PNJF-A-czytanie i rozumienie 4102-1M1S-PNJF-CR
Zajęcia rozpoczynają się od wykonania przez studentów 2 testów diagnostycznych, które mają za zadanie uświadomić im, jakie techniki czytania (pożądane i niepożądane) stosują podczas czytania w języku obcym oraz jakiego typu uczniem są (wzrokowiec, analityk, perfekcjonista....)
1. Sposoby zastępowania informacji w tekście (anafora gramatyczna, anafora leksykalna)
2. Konektory logiczne: wskaźniki czasu i relacji logicznych
3. Struktura tekstu
4. Informacje nadrzędne i podrzędne, słowa kluczowe
5. Typologia tekstów na podstawie ich funkcji
6. Struktura paragrafu
7. Strategie czytania
8. Struktura krótkiej wypowiedzi ustnej na podany temat
Schemat zajęć:
a) rozgrzewka językowa
b) ćwiczenia sprawdzające rozumienie tekstu: prawda/fałsz, uzupełnianie luk i wstawianie dłuższych fragmentów tekstu (spośród podanych), wstawianie wyrazów do tekstu (wybór spośród podanych) oraz omówienie odpowiedzi proponowanych przez studentów, uzasadnienie poprawnych
c) praca nad wybranym tekstem:
- wspólne sprawdzenie zrozumienia
- opracowanie planu zawierającego główne informacje
- praca w grupach: opracowanie krótkiej wypowiedzi ustnej na podstawie tematyki poruszonej w tekście
- prezentacja ustna
Punkty ECTS: 3 = 90h przyznawane jak poniżej:
- godziny kontaktowe i obecności 1pkt ECTS= 30h
- przygotowanie do zajęć 1pkt ECTS = 30h
- praca własna na platformie 0,75 pkt ECTS = 25h
- przygotowanie do zaliczenia/zaliczenie 0,25 pkt ECTS = 5h
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu procesu uczenia się student:
Wiedza
• ma uporządkowaną wiedzę w zakresie strategii wykorzystywanych przy rozwijaniu kompetencji językowych: czytanie ze zrozumieniem i wypowiedź ustna (K_W01)
• zna terminologię i słownictwo z zakresu tematów poruszanych w tekstach (K_W03)
Umiejętności
• potrafi wyszukiwać, analizować i selekcjonować informacje w przeczytanym tekście i wykorzystywać je do krótkiej wypowiedzi ustnej (K_U01)
• umie samodzielnie rozwijać umiejętności związane z kompetencjami: czytanie ze zrozumieniem i krótka wypowiedź ustna (K_U02)
• posiada umiejętność przygotowania krótkiej wypowiedzi ustnej w języku francuskim dotyczącej zagadnień poruszanych w przeczytanym tekście (K_U12)
Kompetencje społeczne
• rozumie potrzebę uczenia się i rozwijania swoich kompetencji językowych przez całe życie (K_K01)
• potrafi współdziałać w grupie przyjmując w niej różne role (K_K02)
• potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego zadania w zakresie kompetencji językowych: czytanie ze zrozumieniem i krótka wypowiedź ustna (K_K03)
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest:
a) obecność na zajęciach: (student ma prawo do 4 nieobecności – usprawiedliwionych lub nie), powyżej 4 nieobecności (w sali lub na platformie) student traci prawo do zaliczania przedmiotu i musi go powtarzać (student nie może mieć warunku)
b) punktualne przychodzenie na zajęcia (czwarte i kolejne spóźnienie traktowane są jak nieobecność)
c) wykonanie punktowanych ćwiczeń na platformie e-learningowej
d) krótka wypowiedź ustna na tematy poruszane w tekstach (1 w semestrze, przygotowana w domu, min.15/25 pkt.)
e) końcowe zaliczenie pisemne – ćwiczenia sprawdzające rozumienie tekstu (minimum 60% pkt.)
Literatura
Barthem M., Chovelon, B., 2003, Le français par les textes, PUG: Grenoble
Braud,M., 1991, L’expression écrite et la composition française, Kraków: C&D
Tangarife-Cabut, H., 1991, Lire...Objectif comprendre, Didier Crapel, Paris
Artykuły z prasy francuskojęzycznej i ćwiczenia opracowane przez prowadzącego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: