Kultura i historia Wielkiej Brytanii 2 4101-2SKHWBO
Konwersatorium poświęcone jest kulturze i historii Anglii (Wielkiej Brytanii) w ukladzie bardziej tematycznym niz chronologiczny. Poszczególne tematy mogą być omawiane fragmentarycznie na kilku zajęciach. (Uwaga: niektóre tematy studenci opracowują samodzielnie - nauka własna i projekty).
Konwersatorium jest połączone z prezentacją multimedialną i wymaga aktywnego udziału studentów na zajęciach oraz nauki własnej w domu.
Szczegółowy harmonogram kursu:
Konwersatorium ma na celu zapoznanie studentów z najważniejszymi aspektami angielskiej i brytyjskiej kultury i historii, podniesienie ich świadomości językowej i kompetencji międzykulturowej poprzez zwrócenie uwagi na teksty kultury związane z Wyspami Brytyjskimi, a także rekomendowanie dostępnych źródeł informacji i sposobów poprawy wiedzy studentów na temat historii i kultury Wysp Brytyjskich. Podane zostaną propozycje, jak wprowadzać element kulturowy w kontekście nauczania języka angielskiego jako języka obcego w szkole podstawowej. Konwersatorium jest połączone z prezentacją multimedialną i wymaga aktywnego udziału uczniów na zajęciach oraz pracy w domu.
1. Geografia Wysp Brytyjskich (regiony geograficzne i kulturowe).
2. Podstawowa wiedza o społeczeństwie brytyjskim: ustrój polityczny, instytucje państwowe, rola monarchy.
3. Najważniejsze wydarzenia historyczne: okres anglosaski; chrystianizacja; Anglia pod panowaniem Normanów; Plantageneci; feudalizm; początki parlamentu angielskiego, wojna stuletnia, wojny Białej i Czerwonej Róży (1455-1485); monarchia Tudorów: schizma Henryka VIII, panowanie Elżbiety I; reformacja i rozwój kultury; panowanie Stuartów; wojna domowa; restauracja Stuartów; początki imperium; rewolucja naukowa i przemysłowa, imperium brytyjskie za czasów królowej Wiktorii i Edwarda VII; reformy wyborcze, walka Irlandii o niepodległość; I i II wojna światowa; stopniowy upadek Imperium; dekolonizacja i dewolucja; Brexit.
4. System edukacji w Wielkiej Brytanii.
5. Kultura wysoka (muzyka, malarstwo i architektura) i kultura popularna.
6. Zwyczaje i obyczaje, święta oraz legendy Wysp Brytyjskich.
7. Kultura życia codziennego.
8. Sport na Wyspach Brytyjskich.
9. Wielokulturowość i wieloetniczność.
10. Jak nauczać wiedzę o Anglii/Wielkiej Brytanii na lekcjach języka angielskiego w ramach komponentu kulturowego.
11. Egzamin pisemny (90 minut).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu historii i kultury angielskiej/brytyjskiej zorientowaną na zastosowania praktyczne w nauczaniu języka angielskiego H1P_W01
K_W02 ma uporządkowaną wiedzę podstawową w zakresie historii i kultury brytyjskiej, zorientowaną na zastosowania praktyczne w wybranej sferze działalności H1P_W02
K_W03 zna podstawową terminologię z zakresu historii i kultury angielskiej/brytyjskiej, właściwą dla nauczania języków obcych
UMIEJĘTNOŚCI
K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów H1P_U01
K_U02 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych H1P_U02 K_U09 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków H1P_U10
K_U12 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku angielskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł H1P_U13
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia H1A_K01 H1A_K04 S1A_K02
K_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, różnojęzyczności i wielokulturowości w odniesieniu do Wielkiej Brytanii H1P_K05
K_K10 dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki H1A_K04 S1A_K04
Kryteria oceniania
Przedmiotem oceny są wiadomości, umiejętność kojarzenia faktów , zdarzeń i idei w zakresie historii i kultury Wysp Brytyjskich, samodzielność myślenia oraz umiejętność przekazywania nabytej wiedzy i umiejętności z tego zakresu w języku angielskim w formie ustnej i pisemnej.
Wymogi: przygotowanie na ocenę projektu wprowadzenia wybranego zagadnienia z historii lub kultury angielskiej/brytyjskiej na lekcji języka angielskiego – 25% oceny końcowej; ustna, indywidualna prezentacja jednego zagadnienia dotyczącego kultury lub historii angielskiej/brytyjskiej – 25% oceny końcowej; prezentacja portfolio (teczki tematycznej) – 25% oceny końcowej; egzamin– 25% oceny końcowej; kontrola obecności.
Literatura
Główny podręcznik:
McDowall, David. An Illustrated History of Britain. Harlow: Longman, 1991, lub kolejne wydania.
Inne podręczniki:
Diniejko, A. English-Speaking Countries: The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. The Republic of Ireland. Warsaw: WSiP, 1999; an updated ebook, 2017.
Ford, B. ed. The Cambridge Cultural History of Britain. Cambridge: CUP, 1992;
Morgan, K. ed. The Oxford Illustrated History of Britain. Oxford: OUP, 1992.
Room, A. An A-Z of British Life. Dictionary of Britain. Oxford: OUP, 1996ł
materialy online
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: