Praktyka pedagogiczna 4102-4M3S-PPED
Do najważniejszych zadań studentów-praktykantów w czasie praktyk należy:
1. Poznawanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w tym sposobu prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji, przepisów dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy
2. Prowadzenie pojedynczych aktywności na lekcjach języka francuskiego pod kierunkiem nauczyciela-opiekuna praktyk i 5 lekcji własnych.
3. Uczestnictwo w charakterze obserwatorów w zajęciach języka francuskiego prowadzonych przez nauczyciela-opiekuna praktyk. Liczba obserwowanych i prowadzonych lekcji: 30 godzin.
Dzięki rzetelnej i refleksyjnej realizacji tych zadań studenci-praktykanci zdobędą:
1. Znajomość organizacji i zasad funkcjonowania szkoły
2. Umiejętność prowadzenia lekcji języka francuskiego
3. Wiedzę o uczniach i ich środowisku
4. Umiejętność współpracy z innymi osobami ważnymi w życiu dziecka
5. Umiejętność omawiania własnych lub obserwowanych zajęć
6. Informacje o samokształceniu
7. Wiedzę o sobie
Szczegółowe zadania – obowiązki praktykanta
1. Zapoznanie się ze statutem szkoły
2. Poznanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania
3. Rozmowa z wychowawcą klasy na temat oceniania uczniów
4. Zapoznanie się z przepisami dotyczącymi zasad bezpieczeństwa nauki, pracy w szkole i poza nią podczas zajęć z uczniami
5. Poznanie regulaminu uczniowskiego oraz programu wychowawczego szkoły i danej klasy
6. Poznanie sposobu prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji (dziennik lekcyjny klasy, dziennik języka francuskiego)
7. Rozpoznanie zwyczajów i tradycji szkoły
8. Zapoznanie się z programem nauczania zintegrowanego realizowanego w danej klasy
9.Obserwacja zajęć prowadzonych przez nauczyciela opiekuna praktyk i innych stażystów
10. Analizowanie obserwowanych zajęć
11. Dokonywanie analizy prowadzonych przez siebie lekcji z nauczycielem-opiekunem praktyk
12. Poznanie swoich słabych i silnych stron, ocena wiedzy i umiejętności
Nauczyciel-opiekun praktyk będzie obecny na lekcjach prowadzonych przez stażystów. Jego zadaniem jest udzielenie im wsparcia w sferze dydaktycznej i wychowawczej w czasie ich pracy z uczniami. Studenci powinni:
1. Poprosić o informacje na temat programu wychowawczego klasy, programu nauczania w klasie
2. Zapoznać się z zasadami oceniania uczniów stosowanymi przez nauczyciela
3. Przeprowadzić z nim wywiad na temat klasy, uczestniczyć w prowadzonych przez niego lekcjach w charakterze obserwatorów, by poznać grupę i sposoby pracy nauczyciela
4. Dowiedzieć się, jak można się z nim kontaktować w sytuacjach awaryjnych
5. Zgłaszać mu swoje obserwacje dotyczące klasy
6. Zwracać się do niego po rady i wskazówki dotyczące pracy z klasą
7. Uzyskać informacje na temat wydarzeń z życia klasy.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
uprawnienia pedagogiczne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu cyklu prakty:
Wiedza
Student zna
1. metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki
stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem
języków obcych - K_W03
2.w niezbędnym zakresie zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w
instytucjach związanych z edukacją- K_W12
3. w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i
społecznego w języku polskim i francuskim - K_W16
podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka francuskiego
na I i II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich
opanowaniem - K_W19
Umiejętności
Student potrafi
1.wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować
informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku
polskim i francuskim - K_U01
2. samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z
nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych - K_U02
3. obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur,
dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów
dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować
właściwy sposób postępowania- K_U05
4. dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary
wymagające zmian w przyszłym działaniu - K_U09
5. pracować z dziećmi pochodzącymi ze środowisk odmiennych
kulturowo i posiadających ograniczoną znajomość języka polskiego - K_U10
6. przygotować prace pisemne w języku polskim i francuskim, właściwe dla
studiowanego kierunku studiów, dotyczące zagadnień szczegółowych,
z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych
źródeł - K_U13
7. w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie w
języku polskim i francuskim na tematy dotyczące wybranych zagadnień
nauczycielskich z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych,
korzystając z dorobku dyscyplin właściwych dla kierunku studiów - K_U15
8. wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i
realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych - K_U19
9. pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać
zadania - K_U20
10. samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne
związane z nauczaniem języków obcych, korzystając z różnych źródeł i
nowoczesnych technologii (ICT) w języku polskim i obcym - K_U22
Kompetencje społeczne
Student jest zdolny do
1. współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role K_K05
podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i
dydaktycznych w środowisku szkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie - K_K09
Kryteria oceniania
Student może otrzymać 2 ECTS:
1 ECTS za przeprowadzenie wymaganej liczby godzin praktyk
1 ECTS za terminowe oddanie poprawnie sporządzonej dokumentacji.
Ocena praktyk w szkole podstawowej dla studentów II roku.
Praktyki kończą się zaliczeniem na ocenę z wpisem do Indeksu. Składniki oceny i punktacja:
Opinia opiekuna praktyk (20 pkt) oraz wykładowcy (30 pkt) z dydaktyki przedmiotowej z UKKNJF zgodnie z punktacją podaną w Regulaminie praktyk.
Aby uzyskać zaliczenie z praktyk należy zdobyć 60% punktów u każdej osoby oceniającej.
*Kryteria oceny dossier przedstawionego wykładowcy z dydaktyki (30 pkt):
- poprawność metodyczna 6
- refleksyjne podejście 7
- poprawność językowa 5
- staranność 2
- kompletność 6
- oddanie w terminie 4
Punktacja w przeliczeniu na oceny przedstawia się następująco:
50 - 46 pkt: bardzo dobry
45 - 41 pkt: dobry +
40 - 37 pkt: dobry
36 - 33 pkt: dostateczny +
32 - 30 pkt: dostateczny
poniżej 30 pkt: niedostateczny
Punkty ECTS dla 1-ego semestru
- 1 punkt ECTS - obecność na praktykach (30 godzin) - obserwacje i prowadzenie lekcji
własnych;
- 1 punkt ECTS - oddanie w terminie wymaganej dokumentacji
Praktyki zawodowe
Praktyki pedagogiczne odbywają się w szkołach, z którymi współpracuje UKKNJF.
Literatura
1. Studenci korzystają z literatury prezentowanej na zajęciach z dydaktyki w UKKNJF UW.
2. Na praktykach wykorzystywane są podręczniki przeznaczone do nauki języka francuskiego na danym etapie edukacyjnym.
Materiały wykorzystywane przez mentorów i studentów do prowadzenia lekcji języka francuskiego zgodnie z programem danej klasy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: