Psychologia etapów edukacyjnych I, II i III 4101-2PEEI-III
Pełny kurs obejmuje następujące obszary tematyczne:
- psychologia rozwojowa; odrębna dziedzina psychologii
- metody pozyskiwania danych w obszarze rozwoju dziecka
- metodologia badań społecznych
- obszary rozwoju
- rozwój rozumowania moralnego; przegląd koncepcji
- teoria rozwoju rozumowania moralnego M.R. Kohlberga
- koncepcja rozwoju poznawczego J.Piageta
- koncepcja rozwoju społeczno emocjonalnego; przegląd koncepcji
- rozwój motoryczny człowieka
- rozwój psychospołeczny – koncepcja E.Eriksona
- rozwój osobowości człowieka
- kluczowe eksperymenty w psychologii rozwojowej
Dodatkowo, w ramach kursu, w modelu uczenia się przez doświadczenie, przeprowadzone będą liczne autodiagnozy poszczególnych, omawianych funkcji.
Cele przedmiotu:
Zapoznanie z podstawowymi koncepcjami psychologii rozwoju dziecka; uzyskanie wiedzy na temat rozwoju poszczególnych obszarów rozwojowych z omówieniem szczegółowych funkcji takich, jak procesy poznawcze, procesy emocjonalne i motywacja, osobowość, rozwój społeczny, motoryka;
Uwrażliwienie na metodologiczne wymogi stosowania wiedzy z psychologii rozwojowej;
Zapoznanie z kalendarzem rozwoju poszczególnych, omawianych funkcji na przykładzie badań, których wyniki stanowią istotny wyznacznik oddziaływań wychowawczych i edukacyjnych wobec dzieci w różnych przedziałach wiekowych.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
B.1.W1. podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i prze-twarzanie informacji, mowę i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu, osobowości i stylu poznawczego;
B.1.W2. proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny, zmiany fi-zyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dys-harmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiało-ści i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorasta-nia, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia;
B.1.W3. teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarun-kowania, sytuację interpersonalną, empatię, zachowania asertywne, agresywne i uległe, posta-wy, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie z nim, porozumiewanie się ludzi w instytu-cjach, reguły współdziałania, procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się, me-dia i ich wpływ wychowawczy, style komunikowania się uczniów i nauczyciela, bariery w komunikowaniu się w klasie, różne formy komunikacji − autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną, porozumiewanie się emocjonalne w klasie, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych;
B.1.W4. proces uczenia się: modele uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych, metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania, trudności w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań, bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody uspraw-niania komunikacji z uczniem oraz między uczniami;
B.1.W5. zagadnienia autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela – iden-tyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, stres i nauczycielskie wypalenie zawodowe.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
B.1.U1. obserwować procesy rozwojowe uczniów;
B.1.U2. obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania;
B.1.U3. skutecznie i świadomie komunikować się;
B.1.U4. porozumieć się w sytuacji konfliktowej;
B.1.U5. rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się;
B.1.U6. identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań;
B.1.U7. radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie z trudnościami;
B.1.U8. zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego na podstawie świadomej autore-fleksji i informacji zwrotnej od innych osób.
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
B.1.K1. autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym;
B.1.K2. wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicz-nych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę oraz ocena aktywności studentów.
Literatura
S. Krauss Whitbourne, Adult Developement & Aging; Biopsychological Perspectives
A. Birch, Developmental Psychology From Infancy to Adulthood, 2nd Ed.
C Flanagan, Applying psychology to early child development
J. TrempałaPsychologia rozwoju człowieka 2020 Podręcznik akademicki
A. Birch, T.Malim, Psychologia rozwojowa w zarysie Od niemowlęctwa do dorosłości
Ch. Buehler, Bieg życia ludzkiego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: