Psychologia rozwojowa z elementami psychologii klinicznej dziecka 4102-2M2S-PSYCHRPKL
Zajęcia mają za zadanie:
przedstawić znaczenie wiedzy psychologicznej z zakresu rozwoju człowieka dla osób uczących się i nauczających języków obcych
pokazać procesy psychiczne i zachowania w aspekcie rozwojowym
poznać szczegółowo poszczególne fazy rozwoju fizycznego, poznawczego, emocjonalnego oraz społecznego człowieka
zapoznać studentów z problematyką normy psychicznej i zaburzeń psychicznych, z którą mogą mieć się spotkać podczas nauczania języków obcych
przedstawić podstawy psychopatologii dziecięcej oraz konkretnych zaburzeń afektywnych i behawioralnych dzieci i młodzieży
omówić proces tworzenia się grup rówieśniczych, hierarchizacji, ostracyzmu społecznego wśród młodzieży szkolnej
przedstawić sposoby radzenia sobie w kontakcie z trudną młodzieżą
pokazać skuteczne formy komunikacji oraz udzielania informacji zwrotnej rodzicom uczniów
skłonić do autorefleksji w roli uczącego się i nauczającego języków obcych oraz przygotować do dalszego samodzielnego pogłębiania wiedzy wyniesionej z zajęć
Nakład pracy studenta:
ECTS 2 (= 60 godzin) przyznawane jak poniżej:
- godziny kontaktowe, obecność na zajęciach = 0,75 ECTS (25h)
- przygotowanie do zajęć, aktywny udział w zajęciach =
0,75 ECTS (25h)
- przygotowanie do zaliczenia/zaliczenie = 0,5 ECTS (10h)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
Wiedza:
1. ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu psychologii rozwoju człowieka oraz psychologii klinicznej dziecka, właściwą dla nauczania języka francuskiego, zorientowaną na zastosowania praktyczne w nauczaniu i uczeniu się języków obcych (K_W01)
2. ma uporządkowaną wiedzę podstawową, obejmującą znaczenie rozwoju fizycznego, poznawczego oraz społecznego jak również zaburzeń afektywnych oraz behawioralnych dzieci i młodzieży, właściwą dla nauczania i uczenia się języków obcych, zorientowaną na zastosowania praktyczne (K_W02)
3. zna podstawową terminologię z zakresu psychologii rozwoju człowieka i psychologii klinicznej dziecka właściwą dla nauczania języków obcych (K_W03)
Umiejętności:
1. potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować wnioski z badań psychologicznych z zakresu psychologii rozwojowej oraz klinicznej dziecka z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (K_U01)
2. umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z wykorzystaniem wiedzy psychologicznej do nauczania języków obcych (K_U02)
3. potrafi ocenić przydatność różnorodnych metod badań psychologicznych, wyników badań psychologicznych, dobrych praktyk etycznych do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania (K_U08)
Kompetencje społeczne:
1. rozumie potrzebę poszerzania wiedzy psychologicznej z zakresu psychologii rozwojowej i psychologii klinicznej dziecka przez całe życie (K_K01)
2. prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy z zakresu psychologii związane z nauczaniem i uczeniem się języków obcych oraz kontaktem z uczniem (K_K04)
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia zajęć jest obecność na zajęciach oraz zaliczenie egzaminu końcowego. Student może mieć 4 nieobecności w semestrze. Pięć nieobecności i więcej wiąże się z niezaliczeniem zajęć. Obecność na egzaminie jest obowiązkowa, jedynie zwolnienie lekarskie usprawiedliwia nieobecność.
Literatura
Temat 1: Schaffer, H. R. (2006). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN. str.: 21 – 35
Temat 2: Schaffer, H. R. (2006). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN. str.: 58 – 76
Temat 3: Schaffer, H. R. (2006). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN. str.: 105 – 132
Temat 4: Schaffer, H. R. (2006). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN. str.: 146 – 160; 182 – 186; 217 - 225
Temat 5: Boyd, D., Bee, H. (2008). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. str.: 366 – 387
Temat 7: Boyd, D., Bee, H. (2008). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. str.: 402 – 411; 424 – 420; 438 – 448
Temat 8: Boyd, D., Bee, H. (2008). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. str.: 523 – 542; 551 – 555
Temat 9: Schaffer, H. R. (2006). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN. str.: 293 – 316
Temat 11: Kendall, P.C. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP. str.: 63 – 99
Temat 12: Kendall, P.C. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP. str.: 99 – 123
Temat 13: Kendall, P.C. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP. str.: 123 – 139; 161 – 183
Temat 14: Kendall, P.C. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP. str.: 139 – 161
Literatura uzupełniająca:
1. Dembo, M. H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: WSiP
2. Fontana, D. (1998). Psychologia dla nauczycieli. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
3. Komorowska, H. (2005). Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
4. Mietzel, G. (2002). Psychologia kształcenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
5. Kowalik, S. (2011). Psychologia ucznia i nauczyciela. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: