Praktyka opiekuńczo-wychowawcza 4102-4M2S-PRAKTOW
I. PRAKTYKA OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZA: CELE, ZADANIA, OCENA
Celem praktyki jest kształcenie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych kandydatów na nauczycieli klas początkowych poprzez:
1) zapoznanie się ze specyfiką placówki, w której praktyka jest odbywana, a w szczególności poznanie wypełnianych przez nią zadań opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania placówki, organizacji pracy, personelu, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji;
2) obserwowanie:
a) aktywności formalnych i nieformalnych grup dzieci w toku aktywności zorganizowanej i podejmowanej spontanicznie,
b) aktywności poszczególnych uczniów, w tym uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
c) interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) – dziecko oraz interakcji między dziećmi (w tym samym i w różnym wieku),
d) procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w grupach wychowawczych, ich prawidłowości i zakłóceń,
e) czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk oraz prowadzonych przez niego zajęć,
f) integrowania przez nauczyciela-opiekuna praktyk działalności opiekuńczo- wychowawczej, dydaktycznej, pomocowej, terapeutycznej itp.,
g) działań podejmowanych przez opiekuna praktyk (mentora) na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny;
3) współdziałanie z opiekunem praktyk (mentorem) w:
a) sprawowaniu opieki i nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa,
b) podejmowaniu działań wychowawczych wynikających z zastanych sytuacji,
c) prowadzeniu zorganizowanych zajęć wychowawczych,
d) podejmowaniu działań na rzecz uczniów/wychowanków o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
4) pełnienie roli opiekuna-wychowawcy (pod kierunkiem mentora), a w szczególności:
a) poznawanie uczniów, ich sytuacji społecznej, potrzeb, zainteresowań i zdolności, a także określanie poziomu rozwoju oraz wstępne diagnozowanie dysfunkcji i zaburzeń,
b) samodzielne prowadzenie działań opiekuńczo-wychowawczych wobec grup i poszczególnych jednostek,
c) sprawowanie opieki nad grupą w toku spontanicznej aktywności dzieci,
d) organizacja i prowadzenie zajęć wychowawczych (w tym zajęć integrujących grupę, działań profilaktycznych) w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze zajęć,
e) animowanie aktywności grupy i współdziałania jej uczestników, organizacja pracy dzieci w grupach zadaniowych,
f) podejmowanie indywidualnej pracy z wychowankami (także o specjalnych potrzebach edukacyjnych),
g) podejmowanie działań wychowawczych o charakterze interwencyjnym, w sytuacjach konfliktu, zagrożenia bezpieczeństwa, naruszania praw innych, nieprzestrzegania ustalonych zasad,
h) sprawowanie opieki nad uczniami/wychowankami poza terenem placówki;
5) analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych zjawisk i sytuacji
pedagogicznych, w tym:
a) prowadzenie dokumentacji praktyki (dziennik praktyk, dossier),
b) konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką,
c) ocena własnego funkcjonowania w toku realizowania zadań opiekuńczych i wychowawczych (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron),
d) analiza oceny zewnętrznej przebiegu prowadzonych działań oraz realizacji zamierzonych celów,
e) konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i przeprowadzanych działań
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu cyklu praktyk student:
Wiedza
• ma uporządkowaną wiedzę z zakresu psychopedagogiki , zorientowaną na zastosowania praktyczne (K_W01)
• zna podstawową terminologię z zakresu psychopedagogiki (K_W03)
Umiejętności
• potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować materiały niezbędne do przygotowania lekcji w szkole podstawowej z wykorzystaniem różnych źródeł (K_U01)
• umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności związane z pracą z dziećmi w szkole podstawowej (K_U02)
• posiada podstawowe umiejętności organizacyjne pozwalające na planowanie i realizacje lekcji (K_U04)
• potrafi ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących pracy z dziećmi oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania (K_U08)
Kompetencje społeczne
• potrafi współdziałać i pracować w grupie, planując i realizując wspólne projekty (K_K02)
• potrafi określić hierarchię zadań służących realizacji zadań dydaktycznych (K_K03)
Kryteria oceniania
1. Warunki zaliczenia praktyki:
• dostarczenie w wyznaczonym terminie kompletnej dokumentacji praktyki z poświadczoną przez mentora kartą zadań A, B1 i B2; potwierdzone przez mentora, wypełniony przez studenta i potwierdzony przez mentora dziennik praktyk z opinią mentora; 50 %- oceny końcowej.
• zgodność terminu odbywania praktyki z regulaminem praktyk;
• zgodność zadań wybranych z karty zadań z dziennikiem praktyk;
2. Ocena końcowa za praktykę opiekuńczo-wychowawczą obejmuje łącznie następujące elementy:
• zakres i stopień trudności przeprowadzonych zadań opisanych w karcie zadań (zróżnicowany poziom tematyczny i organizacyjny zadań);20 % oceny końcowej
• zakres merytoryczny i redakcja opisów przeprowadzonych zadań w dokumentach praktyki (w dzienniku praktyk i dossier);20% oceny końcowej
• estetyka i przejrzystość dossier. 10% oceny końcowej.
Praktyki zawodowe
1. Uniwersyteckie Kolegium Kształcenia Nauczycieli Języka Francuskiego organizuje w ramach programu kształcenia praktyki opiekuńczo-wychowawcze, stanowiące integralną część studiów.
Możliwe jest również zaliczenie praktyk opiekuńczo-wychowawczych przez uczestnictwo studenta w zielonej szkole organizowanej przez warszawskie szkoły francuskie. Student zobowiązany jest okazać zaświadczenie wydane przez placówkę.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: