Emisja głosu 4100-PED-EM
Program zajęć obejmuje następujące tematy:
- Zasady działania ludzkiego głosu
- Podstawy emisji głosu: umysł, ciało, oddech, głos
- Napięcia i relaks ciała i aparatu mowy w prawidłowej emisji - ćwiczenia
- Prawidłowy oddech – ćwiczenia oddychania torem żebrowo- przeponowym
- Koordynacja prawidłowego oddechu z pracą aparatu artykulacyjnego
- Wyrazistość mowy - ćwiczenia artykulacyjne i dykcyjne, grupowe i indywidualne.
- Jak mówić, aby inspirować uczniów - ćwiczenia grupowe i indywidualne
- Jak mówić , aby inni słuchali nas z przyjemnością - ćwiczenia grupowe i indywidualne
- Jak kontrolować głos w trudnych warunkach (emocji, stresu) ćwiczenia grupowe i indywidualne
- Jak zapobiegać zmęczeniu aparatu mowy i dbać o higienę głosu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
C.W7 praktyczne aspekty wystąpień publicznych oraz zagadnienia związane z emisją głosu – budowę, działanie i ochronę narządu mowy i zasady emisji głosu.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
C.U7 posługiwać się zgodnie z zasadami aparatem emisji głosu;
C.U8. poprawnie posługiwać się językiem polskim w aspekcie emisji głosu.
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
C.K2 doskonalenia aparatu emisji głosu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę.
Kryteria oceniania:
1. Obecność na zajęciach: na ocenę 5- min 80 % obecności, na ocenę 4: min 70% obecności , na ocenę 3: min 50 % obecności.
2. Aktywność w zajęciach: udział w dyskusjach, udział w ćwiczeniach ,
praca w parach i grupach, wykonywanie zadanych prac domowych.
Literatura
1. Settelen,Peter (1995), Just talk to me..from Private Voice to Public Speaker. Thorsons An Imprint of HarperCollinsPublishers, London
2. Linklater, Kristin (2006). Freeing the Natural Voice: Imagery and Art in the Practice of Voice and Language.Drama Publishers/Quite Specific Media; Rev Exp edition:London
3. Wilson, Joni, (2009), The voice of success : a woman’s guide to a powerful and persuasive voice, New York
4. Kenneth C. Crannell, sr. Voice and Articulation ,Fifth Edition (2012), Wadsworth Cengage Learning
5. Tarasiewicz, Bogumiła, (2014), Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Wydawnictwo Universitas
6. Rodenburg, Patsy (2015), The Right to Speak: Working with the Voice, Publisher: Routledge; Reissue edition
7. Toczyska, Bogumiła (2015), Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
8. Siedlecki, Andrzej (2016), Praca głosem, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE
9. Walencik-Topiłko, Anna, (2017), Głos jako narzędzie materiały do ćwiczeń emisji głosu dla osób pracujących głosem i nad głosem, Wydawnictwo Harmonia
10. Płusajska-Otto, (2017) , Podręcznik pracy głosem, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
11. Duarte N., Gutkowski M., Wspólbrzmienie:znajdź wspólny język z odbiorcami swojej prezentacji, Wyd. Onepress, 2012
12. Garbis K., , Presentation skills for managers, Wywyd.PWN, 2012d. McGraw, 2016
13. Reynolds G., Presentation Zen: Simple Ideas on PresentationDesign and Delivery, Wyd.new riders, 2019
14. Sipro J., Storrybuilding, Wyd.Oxford University Press, 2016
15. Steele W.R., Presentation Skills 201: How to take it to the next level, as a confodnent English Presenter, Wyd. Eric Piblishing, 2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: