Dydaktyka przedmiotowa przedszkolna i I etapu edukacyjnego 4101-4SDYDPPIEE
W czasie kursu studenci uczą się definiować i charakteryzować etapy rozwoju dzieci, a także rozpoznawać trudności i potrzeby edukacyjne. Potrafią określić specyfikę pracy z dziećmi i opisać obowiązki nauczyciela w zakresie potrzeb edukacyjnych małych dzieci. Studenci poznają techniki zarządzania klasą i utrzymania dyscypliny na lekcjach. Kurs wyposaża studentów w umiejętności oceny i doboru właściwych metod, technik (np. gry, piosenki, drama) i pomocy do nauczania języka angielskiego jako obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym w zakresie rozwijania umiejętności (głównie słuchania i mówienia, ale także czytania i pisania) oraz nauczania elementów języka (słownictwa, gramatyki). Kurs przygotowuje studentów do oceniania postępów w opanowaniu języka obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym, właściwego planowania jednostki lekcyjnej oraz przygotowywania odpowiednich pomocy naukowych.
Semestr II
- Nauczanie gramatyki języka obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym.
- Rozwijanie umiejętności słuchania w języku obcym w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym.
- Rozwijanie umiejętności mówienia w języku obcym w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym.
- Rozwijanie umiejętności czytania w języku obcym w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym.
- Rozwijanie umiejętności pisania w języku obcym w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym.
- Ocenianie postępów w nauce języka obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym.
- Planowanie lekcji języka obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym.
Uwaga: Poszczególne tematy mogą być omawiane na więcej niż jednych zajęciach.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W01 - w podstawowym zakresie wybrane fakty, teorie, procesy, zjawiska z zakresu dydaktyki języka angielskiego jako obcego zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języka angielskiego w przedszkolu i na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym (P6S_WG Zakres i głębia)
K_W03 - podstawową terminologię z zakresu dydaktyki języka angielskiego jako obcego, właściwą dla nauczania języka angielskiego (P6S_WG Zakres i głębia)
K_W04 - metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach związanych z nauczaniem języka angielskiego jako obcego (P6S_WG Zakres i głębia)
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01 – wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania),
K_U03 – w podstawowym zakresie dokonać oceny jakości w nauczaniu języka angielskiego jako obcego (P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania),
K_U06 – ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języka angielskiego jako obcego (P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania),
K_U14 – dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu (P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania),
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K08 – prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu(P6S_KR Rola zawodowa/ niezależność i rozwój etosu),
K_K02 – refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia (P6S_KK Oceny / krytyczne podejście),
K_K11 – dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela (P6S_KR Rola zawodowa/ niezależność i rozwój etosu)
Kryteria oceniania
Warunkiem koniecznym zaliczenia pierwszego i drugiego semestru jest:
- uzyskanie pozytywnej oceny z testu końcowego,
- uzyskanie pozytywnej oceny z projektu związanego z praktykami,
- obecność na zajęciach stacjonarnych (dopuszcza się 1 nieobecność),
- przygotowanie i aktywny udział w zajęciach stacjonarnych (np. znajomość zalecanych lektur i materiałów; przygotowanie i prezentacja pomocy naukowych; udział w dyskusji; prezentacje związane z tematyką zajęć),
- terminowe wykonywanie zadań na zajęcia stacjonarne i online.
Ocena końcowa z przedmiotu po pierwszym i po drugim semestrze jest średnią ważoną:
- ocena z testu końcowego ma wagę 3 (weryfikowane efekty kształcenia: K_W01, K_W03, K_W05, K_K07, K_K09)
- ocena z projektu związanego z praktykami ma wagę 3 (weryfikowane efekty kształcenia: K_W01, K_W03, K_W05, K_U05, K_U08, K_K04, K_K07, K_K09),
- oceny za zadania online mają wagę 1 lub 2 - zależnie od typu zadania (weryfikowane efekty kształcenia: K_W01, K_W03, K_W05, K_U01, K_U05, K_U08, K_U25, K_K04, K_K07, K_K09).
Skala ocen (zadania online i test końcowy):
95-100% - 5
90-94% - 5-
85-89% - 4+
80-84% - 4
75-79% - 4-
70-74% - 3+
65-69% - 3
60-64% - 3-
0-59% - 2
Kryteria oceny zadań na platformie (mogą różnić się w zależności od charakteru zadania):
- terminowość wykonania zadania
- zgodność z instrukcją
- kompletność
- organizacja treści
- jakość argumentacji/uzasadnienia
- wnikliwość i jakość komentarzy (np. do postów i do zadań innych uczestników kursu)
- estetyka wykonania zadania (np. przy projektowaniu pomocy naukowych i zadań).
Nakład pracy studenta koniecznej do osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia (=3 ECTS) w każdym semestrze obejmuje:
- 14 godzin uczestnictwa w zajęciach stacjonarnych oraz 16 godzin uczestnictwa w zajęciach prowadzonych zdalnie (online) (=1 ECTS),
- 60 godzin pracy własnej – refleksja, utrwalenie wiedzy i umiejętności, przygotowanie projektu związanego z praktykami, przygotowanie i umieszczenie zadań na platformie, udział w dyskusjach – umieszczanie postów na forach (=2 ECTS).
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Cameron, L. (2000). Teaching languages to young learners. Cambridge: CUP.
Pinter, A. (2006). Teaching young language learners. Oxford: OUP.
Szpotowicz, M., & Szulc-Kurpaska, M. (2009). Teaching English to young learners. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Studenci zobowiązani są również przeczytać/zapoznać się z materiałami dydaktycznymi umieszczonymi na platformie lub dostarczonymi na zajęcia przez wykładowcę. Są to artykuły, rozdziały, opracowania i materiały elektroniczne (np. prezentacje PP, filmy video).
Literatura dodatkowa:
Brewster, J. et al. (2003). The primary English teacher's guide. London: Penguin.
Ellis, G., & Brewster, J. (2003). The storytelling handbook. London: Penguin.
Ioannou-Georgiou, S., & Pavlou, P. ((2003). Assessing young learners. Oxford: OUP.
Lewis, G., & Bedson, G. (1999). Games for children. Oxford: OUP.
Moon, J. (2000). Children learning English. Oxford: Macmillan.
Phillips, S. (1993). Young learners. Oxford: OUP.
Reilly, V., & Ward, S. (1997). Very young learners. Oxford: OUP.
Scott, W., & Ytreberg, L. (1990). Teaching English to children. London: Longman.
Slattery, M., & Willis, J. (2001). English for primary teachers. A handbook of activities & classroom language. Oxford: OUP.
Szpotowicz, M. (2008). Second language learning processes in lower primary children. Warszawa: WUW.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: