Seminarium dyplomowe 2 4101-6SPPDO
Celem seminarium jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności potrzebne do zaplanowania i przeprowadzenia autorskiego projektu badawczego z dziedziny dydaktyki nauczania języka angielskiego i przyswajania języków obcych i przedstawienie go w formie pracy dyplomowej. Podczas seminarium studenci zapoznają się z metodami prowadzenia badań w dziedzinie dydaktyki nauczania języka angielskiego i przyswajania języka angielskiego jako języka obcego. Celem tego etapu seminarium jest samodzielne zaprojektowanie procedury badawczej i przeprowadzają badanie. Studenci formułują pytanie i cele badawcze oraz dobierają odpowiednie metody pozyskiwania danych empirycznych na potrzeby prowadzonego badania oraz wybierają metody analizy i prezentacji tych danych. Ponadto zapoznają się z wymogami formalnymi dotyczącymi pracy dyplomowej obejmującymi następujące aspekty pracy: techniki redakcyjne, zasady redagowania tekstu naukowego w języku angielskim, zbieranie literatury przedmiotowej, dokumentowanie i cytowanie źródeł, przygotowanie bibliografii, problematyka plagiatu.
Zakres tematów jest ustalany przez poszczególnych prowadzących i znajduje się w części opisu poświęconej realizacji zajęć w cyklu 2020L w przyporządkowanych im grupach.
W roku akademickim 2020/21 seminaria dyplomowe prowadzone są przez:
1. prof. dr hab. Eugeniusz Cyran
2. dr hab. Andrzej Diniejko
3. mgr Stephen Davies
4. dr Emilia Królak
5. dr Michał Kuźmicki
6. dr Jacek Romaniuk
7. dr Elżbieta Sielanko-Byford (studia zaoczne)
8. dr Kinga Rudnicka-Szozda
9. mgr Anna Walewska (studia zaoczne)
10. dr hab. Sławomir Wącior, prof. ucz.
11. mgr Małgorzata Tetiurka
Rodzaj przedmiotu
seminaria licencjackie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
S_W01 w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, pedagogika, psychologia, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu, na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym
S_W02 niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, pedagogika, psychologia, właściwą dla nauczania języków obcych właściwą dla nauczania przedmiotu wiedza o społeczeństwie
S_W09 metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej
S_W13 podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego
Umiejętności: absolwent potrafi
S_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów angielskim
S_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych
S_U03 diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania
S_U05 obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
S_U09 dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające zmian w przyszłym działaniu
S_U11 argumentować merytorycznie w obcym z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski
S_U13 przygotować prace pisemne w języku obcym, właściwe dla studiowanego kierunku studiów, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S_U15 w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i w piśmie w języku obcym na tematy dotyczące wybranych zagadnień nauczycielskich z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin właściwych dla kierunku studiów
S_U16 prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie w języku obcym popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów
S_U17 posługiwać się językiem angielskim na poziomie C1 ESOKJ, z uwzględnieniem specyfiki języka akademickiego i języka komunikacji szkolne
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
S_K02 refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia
S_K06 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia II semestru seminarium dyplomowego jest:
1) złożenie i zatwierdzenie przez prowadzącego kompletnej pracy dyplomowej, której cel ma ścisły związek z nauczaniem języków obcych na I i II etapie edukacyjnym i w przedszkolu, napisanej zgodnie z zasadami akademickiego rejestru języka angielskiego;
2) obecność na wszystkich zajęciach prowadzonych w trybie stacjonarnym;
3) terminowe wykonanie wszystkich zadań zamieszczonych na platformie;
4) realizacja kolejnych etapów pracy nad częścią badawczą zgodnie z grafikiem ustalonym przez promotora;
5) złożenie wszystkich części składowych pracy dyplomowej zredagowanych zgodnie z wytycznymi przedstawionymi na seminarium.
Części te obejmują:
- dokładny plan badania empirycznego z uwzględnieniem następujących elementów: cel i pytania badawcze, uczestnicy badania, instrumenty i dane badawcze;
- poszczególne sekcje rozdziału empirycznego pracy:
- wstęp/wprowadzenie;
- opis badania zawierający cel i pytania badawcze;
- opis uczestników badania
- opis instrumentów i danych badawcze
- analiza i wyniki badania
- omówienie wyników badania
- zakończenie pracy
- załączniki
- bibliografia zawierająca co najmniej 12 pozycji i obejmująca źródła wymienione w tekście pracy
- strona tytułowa, spis treści, spis tabel i rycin, streszczenie w języku polskim; słowa kluczowe, tłumaczenie tematu na język polski - wszystkie w/w elementy są zgodne z wytycznymi opublikowanymi w czerwcu 2021 na stronie CKNJOiEE
Szczegółowe zasady i kryteria oceniania są ustalane przez z poszczególnych prowadzących.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Brown, J. D. (1988). Understanding research in second language learning. Cambridge: Cambridge University Press.
Brown, J. D. & Rodgers, T. S. (2003). Doing second language research. Oxford: Oxford University Press.
Burns, A. (2010). Doing action research in English language teaching: A guide for practitioners. New York and London: Routledge, Taylor and Francis Group.
Chaudron, C. (2003). Data collection in SLA research. In C. J. Doughty & M. H. Long (Eds.) Handbook of second language acquisition, (pp. 762-828), Malden, MA: Blackwell.
Dörnyei, Z. (2003). Questionnaires in second language teaching. Mahwah, NJ and London: Lawrence Erlbaum.
Gass, S. (2001). Innovations in second language research methods. Annual Review of Applied Linguistics, 21, 221–232.
Gass, S. M. & Selinker, L. (2001). Second language acquisition. An introductory course. (2nd edition). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
Gass, S., Sorace, A. & Selinker, L. (1999). Second language learning data analysis. 2nd edition. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Mackey, A. & S. M. Gass (2005). Second language research: Methodology and design. Mahwah, NJ and London: Lawrence Erlbaum.
Nunan, D. (1996). Issues in SLA research: Examining substance and procedure. In W. C. Ritchie & Tej K. Bhatia (Eds.) Handbook of second language acquisition (pp.349-374). San Diego: Academic Press.
Seliger, H. & E. Shohamy (1989). Second language research methods. Oxford: Oxford University Press.
Wykorzystane pozycje wiążą się ściśle z tematami seminariów i są proponowane przez poszczególnych prowadzących.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: