Wiedza o akwizycji i nauce języków 4102-6M1S-WOANJ
W ramach wykładu omawiane jest następująca problematyka:
1. Język i jego funkcjonowanie.
2. Wybrane zagadnienia z komunikacji językowej.
3. Komunikacja i interakcje w procesie przyswajania języka obcego.
4. Status i przedmiot badań glottodydaktyki.
5. Glottodydaktyka a psycholingwistyka i inne nauki pokrewne.
6. Psycholingwistyczna problematyka bilingwizmu.
7. Podstawy akwizycji języka ojczystego (ontogeneza i filogeneza).
8. Akwizycja / przyswajanie / uczenie się języka – różnice i podobieństwa.
9. Przyswajanie języka jako przyswajanie kodu.
10. Fazy procesu przyswajania języka obcego.
11. Analiza faz od strony psychologicznej i od strony dydaktycznej.
12. Przyswajanie języka w kontekście wybranych teorii komunikacji.
13. Rozwój kompetencji lingwistycznej i komunikacyjnej.
14. Strategie uczenia się języka.
15. Wybrane teorie akwizycji języka.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia
oo ukończeniu cyklu wykładów poświęconych wybranym problemom akwizycji języka student potrafi:
Wiedza:
- zna i rozumie w podstawowym stopniu wybrane fakty, teorie, zjawiska dotyczące procesu akwizycji języków : ojczystego i obcego (K_W01)
- zna i potrafi się posługiwać podstawową terminologią z zakresu wiedzy o akwizycji i nauczaniu języków (K_W03)
- dokonać psychologicznej i dydaktycznej analizy procesu przyswajania języka (K_W02)
- zna i potrafi wyjaśnić na czym polega proces rozwoju mowy człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym oraz rozumie istotę procesu przyswajania języka obcego (K_W08)
Umiejętności:
- potrafi skutecznie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z zakresu akwizycji i nauczania języków z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (K_U01)
-potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk dotyczących procesu akwizycji / nauczania i uczenia się języka; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności nauczyciela języka obcego (K_U07)
- potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i psycholingwistyki w celu analizowania i interpretowania problemów dydaktycznych związanych z procesem przyswajania języka obcego (K_U08)
Kompetencje społeczne:
- rozumie potrzeba systematycznego uczenia się i podnoszenia swoich kwalifikacji (K_K01)
- odpowiedzialnego przygotowywania się do swojej pracy, projektowania i wykonywania działań pedagogicznych (K_K13)
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia wykładu jest:
- w każdym semestrze:
a) obecność na zajęciach (student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze);
b) przygotowanie do zajęć (lektura wybranych pozycji bibliograficznych)
c) interaktywny udział w wykładach (uczestnictwo w dyskusji )
Ocenie podlegają:
– stopień opanowania wiedzy i umiejętności przewidzianych planem wykładów,
- samodzielność i krytyczny stosunek w prowadzeniu analiz
– argumentacja
– poprawność językowa
Literatura
ARABSKI J., (1985) O przyswajaniu języka drugiego, (obcego), WSiP Warszawa.
BOYSSON-BARDIES B., (1996) Comment la parole vient aux enfants, Odile Jacob
DAKOWSKA M., (2001), Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, PWN, Warszawa.
FLORIN A., (1999), Le developpement du langage, Dunod, Paris.,
GAJO I., (2001) Immersion, bilinguisme et interacrion en classe, Didier, Paris.
GAONAC’H D., (1987) Theories d’apprentissage et acquisition d’une langue etrangere, Hatier, Paris.
KURCZ I., (1992), Język a psychologia, WSiP, Warszawa.
KURCZ I., (2007), Psychologiczne aspekty dwujęzyczności, GWP, Gdańsk.
WILCZYŃSKA W., (1999), Uczyć się czy być nauczanym ? O autonomii w przyswajaniu języka obcego, PWN, Warszawa.
Woźnicki T., Zawadzka E.,(1979), Fazy procesu przyswajania języka obcego, PWN, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: