Dydaktyka przedmiotowa wczesnoszkolna -I etap edukacyjny 4102-3M3S-DYDP-1EE
W ramach konwersatorium omawiane są następujące zagadnienia:
- podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego;
- cele i treści kształcenia, spiralny układ treści kształcenia. Program wychowania przedszkolnego i program nauczania na I etapie edukacyjnym.
- wybrane zagadnienia z zakresu kształtowania poszczególnych sprawności językowych: rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie i pisanie;
- charakterystyka grypy wiekowej – dzieci młodsze 5- 9 lat;
- specyfika pracy z dziećmi w nauczaniu języka obcego – charakter ludyczny zajęć z dziećmi;
- budowa lekcji języka obcego ukierunkowanej na dzieci młodsze;
- zagadnienia związane z realizacją przez studentów bieżących praktyk.
Nakład pracy studenta:
2 ECTS – przyznawane jak poniżej:
- godziny kontaktowe, obecność na zajęciach = 1 ECTS
- przygotowanie do zajęć/aktywny udział w zajęciach, zaliczenie testu,microteaching, przeczytana lektura z listy wskazanej przez wykładowcę: 1 ECTS
Rodzaj przedmiotu
języki obce
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć poświęconych wybranym problemom dydaktyki przedmiotowej student:
Wiedza
• ma uporządkowaną wiedzę z zakresu glottodydaktyki – nauczania języka francuskiego – zorientowaną na zastosowania praktyczne w nauczaniu wczesnoszkolnym (K_W01)
• ma uporządkowaną wiedzę podstawową, obejmującą metody nauczania języków obcych, charakterystykę materiałów dydaktycznych oraz cele nauczania i uczenia się języka, zorientowaną na zastosowania praktyczne w pracy z małymi dziećmi (K_W02)
• zna podstawową terminologię z zakresu glottodydaktyki (K_W03)
+ ma podstawową wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach związanych z pracą w szkole podstawowej (K_W06)
Umiejętności
• potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dot. metod glottodydaktycznych z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (K_U01)
• umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności związane z nauczaniem i uczeniem się języków obcych (K_U02)
• samodzielnie planuje i realizuje proces nauczania i uczenia się poszczególnych sprawności językowych w warunkach szkolnych i innych instytucjach nauczających języków obcych (K_U03)
• posiada podstawowe umiejętności organizacyjne pozwalające na planowanie i realizację lekcji języka obcego oraz ich różnych celów związanych z nauczaniem języków obcych (K_U04)
• potrafi ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania (K_U08)
Kompetencje społeczne
• potrafi współdziałać i pracować w grupie, planując i realizując wspólne projekty (K_K02)
• potrafi określić hierarchię zadań służących realizacji zadań dydaktycznych (K_K03)
• prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wyborem różnych metod nauczania języków obcych (K_K04)
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia konwersatorium jest:
- w każdym semestrze:
a) obecność na zajęciach (student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze);
b) przygotowanie do zajęć - 20% oceny
c) aktywny udział w konwersatorium (uczestnictwo w dyskusji) - 20% oceny
d) pozytywne zaliczenie testu końcowego i przeczytanie wybranej lektury spośród wskazanych przez wykładowcę (zalicza 60 %- test pisemny lub ustny zawierający zadania otwarte) - 40 % oceny
e) microteaching - zaprezentowanie na zajęciach fragmentu lekcji- 20% oceny
Ocenie podlegają:
– stopień opanowania wiedzy i umiejętności przewidzianych planem konwersatorium,
- samodzielność i krytyczny stosunek w prowadzeniu analiz
– argumentacja
– poprawność językowa
zaliczenie na ocenę
Praktyki zawodowe
W semestrze zimowym II roku wszyscy studenci odbywają obowiązkowe praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne w szkołach ćwiczeń UKKNJF (30 godzin). Studenci obserwują lekcje prowadzone przez nauczycieli języka francuskiego w klasach I-III i klasach IV- VI oraz przeprowadzają fragmenty lekcji wskazane uprzednio przez nauczyciela - opiekuna praktyk.
Literatura
- Bouvared, M. et Meirieu, P. (1991) Différencier la pédagogie. Pour qui? Comment?, Lyon : CRDP.
- Bruner, J.-S. (1983) Le développement de l’enfant : savoir faire, savoir dire, Paris : PUF, Psychologie d’aujourd’hui.
- CAVALLA Ch., DUMAREST D., CROZIER E., RICHOU C. (2009) Le vocabulaire en classe de langue, Paris, CLE International.
- Cohen, R. (1992) L’apprentissage précoce de la lecture, Paris : PUF.
- Conseil de la coopération culturelle. Comité de l’Education « Apprentissage des langues et citoyenneté européenne » (2001)
- Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer, Conseil de l’Europe/les Editions Didier.
- COURTILLON J. (2003) Elaborer un cours de FLE”, Paris, Hachette
- Cuq J.-P., Gruca I. (2002) Cours de didactique du français langue étrangère, PUG, Grenoble.
- DOYE P., ALISON H. (1997) L’enseignement des langues étangères à l’école primaire”, Strasbourg, Editions du Conseil de l’Europe.
- Gordon Th. (2000). Wychowanie bez porażek w szkole, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa.
- Komorowska H. et all. (2009) Skuteczna nauka języka obcego.struktura i przebieg zajęć językowych, Wydawnictwa CODN, Warszawa.
- Języki Obce w Szkole. Nauczanie wczesnoszkolne. Numer specjalny 6/2000, Wydawnictwa CODN, Warszawa.
- Pamuła M. (2002) Europejskie portfolio językowe- opis i ocena umiejętności komunikacyjnych i językowych ucznia (w) Komorowska H., Ewaluacja w nauce języka obcego, Wyd. UwB, Białystok.
- Pamuła, M., (2003) Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
- Perry R. (2000) Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem, WSIP, Warszawa.
- Robertson J. (1998) Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, WSIP, Warszawa.
- Samson C., Alex, Zoé et compagnie, 1 et 2, Méthode de français, CLE International, Paris.
- Sikora-Banasik et all. (2009) Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Zarys teorii i praktyki, Wydawnictwa CODN, Warszawa.
- Silberman M. (2003) Uczymy się uczyć, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- SILVA H. (2009) Le jeu en classe de langue, Paris, CLE International.
- TAGLIANTE Ch. (1991)”La classe de langue”, Paris, CLE International.
- Vanthier H. (2009) L’enseignement aux enfants en classe de langue, CLE International, Paris.
- Numéro spécial Français dans le monde. Recherches et applications, août-septembre 1991, “Enseignements/apprentissages précoces des langues”
- WENK B. (1989) Enseigner aux enfants, série „Techniques de classe”, Paris, CLE International.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: