Nauczanie języka wspomagane komputerem 4102-1M3S-NJWK
Celem zajęć jest przedstawienie podstawowych zagadnień teoretycznych i praktycznych dotyczących wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w nauczaniu języka francuskiego. W ramach zajęć studenci uczą się wykorzystania aplikacji biurowych – MS Word, MS Excel w zakresie określonym przez potrzeby nauczyciela języka obcego. Studenci uczę się wykonywać prezentacje multimedialne z wykorzystaniem aplikacji Prezi.
W dalszej części zajęć studenci uczą się pracować z oprogramowaniem specjalistycznym do tworzenia ćwiczeń multimedialnych do nauki języka obcego, które mogą być wykorzystywane w czasie lekcji języka obcego np. na tablicy interaktywnej lub też jako ćwiczenia wspomagających pracę indywidualną ucznia.
Kolejnym zagadnieniem jest wykorzystanie zasobów internetowych na różnych etapach pracy nauczyciela: w ramach przygotowania lekcji, w czasie samej lekcji, w ramach rozwijania autonomii ucznia, dla samokształcenia itd. Studenci opracowują projekt - WebQuest, którego celem jest zapoznanie się ze sposobami wykorzystania Internetu w ramach nauczania języka francuskiego, a także metodyką prowadzenia projektu na lekcji. Studenci poznają metody udostępniania projektów w sieci poprzez publikowanie ich w postaci stron internetowych lub z wykorzystaniem usługi GoogleDocs.
W ramach zajęć studenci doskonalą także swoje umiejętności językowe poprzez kontakt ze źródłami internetowymi w języku francuskim, wypowiedzi ustne towarzyszące prezentacjom multimedialnym oraz poznanie terminologii technicznej w języku francuskim.
Nakład pracy studenta:
– 30 godzin uczestnictwa w zajęciach
– 30 godzin pracy własnej na dopracowanie zadań rozpoczętych na zajęciach oraz zapoznanie się z materiałami udostępnionymi na platformie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu laboratorium student:
Wiedza
• ma wiedzę z zakresu zaawansowanych funkcji oprogramowania biurowego niezbędnych w pracy nauczyciela języka obcego (K_W01)
• ma wiedzę z zakresu aplikacji internetowych przydatnych w pracy nauczyciela języka obcego (K_W02)
• zna podstawową terminologię techniczno-informatyczną niezbędną w pracy z powyższym oprogramowaniem w języku francuski (K_W03)
Umiejętności
• potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje zawarte w Internecie w zakresie dydaktyki języka francuskiego (K_U01)
• umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych (K_U02)
• samodzielnie planuje i realizuje typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych i innych instytucji nauczających języków obcych (K_U03)
Kompetencje społeczne
• rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_KO1)
• potrafi współdziałać i pracować w grupie, planując i realizując wspólne projekty dzięki wykorzystaniu narzędzi do pracy zdalnej (K_K02)
• prawidłowo identyfikuje potrzeby i zainteresowania uczniów i potrafi je rozwijać i zaspakajać dzięki właściwemu doborowi tematów i materiałów oraz poprzez właściwie sformułowane zadania (K_K04)
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach:
3 spóźnienia oznaczają nieobecność
4 nieobecności w semestrze, bez względu na to, czy są usprawiedliwione czy nie
Aktywny udział w zajęciach
Zaliczenie na ocenę pozytywną wszystkich prac wykonywanych na zajęciach
Zaliczenie na ocenę pozytywną pisemnego testu końcowego
Literatura
• Custers G., Paquier E., Rodier Ch., (2004) Internet 150 activités, CLE International, Paris
• Lancien T, Le multimédia, CLE International, Paris 1998
• Oullion J.-M., Le guide Internet, l'Etudiant, Paris 1999
• zasoby internetowe
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: