Elementy językoznawstwa 4102-5M1S-EJ
1. Językoznawstwo jako dyscyplina naukowa.
2. Działy i gałęzie językoznawstwa.
3. Język, języki naturalne i ich podział.
4. Językoznawstwo synchroniczne i diachroniczne.
5. "Langue" a "parole".
6. Teorie znaku w językoznawstwie.
7. Język, jako system podsystemów.
8-9. Analiza językoznawcza wybranych podsystemów języka francuskiego.
10. Komunikacja językowa – warunki aktu komunikacji językowej
11. Komunikacja werbalna a komunikacja niewerbalna
12. Analiza wybranych teorii komunikacji językowej.
13. Funkcje języka.
14. Teoria aktów mowy.
15. Zmiany zachodzące w języku francuskim w XXI w.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna i rozumie:
- podstawową terminologię z zakresu językoznawstwa (K_W02)
- podstawowe teorie dotyczące funkcjonowania języka i komunikacji językowej (K_W01)
- na czym polega procesu komunikowania się, jego uwarunkowania językowe, społeczne, psychologiczne (K_W04)
- procesy komunikowania interpersonalnego: werbalnego i przy użyciu niewerbalnych środków komunikacji, prawidłowości i zaburzenia tego procesu (K_W16)
- elementarne zasady i normy rządzące komunikacją językową (K_W18)
Umiejętności
Student:
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące zjawisk językowych z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (K_U01)
-potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk językowych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności nauczyciela języka obcego (K_U07)
- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu językoznawstwa w celu analizowania zachowań językowych ludzi, a także diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii praktycznych działań nauczycielskich w odniesieniu procesu nauczania/uczenia się języka (K_U09)
- argumentować merytorycznie w zakresie zagadnień językoznawczych z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski (K_U11)
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z zakresu językoznawstwa, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT) w języku polskim i obcym (K_U22)
Kompetencje społeczne
Absolwent:
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01)
- jest gotów do refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności z zakresu językoznawstwa, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia (K_K02)
- jest gotów do współdziałania i pracy w grupie (K-K05)
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia konwersatorium jest:
a) obecność na zajęciach (student ma prawo do 2 nieobecności w semestrze); 4 nieobecności student traci prawo do zaliczania przedmiotu i musi go powtarzać (student może mieć warunek) (20% ogólnej oceny)
b) aktywny udział w zajęciach: przygotowanie do zajęć, włączanie się w dyskusję (20% ogólnej oceny)
c) końcowe zaliczenie:
- kolokwium pisemne, obejmujące stosowanie przerobionego materiału (zaliczenie to min 60% pkt.) Pozytywny wynik kolokwium stanowi 60 % oceny końcowej)
Literatura
Dubois J. et al., 2007, Grand dictionnaire. Linguistique et sciences du langage, Paris : Larousse
Ducrot O., Schaffer J-M., 1995, Nouveau dictionnaire encyclopédique des sciences du langage, Paris : Seuil
Fuchs C., Le Goffic P., 1992, Les linguistiques contemporaines, Paris : Hachette (nouvelle édition)
Lakoff G., Johnson M., 1985, Les métaphores dans la vie quotidienne, Les Editions de Minuit
Moeschler J., Auchlin A., 2005, Introduction à la linguistique contemporaine, Paris : A.Colin
Moeschler J., Reboul A., 1994, Dictionnaire encyclopédique de la pragmatique, Paris : Seuil
Reboul A., Moeschler J., 1998, La pragmatique aujourd’hui. Une nouvelle science de communication. Editions du Seuil
Riegel M. et al. 2004, Grammaire méthodique de français, Paris : PUF
Sioufi G., Van Raemdonck D., 1999, 100 fiches pour comprendre la linguistique, Bréal
Soutet O., 1996, Linguistique, Paris : PUF
Zemmour D., 2008, Initiation à la linguistique, Paris : Ellipses
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: