Wiedza o kulturze i historii francuskiego obszaru językowego 4102-3M1S-WOKHFR
Przedmiot ten ma za zadanie przypomnienie i uzupełnienie wiadomości z historii przede wszystkim europejskiego, francuskiego obszaru językowego (choć poruszone zostaną też zagadnienia związane z historią pierwszych francuskich ekspansji kolonialnych). Drugim jego celem jest zgłębienie wybranych aspektów związanych z dziejami kultury francuskiej.
Zakres tematyczny obejmuje zagadnienia od podboju rzymskiego w 52 r. p.n.e. aż do roku 1871 (pierwszy semestr obejmuje historię do Rewolucji Francuskiej i okręgu napoleońskiego, drugi semestr zaś obejmuje XIX i XX w. - do czasów V Republiki).
Plan pracy zakłada zapoznanie studentów z historią i cywilizacją Francji oraz z podstawowymi elementami wiedzy o historii i kulturze innych regionów francuskojęzycznych, prezentację głównych epok historycznych i cywilizacyjnych, najważniejszych wydarzeń oraz najwybitniejszych postaci w historii i cywilizacji Francji, uwrażliwienie na najistotniejsze etapy rozwojowe cywilizacji, kultury, nauki i sztuki francuskiej.
Zajęcia będą miały formę wykładu, wzbogaconego o liczny materiał ikonograficzny w postaci prezentacji multimedialnej, z elementami ćwiczeń w postaci lektury fragmentów tekstów historycznych i historiograficznych.
Podczas zajęć podejmowane będą zatem następujące zagadnienia:
I semestr - Francja od czasów starożytnych do końca Ancien Régime’u
- Galia rzymska i pozostałości tamtego okresu
- Francja średniowieczna: państwo Franków, dynastie Merowingów, Karolingów i Kapetyngów, podbój Brytanii, rywalizacja z Andegawenami, wojna stuletnia; kultura i sztuka średniowiecza
- Francja renesansu – wojny włoskie, wojny religijne, umacnianie się władzy królewskiej, cywilizacja i sztuka Renesansu;
- XVII wiek – nowa wizja królestwa i króla – Henryk IV, Ludwik XIII i Richelieu; apogeum absolutyzmu za czasów panowania Ludwika XIV, barok i klasycyzm we Francji;
- XVIII wiek – kryzys finansów państwa, kryzys władzy, rozziew pomiędzy władzą a społeczeństwem, myśl oświeceniowa
- Rewolucja Francuska: jej etapy, uczestnicy, znaczenie historyczne i kulturowe
- reżimy polityczne po Rewolucji: monarchia konstytucyjna, republika.
II semestr - Francja od XIX w. po czasy współczesne
- Okres napoleoński: Konsulat i I Cesarstwo;
- Powrót Burbonów na tron francuski: Restauracja;
- Monarchia lipcowa – podstawy polityczne i społeczne, rozwój prasy;
- II Republika;
- II Cesarstwo;
- III Republika - w tym Pierwsza Wojna Światowa;
- Druga Wojna Światowa - rządy Vichy, Wolna Francja pod wodzą De Gaulle'a;
- IV Republika;
- V Republika.
Nakład pracy studenta:
- jako że kurs ma przydzielone 2 punkty ECTS, oznacza to, że nakład pracy studenta powinien wynosić ok. 50 godzin.
- z czego 30 godzin to zajęcia w sali
- 15 godzin - przygotowanie do zajęć (min. lektura zadanych tekstów)
- 5 godzin - przygotowanie testu końcowego
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po pomyślnym zaliczeniu przedmiotu student będzie potrafił:
- wyliczyć najważniejsze etapy historii Francji od czasów rzymskich do Rewolucji Francuskiej i czasów napoleońskich (1. semestr) oraz od XIX do początku XXI w. (2. semestr);
- opisać przyczyny i skutki wybranych wydarzeń historycznych;
- wyliczyć cechy wybranych reżimów politycznych i porównać niektóre z nich;
- wyjaśnić wybrane zagadnienia z historii kultury francuskiej;
- rozpoznać i uogólnić zmiany na przykład z zakresu polityki zagranicznej Francji na przestrzeni wieków;
- usytuować na mapie pojawiające się podczas zajęć miejsca i regiony.
Efekty programowe
K_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu kultury i historii francuskiego obszaru językowego, właściwych dla studiowanego kierunku filologia, nauczanie języka francuskiego, zorientowaną na zastosowania praktyczne w wybranej sferze działalności edukacyjnej
K_W02 ma uporządkowaną wiedzę podstawową, obejmującą wybrane obszary z zakresu kultury i historii francuskiego obszaru językowego, zorientowaną na zastosowania praktyczne w wybranej sferze działalności
K_W03 zna podstawową terminologię z zakresu kultury i historii francuskiego obszaru językowego, właściwych dla nauczania języków obcych
K_U10 potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami w zakresie kultury i historii francuskiego obszaru językowego, w języku polskim i języku obcym
K_U12 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
K_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
Kryteria oceniania
Zaliczenie konwersatorium na podstawie obecności i aktywności podczas zajęć, ocena końcowa na podstawie wyników kolokwium końcowego.
Dopuszczalne są cztery nieobecności w semestrze (bez względu na ich status), przekroczenie tego limitu skutkuje skreśleniem studenta z listy grupy oraz koniecznością powtarzania przedmiotu.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Niniejsza bibliografia zawiera głównie prace o charakterze syntetycznym, prezentujące historię Francji.
1.BELY L., Histoire de France, Paris, 1997, Gissérot
2.BEZBAKH P., L’Histoire de France des origines à 1914, Paris, 1995, Bordas
3.COTENTIN REY G., Les grandes étapes de la civilisation française, Paris, 1996, Bordas
4.FERRO M., Histoire de France, Paris, 2001, Éditions Odile Jacob
5.FRANCE, Paris, La Documentation française et le Ministère des Affaires Étrangères, 1998
6.LABRUNE G., L’Histoire de la France, Paris, 1988, Nathan
7.LEBEDEL C., Histoire de la France. La construction et l’évolution d’une nation, Rennes, 2003, Éditions Ouest-France
8.LEBRUN F., CARPENTIER J., (dir.), Histoire de France, Paris, 1987, Seuil
9. MIQUEL P., Histoire de la France. De Vercingétorix à Charles de Gaulle, Paris, 1996, Fayard
10. BALMARD, Pascal, Histoire de la France, Paris, 1992, Hatier
11. RIVIERE D., Histoire de la France, Paris, 1995, Hachette
12. VOLKMANN J.-Ch., Généalogie des Rois et chronologie de l’histoire de France, Paris, 2001, Gissérot
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: