- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Od nowoczesności do ponowoczesności. Przemiany w społeczeństwach zachodnich w XX i XXI wieku. 4100-ODNOWDOPONO-OG
W trakcie kursu studenci zapoznają się z procesami odpowiedzialnymi za przemiany społeczne i kulturowe w XX i XXI wieku. Omówione zostaną m.in. następujące zagadnienia:
- narodziny psychoanalizy
- powstanie kultury masowej i popkultury
- przejście od modernizmu do postmodernizmu
- bunt, kontrkultura lat 60-tych
- sekularyzacja
- konsumpcjonizm
- postkolonializm
- powstanie Internetu
Poprzez lekturę tekstów o charakterze socjologicznym, psychologicznym i kulturoznawczym, studenci uzyskują wiedzę na temat wybranych zjawisk społecznych i nurtów myślowych, które pojawiły się na przestrzeni ostatniego stulecia. Szczególny nacisk położony jest na sposób, w jaki omawiane zagadnienia wpłynęły na postrzeganie jednostek w społeczeństwie oraz na interakcje międzyludzkie. W rezultacie, studenci rozumieją zachowania, opinie i postawy charakterystyczne dla jednostek we współczesnych społeczeństwach zachodnich, potrafią wskazać ich źródła, oraz ideologiczne podstawy.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W01 zna podstawowe cechy współczesnych jednostek i społeczeństw, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania
K_W02 zna podstawowe procesy leżące u podstaw przemian społecznych i kulturowych w XX i XXI wieku
K_W03 zna podstawową terminologię dotyczącą nowoczesności, ponowoczesności, tożsamości jednostki, interakcji społecznych
Umiejętności:
K_U03 potrafi dokonać obserwacji i interpretacji przemian społecznych, analizuje ich powiązania z różnymi systemami wartości i ideologiami
K_U05 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu rozpoznania motywów i wzorów ludzkich zachowań, stylów życia, głoszonych opinii
K_U10 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków
K_U11 potrafi docenić różnorodność opinii zawartych w lekturach oraz przedstawionych w dyskusjach i wykorzystać je jako źródło inspiracji, a nie zagrożenie własnego systemu wartości
Kompetencje:
K_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności,
K_K02 dokonuje samooceny swoich kompetencji i wyznacza kierunki własnego rozwoju
K_K06 dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z życiem w społeczeństwie, poszukuje optymalnych rozwiązań
K_K10 cechuje się tolerancją wobec inności, odnosi się z szacunkiem do odmiennych zachowań kulturowych, a także do odmiennych poglądów jednostkowych
Kryteria oceniania
Realizacja zadań na platformie do zdalnego nauczania (COME), aktywność, zaliczenie na ocenę pozytywną testów i zadań online.
Skala ocen:
90-100% - 5
75-89% - 4
60-74% - 3
0-59% - 2
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Bard, A., & Söderqvist, J. (2012). The futurica trilogy. Stockholm: Stockholm Text.
Bard, A. (2012). "The Internet Revolution." Keynote na NEXT Berlin Conference. https://www.youtube.com/watch?v=hRqvd2bo_OI
Baudrillard, J. (2005). Symulakry i Symulacja. Warszawa: Sic!
Berger, P. (2005). Święty baldachim. Elementy socjologicznej teorii religii. Kraków: Nomos.
Curtis, A. (2002) "There is a Policeman Inside All Our Heads; He Must Be Destroyed" The Century of the Self – film dokumentalny BBC Two England, odcinek 3.
Foucault, M. (1993) Nadzorować i karać. Narodziny Więzienia. Warszawa: Wydawnictwo Fundacji Aletheia.
Foucault, M. (1995) Historia Seksualności. Warszawa: Czytelnik.
Fromm, E. (2006). O sztuce miłości. Poznań: Rebis
Fromm, E. (2011). Ucieczka od wolności. Warszawa: Czytelnik
Fromm, E. (2016). Zdrowe społeczeństwo. Kraków: vis-a-vis Etiuda
Giddens, A. (2001). Nowoczesność i tożsamość. ”Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Giddens, A. (2007). Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Horney, K. (1993). Neurotyczna osobowość naszych czasów. Poznań: Rebis.
Jenkins, R. (2008). Social Identity. London & New York: Routledge.
Marchetti, G. (1989). "Action-Adventure as Ideology." w Cultural Politics in Contemporary America, Angus, I. H., & Jhally, S. (Eds.), 182–197. New York: Routlege, Chapman and Hall.
Marody, M. (2015). Jednostka po nowoczesności. Perspektywa socjologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Meyers, T. (2009). “Slavoj Žižek” w: Žižek. Przewodnik Krytyki Politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej
Said, E. W. (1991). Orientalizm. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Szahaj, A. (1996). “Co to jest postmodernizm”. Ethos, vol. 33-34, s. 63-78.
Žižek, S. (2009). Przekleństwo Fantazji. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: