Kultura i historia Stanów Zjednoczonych 2 4101-4ZKHSZO
Kurs oferuje ogólną wiedzę o historii USA od czasów kolonialnych do dziś. Skupia się kulturotwórczych wydarzeniach i zjawiskach oraz prezentuje kluczowe zagadnienia kultury dla przybliżenia tożsamości amerykańskiej. Uwypukla idee i problemy pluralizmu i różnorodności kultury amerykańskiej. Stosowana jest perspektywa porównawcza z procesami w kraju ojczystym, co rozwija międzykulturowe kompetencje przyszlych nauczycieli. Analiza historyczna i kulturowa prowadzi do praktycznego zastosowania treści przedmiotowych do nauczania języka angielskiego w przedszkolu oraz na I i II etapie edukacyjnym.
Semestr czwarty:
1. Przegląd regionów kulturowych USA
2. Instytucje polityczne i życie publiczne
3. Edukacja
4. Religia
5. Wprowadzenie podstawowych pojęć związanych z etnicznością oraz wprowadzenie do fal emigracji do USA
6. Indianie – ich historia i znaczenie w kulturze
7. Czarni Amerykanie - ich historia i znaczenie w kulturze USA
8. Amerykanie hiszpańskiego pochodzenia - ich historia i znaczenie w kulturze USA
9. Amerykanie azjatyckiego pochodzenia - ich historia i znaczenie w kulturze
10. Kobiety – uciskana i/lub niedoceniania mniejszość
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W01 ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym H1A_W10
K_W02 ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu kultury USA zorientowaną na zastosowania praktyczne w instytucjach edukacyjnych H1P_W01
K_W03 zna podstawową terminologię z zakresu kultury USA, wykorzystywanej do nauczania języków obcych H1P_W03
UMIEJĘTNOŚCI
K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów H1P_U01
K_U02 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z kulturą USA H1P_U02
K_U12 posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku angielskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł H1P_U13
K_U27 ma umiejętności językowe w zakresie studiowanej dyscypliny, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu C1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego H1A_U10 H1P_U14
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K02 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role H1P_K02
K_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy H1P_K05
K_K10 dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki H1A_K04 S1A_K04
Kryteria oceniania
Na ćwiczeniach: kontrola obecności (dozwolona jest jedna nieobecnośc na zajęciach w sem.) – 50% oceny.
Student otrzymuje ocenę na koniec zajęć na podstawie wykonanych zadań na platformie (50% oceny):
- ocena z zadań (wysoka jakość merytoryczna i techniczna, oryginalnie wykonane materiały – 5.0; dobra jakość – 4.0; jakość poprawna, nieliczne błędy – 3.0; zła jakość i liczne błędy – 2.0)
Student jest zobowiązany wykonać w trakcie trwania zajęć wszystkie zadania umieszczone na platformie. Zajecia w klasie i na platformie realizują efekty: K_U01,02,12,27 i K_K02, 05.
Brak wymaganej frekwencji lub zadań wykonanych na platformie uniemożliwia uzyskanie zaliczenia.
Ocena z egz. jest średnią ocen pozytywnych z testów egzaminacyjnych zawierających materiał z obu semestrów. Egzamin weryfikuje efekty: K_W01, 02, 03.
Literatura
Gołębiowski, Marek. Dzieje kultury Stanów Zjednoczonych. Warszawa: PWN, 2004.
Kottak, Conrad P., ed. Researching American Culture: A Guide for Student Anthropologists. Ann Arbor: The University of Michigan Press, 1998.
Lemert, Charles, ed. Social Theory: The Multicultural and Classic Readings. 3rd ed. Boulder: Westview Press, 2004.
Mauk, David, and John Oakland. American Civilization: An Introduction. 5th ed. London: Routledge, 2009.
Rozbicki, Michał J., and Krzysztof Michałek, eds. A Selection of Sources on the History and Culture of the United States of America: From Colonization to 1945. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 1994.
Sollors, Werner, ed. Theories of Ethnicity: A Classical Reader. New York: New York University Press, 1996.
Takaki, Ronald. A Different Mirror: A History of Multicultural America. Boston: Back Bay Books, 1993.
Tindall, George B., and David E. Shi. America: A Narrative History. 2 vols. New York: W.W. Norton, 1996.
Wolfe, Alan, ed. America at Century’s End. Berkeley: University of California Press, 1992.
Khan Academy.
PBS.
US History. www.ushistory.org
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Nauczanie języków obcych - j. angielski, dod. j. francuski, niestacjonarne (zaoczne), I stopnia
- Nauczanie języków obcych, j.angielski, dod. Historia i społeczeństwo, niestacj. (zaoczne), I stopnia
- Nauczanie języków obcych - j. angielski, dod. j. niemiecki, niestacjonarne (zaoczne), I stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: