- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Uczenie się przez całe życie. Kurs o idei samorozwoju w oparciu o filmy fabularne 4100-UCPKOIS-OG
Celem kursu jest ukazanie, analiza i promocja koncepcji uczenia się przez całe życie. Podczas kursu Uczestnicy i Uczestniczki obejrzą znane i ważne filmy fabularne poświęcone tematyce edukacji, szkoły i uczenia się przez całe życie.
Wybrane filmy odnoszą się do zinstytucjonalizowanych form nauczania jak szkoła podstawowa/gimnazjum (,,Cudowny chłopak''), średnia (,,Stowarzyszenie umarłych poetów'', ,,Młodzi gniewni'') czy uczelnie wyższe (,,Buntownik z wyboru'', ,,Klub dyskusyjny'') jak i do form uczenia się przez całe życie w grupach mniej formalnych jak chór (,,Jak w niebie'') czy uczenia samodzielnego wynikającego z wewnętrznej motywacji (,,Prosta historia'').
Na kurs składają się filmy nowsze (,,Mustang'', ,,Cudowny chłopak'') jak i starsze, klasyki światowego kina (,,Rydwany ognia'', ,,Piknik pod wiszącą skałą'', ,,Stowarzyszenie umarłych poetów''); filmy o społecznościach kobiecych (,,Mustang'', ,,Uśmiech Mona Lisy'') i społecznościach męskich (,, Stowarzyszenie umarłych poetów'', ,,Rydwany ognia''); filmy o światach fikcyjnych (,,Harry Potter i Kamień filozoficzny'') jak i filmy oparte na wydarzeniach historycznych (,,Klub dyskusyjny''). Większość filmów pochodzi z obszaru anglojęzycznego, ale omówione zostaną również filmy w innych językach (,,Mustang'', ,,Jak w niebie'') - w tym w języku polskim (,,Carte Blanche'').
Tematy poruszane w czasie kursu będą odnosiły do zagadnień związanych z edukacją jak nauka w domu (,,Cudowny chłopak''), szkoły jednopłciowe i koedukacyjne, przemoc równieśnicza/domowa (,,Cudowny chłopak'', ,,Mustang''), zdrowie psychiczne (,,Piekny umysł''), niepełnosprawność (,,Carte Blanche'', ,,Cudowny chłopak'', ,,Imagine'') pojęcie talentu (,,Buntownik z wyboru''), style uczenia się, sukces edukacyjny, metody dydaktyczne i wychowawcze, wizja i rola nauczycielki/nauczyciela.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student_ka prezentuje otwartą postawę na własne doświadczenie życiowe oraz doświadczenie płynące z oglądania filmów fabularnych, umie wyrażać własne zdanie na tematy związane z ideą uczenia się przez całe życie, cechuje się kulturalnym i konstruktywnym sposobem komunikacji z innymi, umie współpracować z innymi osobami w różnego rodzaju aktywnościach (think - pair - share, burze mózgów, debaty itp.) umie dawać i przyjmować informacje zwrotne dla/od innych osób. Student_ka umie stworzyć krótsze i dłuższe prace pisemne na tematy związane z edukacją i uczeniem się.
Student_ka zna kanon filmów związanych z edukacją i uczeniem się przez całe życie oraz prezentuje otwartą postawę na poszukiwanie, oglądanie dalszych filmów fabularnych. Student_ka prezentuje otwartą postawę na swój własny rozwój i własną twórczość.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest obecność na przynajmniej 12 synchronicznych zajęciach w trakcie kursu. Na ocenę końcową z zajęć składają się trzy oceny cząstkowe:
1. Ocena za aktywny udział w zajęciach (wypowiedzi na zajęciach, wypowiedzi na forum, praca w parach i podgrupach, udział w debatach oksfordzkich, debriefing - udzielanie informacji zwrotnej prowadzącemu i innym uczestni/czkom zajęć) - 50% oceny końcowej.
2. Oceny za krótkie (200-300 słów) eseje pisane przez osoby zapisane na kurs po obejrzeniu filmów, 4 eseje w semestrze - 25% oceny końcowej.
3. Zaliczenie pisemne na koniec kursu o charakterze przekrojowym (esej (350-500 słów) na jeden z tematów związanych z omawianymi filmami/zagadnieniami) - 25% oceny końcowej.
Ocena za aktywny udział w zajęciach, oceny za krótkie prace pisemne oraz dłuższa praca pisemna na koniec kursu będą oceniane w skali uniwersyteckiej 2-5!
Ocena ma odzwierciedlać zdobyte przez studentkę/studenta: wiedzę (znajomość fabuły filmów i ich kontekst społeczno-kulturowy, podstawową wiedzę na tematy związane z rozwojem osobistym, uczeniem się przez całe życie, zdrowiem psychicznym, edukacją), umiejętności (tworzenie akademickich i użytkowych prac pisemnych, umiejętność empatyzowania z perspektywą innych, umiejętność argumentowania, krytyczne myślenie) oraz kompetencje społeczne (wypowiadanie własnego zdania w obecności innych, współpraca z innymi, bycie w grupie, odpowiedzialność za grupę, aktywne uczestnictwo w grupie, dawanie i przyjmowanie informacji zwrotnych).
Literatura
Omawiane filmy:
,,Cudowny chłopak''. Steven Chbosky. 2018. ,,Harry Potter i Kamień filozoficzny''. Chris Columbus. 2001. ,,Imagine''. Andrzej Jakimowski. 2012. ,,Mustang''. Denis Gamze Ergüven. 2015. ,,Piknik pod Wiszącą Skałą''. Peter Weir. 1975. ,,Stowarzyszenie umarłych poetów''. Peter Weir. 1989. ,,Młodzi gniewni''. John N.Smith. 1995. ,,Carte Blanche''. Jacek Lusiński. 2015. ,,Buntownik z wyboru''. Gus Van Sant. 1997. ,,Klub dyskusyjny''. Denzel Washington. 2007. ,,Piękny umysł''. Ron Howard. 2001. ,,Rydwany ognia''. Hugh Hudson. 1981.
,,Jak w niebie''. Kay Pollack. 2004. ,,Prosta historia''. David Lynch. 1999.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: