Fonetyka 3 4101-3SFO
Celem kursu jest rozbudzenie świadomości oraz wrażliwości fonetycznej studentów; przygotowanie ich do samodzielnej pracy nad własną wymową angielską; wspomaganie studentów w pozbywaniu się niekorzystnych cech własnej wymowy, a także w osiągnięciu oczekiwanej od nauczyciela języka angielskiego płynności i poprawności wymowy (w odniesieniu do wybranego za wzór/model akcentu); wprowadzenie studentów w podstawowy opisu fonetycznego języka angielskiego oraz zagadnień fonologicznych.
Program zajęć (opis i trening) obejmuje zagadnienia artykulacji spółgłosek i samogłosek; wybrane zjawiska alofoniczne; fonetykę międzywyrazową; asymilacje oraz elizje; słabe i mocne formy wyrazów gramatycznych; przycisk wyrazowy, rytm oraz intonację; porównanie angielskiego i amerykańskiego standardu wymowy (SES oraz GA); wybrane zagadnienia z fonetyki języka polskiego; transkrypcję fonetyczną (fonemiczną, alofoniczną).
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W01 student ma uporządkowaną, podstawową wiedzę dotycząca pojęć fonetyki i fonologii języka angielskiego, takich jak m.in. przycisk, rytm, intonacja, ton, tonality, tonicity itp., zorientowaną na zastosowania praktyczne w nauczaniu języka angielskiego.
K_W02
legitymuje się pogłębioną znajomością prawideł wymowy angielskiej zorientowaną na klarowną komunikację, a także na praktyczne wykorzystanie w nauczaniu języka angielskiego;
zna rodzaje i źródła błędów językowych w obszarze wymowy, z uwzględnieniem podobieństw i różnic w sferze fonetyki i fonologii pomiędzy językiem angielskim i polskim, których znajomość umożliwia eliminowanie błędów wynikających z interferencji.
K_W03
zna podstawową terminologię z zakresu fonetyki i fonologii angielskiej w języku angielskim i polskim.
UMIEJĘTNOŚCI
K_U02
student umie samodzielnie doskonalić i rozwijać własną poprawność językową w obszarze wymowy korzystając ze słowników wymowy angielskiej, a także innych źródeł, w tym nowoczesnych technologii
K_U27
student posiada umiejętności językowe w zakresie poprawności wymowy języka angielskiego na poziomie B2, obejmujące ponadto język akademicki i język komunikacji szkolnej, zgodnie z wymaganiami określonymi w standardach nauczycielskich.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K01
student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
K_K02
potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
K_K07
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie komunikowania się poprawną angielszczyzną, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
K_K06
uczy się tolerancji wobec innych języków i kultur.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach. Test na zakończenie kolejnych semestrów.
Literatura
Allen, W.S., Living English Speech, Longmans, London, 1959.
Arnold, G. F. &. Gimson, A. C., English pronunciation practice. London University Press,
London, 1968.
Brazil, D., Pronunciation for advanced learners of English, CUP, Cambridge, 1994.
Cruttenden, A., Gimson's pronunciation of English, Edward Arnold, London, 1994.
Crystal, D., A dictionary of linguistics and phonetics, Blackwell, Oxford, 1996.
Hawkins, P., Introducing phonology, Routledge, London, 1992.
Jassem, W., Exercises in English pronunciation, PWN, Warszawa, 1995.
Jones, D. An English pronouncing dictionary, (15th ed), Roach, P.& Hartman, J. (eds), CUP,
Cambridge, 1997.
Knowles, G. O., Patterns of spoken English, Longman, London, 1984.
Reszkiewicz, A., Correct your English pronunciation, PWN, Warszawa, 1981.
Roach, P., English phonetics and phonology, (2nd ed), CUP, Cambridge, 1991.
Roach, P., Introducing phonetics, Penguin, London, 1992.
Sobkowiak, W., English phonetics for Poles, Bene Nati, Poznań, 1996.
Underhill, A., Sound foundations, Heinemann, Oxford, 1994.
Wells, J. C. & Colson, G., Practical phonetics, Pitman, London, 1971.
Wells, J. C., Accents of English, CUP, Cambridge, 1982.
Wells, J. C., Longman pronunciation dictionary, Longman, Harlow, 2000.
Wełna, J., English spelling and pronunciation, PWN, Warszawa, 1982.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: