Seminarium dyplomowe 4102-5M7S-SD
W trakcie seminarium student przygotowywany jest do napisania pracy licencjackiej na temat wybranego przez siebie zagadnienia z zakresu tematów omówionych w toku studiów. Student konsultuje z promotorem metodologię części teoretycznej i praktycznej pracy. Praca dyplomowa powinna łączyć wiedzę teoretyczną z jej praktycznym wykorzystaniem w szkolnictwie, w różnych grupach wiekowych i na różnych poziomach edukacyjnych. W związku z tym, student zobowiązany jest do przygotowania minimum trzech konspektów lekcji pozwalających zaprezentować możliwość wprowadzenia zagadnień związanych z pracą dyplomową na lekcjach języka obcego w szkole podstawowej.
Rodzaj przedmiotu
seminaria licencjackie
języki obce
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu seminarium student potrafi napisać pracę dyplomową spełniającą wymogi formalne i merytoryczne stawiane na poziomie licencjatu:
- potrafi sporządzać przypisy i ułożyć bibliografię,
- potrafi poddać analizie wybrane zagadnienia, bazując na literaturze przedmiotu i zapoznając się ze stanem badań w zakresie wybranego tematu,
- potrafi łączyć wiedzę teoretyczną zdobytą na wykładach/ konwersatoriach i seminarium z wybranej dziedziny z jej praktycznym wykorzystaniem w szkolnictwie w różnych grupach wiekowych i na różnych poziomach nauczania.
KIERUNKOWE EFEKTY KSZTAŁCENIA:
Wiedza
- zna i rozumie wybrane obszary z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla wybranego seminarium dyplomowego, zorientowaną na zastosowania praktyczne w dziedzinie nauczania języków obcych ew. nauczania (K_W02 )
- zna podstawową terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych nauczania języków obcych (K_W03)
- zna i rozumie w elementarnym zakresie projektowanie i prowadzenie badań w glottodydaktyce, a w szczególności problemy badawcze, metody, techniki i narzędzia badawcze; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań z zakresu dydaktyki językowej i językoznawstwa, z których wywodzą się poszczególne metody (K_W12)
- zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego (K_W21)
Umiejętności
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (K_U01)
- potrafi samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych i szkolnych (K_U02)
- potrafi w podstawowym zakresie analizować przykłady działań badawczych oraz konstruować i prowadzić proste badania dotyczące procesu nauczania i uczenia się języków obcych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań (K_U10)
- potrafi argumentować merytorycznie z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski (K_U16)
- jest w stanie przygotować pisemną pracę dyplomową w języku obcym , uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwe dla studiowanego kierunku studiów, (język francuski) dotyczącą wybranego zagadnienia szczegółowego, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł (K_U18)
Kompetencje społeczne
- jest gotów do świadomego dostrzegania etycznego wymiaru w badaniach naukowych (K_K03)
- jest przygotowany do odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (K_K07)
- jest gotów do dostrzegania i formułowania problemów moralnych i etycznych związanych z własną i cudzą pracą, poszukiwania optymalnych rozwiązań, postępowania zgodnie z zasadami etyki badawczej (K_K12)
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia seminarium jest:
- w każdym semestrze:
a) obecność na zajęciach (student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze);
b) przygotowanie do zajęć;
c) aktywność (uczestnictwo w dyskusji, przygotowanie prezentacji nt. związany w wybranym zagadnieniem związanym z tematyką pracy);
- w semestrze zimowym:
d) przygotowanie planu pracy dyplomowej, jej dokładnego konspektu oraz zebranej bibliografii;
e) przygotowanie fragmentu części teoretycznej lub części praktycznej (w formie fiszek pedagogicznych, projektu lub innej);
- w semestrze letnim:
f) stopniowe redagowanie kolejnych rozdziałów części teoretycznej oraz części praktycznej;
g) uzupełnienie bibliografii;
h) złożenie ostatecznej wersji pracy dyplomowej – licencjackiej (najpóźniej do końca 2. semestru)
Ocenie podlegają:
– stopień wypełnienia wymogów,
– samodzielność, wnikliwość i konsekwencja w przygotowaniu, redagowaniu i realizowaniu poszczególnych elementów pracy,
– argumentacja,
– poprawność językowa i styl.
Warunkiem otrzymania zaliczenia w semestrze letnim jest złożenie, przed jego zakończeniem, ostatecznej wersji pracy licencjackiej zaakceptowanej przez promotora.
Praktyki zawodowe
Przygotowanie pracy licencjackiej jest ściśle powiązane z realizacją przez studenta praktyk pedagogicznych i opiekuńczo-wychowawczych. Przygotowane przez studenta konspekty lekcji, zawarte w części praktycznej pracy, są realizowane podczas lekcji przeprowadzonych przez studenta w szkołach ćwiczeń.
Literatura
- BÉAUD M. (2006), L’art de la thèse, Paris, Editions La Découverte.
- ECO U. (2007), Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego
- GAMBARELLI G., ŁUCKI Z. (2001), Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską, Kraków, Universitas.
- Szkutnik Z. (2005), Metodyka pisania pracy dyplomowej, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A., Metodologia badań w glottodydaktyce. Flair, Kraków 2010.
- Żebrowski W. (2008), Technika pisania prac licencjackich i
magisterskich, Olsztyńska Szkoła Wyższa im. Józefa Rusieckiego,
Olsztyn.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: