Historia literatury brytyjskiej 1 4101-3SHLBO
Kurs historii literatury brytyjskiej jest diachronicznym przeglądem kanonu literatury brytyjskiej tworzonej od okresu staro-angielskiego do czasów współczesnych. Chronologicznie ułożone teksty stanowią dla studenta mapę literackich, społecznych, historycznych i kulturowych zmian na przestrzeni wieków. Główne obszary badawcze odnoszą się do następujących problemów i autorów:
Semestr 1: Old English do Romanticism
1)Anglo-Saxon literature: Heroic, elegiac and religious poems: Beowulf, The Wanderer, The Dream of the Rood; Old English society, beliefs and customs; Old English versification: orality, alliteration, kenning, accentual verse. Christianity vs Teutonic paganism.
2)Medieval poetry: Allegorical religious poetry: The Pearl, Piers Plowman; Arthurian romance: Sir Gawain and the Green Knight; Alliterative Revival; Medieval songs, lyrics and ballads; Medieval theatre and drama: Tropes, Miracle, Mystery, Morality plays and Interludes: Everyman; Geoffrey Chaucer's achievement as the culmination of medieval tradition: The Canterbury Tales.
3)Renaissance: Humanism, Reformation, and new horizons in arts, science, philosophy. Tudor and Elizabethan lyrics and sonnets: Petrarchan vs English pattern; sonneteers and the sonnet cycle: Thomas Wyatt, Surrey, Sir Phillip Sidney, Edmund Spenser, W.Shakespere; Renaissance epic poetry: E.Spenser The Faerie Queene. Elizabethan theatre and drama: Renaissance tragic character: Marlowe's in Dr.Faustus, Jonson's commedy of humours: Volpone, Kyd's revenge tragedy: The Spanish Tragedy; Shakespeare's tragedies, comedies and chronicles; Metaphysical and Cavalier poetry of the 17th century; Puritanism in literature in John Milton' Paradise Lost and John Bunyan's The Pilgrim's Progress;
4)Restoration and Augustan literature: the satires of John Dryden and Samuel Butler, Restoration commedy of manners (Wycherley, Etherege and Congreve); Augustan aesthetics and ideas in Alexander Pope's satires and essays; the rise of the novel as a new literary genre: Daniel Defoe’s Robinson Crusoe and formal realism; Jonathan Swift’s Gulliver’s Travels as a satire and grotesque; Henry Fielding’s Tom Jones/Joseph Andrews as a Bildungsroman narrative; Laurence Sterne’s experiments with narration and emotions in Tristram Shandy'; Sentimentalism in poetry: Graveyard Poets, Robert Burnes, anthologies – Percy Macpherson, Chatterton; Gothicism in novels.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE
K_W01 w podstawowym zakresie wybrane fakty, teorie, procesy, zjawiska z zakresu literatury brytyjskiej zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języka angielskiego w przedszkolu i na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym (P6S_WG Zakres i głębia)
K_W02 wybrane obszary z zakresu literatury brytyjskiej zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języka angielskiego (P6S_WG Zakres i głębia)
K_W03 podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa i literatury brytyjskiej, właściwą dla nauczania języka angielskiego (P6S_WG Zakres i głębia)
UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI
K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania
K_U16 argumentować merytorycznie z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski (P6S_UK Komunikowanie się/ odbieranie i tworzenie wypowiedzi, upowszechnianie wiedzy w środowisku naukowym i posługiwanie się językiem obcym)
K_U19 przygotować wystąpienia ustne, w języku polskim i języku angielskim, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł (P6S_UK Komunikowanie się/ odbieranie i tworzenie wypowiedzi, upowszechnianie wiedzy w środowisku naukowym i posługiwanie się językiem obcym)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO
K_K02 refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia (P6S_KK Oceny/ krytyczne podejście)
K_K04 odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, różnojęzyczności i wielokulturowości w odniesieniu do grup etnicznych zamieszkujących terytorium Wielkiej Brytanii (P6S_KO Odpowiedzialność / wypełnianie zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego)
K_K06 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role (P6S_KR Rola zawodowa/ niezależność i rozwój etosu)
Kryteria oceniania
Prezentacje multimedialne poszczególnych członków grupy na wyznaczony temat z zakresu materiału objętego sylabusem. Obecność na zajęciach i aktywność merytoryczna.
Literatura
1.The Norton Anthology of English Literature, New York, vols.1-2
2.The Oxford Anthology of English Literature, New York, vols.1-2
3.Andrew Sanders, The Short Oxford History of English Literature
3.M.Drabble, The Oxford Companion to English Literature, Oxford, 1985
4.A.Burgess, English Literature, Longman, 1990
5.B.Ford (ed.),The New Pelican Guide to English Literature, Penguin, vols.1-9
6.M.Alexander, A History of English Literature, Macmillan, 2000
7.Cuddon, J.A., A Dictionary of Literary Terms, London & New York, 1982
8.Zgorzelski, a., Lectures on British Literature, Parts 1-3, Gdansk, 1999
9.Mroczkowski, P., Historia literatury angielskiej, Wrocław, 1986
10.Zbierski, Henryk: 'Literatura angielska' , w: Dzieje literatur europejskich, Warszawa 1982
11.Stamirowska, Krystyna, (ed.) Współczesna powieść brytyjska, Kraków: Universitas, 1997.
12.Diniejko, A. Introduction to the Study of Literature in English. Kielce, 2005.
13.Bela Teresa, Mazur Zygmunt: A College Anthology of English Literature, Kraków,1997
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: