Rozwój nauczyciela i planowanie ścieżki zawodowej 4100-IVRNPSZ
W ramach zajęć omówione zostaną następujące zagadnienia:
1. Rozwój zawodowy nauczyciela w świetle prawa oświatowego
2. Stopnie zawodowe w karierze nauczyciela
3. Wymogi, jakie musi spełnić nauczyciel ubiegający się o awans.
4. Procedura oceny pracy nauczyciela: kryteria obowiązkowe i dodatkowe.
5. Sposób planowania rozwoju zawodowego nauczyciela
6. Spójność pomiędzy programem rozwoju szkoły a rozwojem zawodowym nauczyciela.
7. Uczenie się przez całe życie - doskonalenie zawodowe nauczyciela: zewnętrzne, wewnętrzne, udział w różnych formach kształcenia oraz samokształcenie.
8. Sposoby weryfikacji rozwoju zawodowego nauczyciela
W cyklu 2023L:
j.w. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA : absolwent zna i rozumie
K_W07 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące
K_W08 w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych
K_W09 różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej
K_W12 prawne i ekonomiczne uwarunkowania funkcjonowania instytucji związanych z nauczaniem, w szczególności z nauczaniem języków obcych, podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości
UMIEJĘTNOŚCI: absolwent potrafi
K_U06 w niezbędnym zakresie stosować przepisy prawa odnoszące się do instytucji związanych z edukacją, nauczaniem języków obcych
K_U11 posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych
K_U12 formułować i testować hipotezy w celu dokonania krytycznej analizy własnych działań i wskazania ewentualnych obszarów wymagających zmian w przyszłym działaniu
K_U21 w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się ustnie i pisemnie w języku polskim na tematy dotyczące wybranych zagadnień nauczycielskich z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin właściwych dla kierunku studiów
K_U25 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych, umie kierować pracą zespołu
K_U27 samodzielnie, przez całe życie, zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych, korzystając z różnych źródeł w języku polskim
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K01 uczenia się przez całe życie
K_K02 krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
K_K06 - współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
K_K07 - odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
K_K11 - podejmowania działań edukacyjnych i wychowawczych w kontekście międzynarodowym i funkcjonowania na globalnym rynku pracy
K_K13 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela, jak również rozwijania jego dorobku i podtrzymywania etosu zawodu nauczyciela
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę.
Warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu jest aktywny udział w debatach i dyskusjach przeprowadzanych w trakcie semestru oraz wykonanie pracy projektowej dotyczącej rozwoju zawodowego nauczyciela (całość projektu do złożenia na zakończenie semestru),
- terminowe wykonywanie zadań na platformie CKC UW, w tym opracowywanie kolejnych części projektu rozwoju zawodowego nauczyciela (w ramach zajęć asynchronicznych),
- przygotowanie i aktywny udział w zajęciach synchronicznych (np. znajomość zalecanych lektur i materiałów, udział w dyskusji, prezentacje związane z tematyką zajęć),
- obecność na zajęciach: dopuszcza się 1 nieobecność na zajęciach synchronicznych.
Kryteria oceny zadań na platformie oraz zadania projektowego (mogą różnić się w zależności od charakteru zadania):
- terminowość wykonania zadania,
- zgodność z instrukcją,
- kompletność,
- organizacja treści,
- jakość argumentacji/uzasadnienia.
Skala ocen:
100%-93%: 5,0 (bdb)
92%-85%: 4,5 (db+)
84%-77%: 4,0 (db)
76%-69%: 3,5 (dst+)
68%-60%: 3,0 (dst)
59%-0%: 2,0 (ndst)
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną:
- ocen z debat, dyskusji i prezentacji (weryfikowane efekty kształcenia: W07, W08, W09, W12)
- ocen za zadania online i offline - zależnie od typu i trudności zadania (U06, U11, U12, U21, U25, U27, K01, K02, K13).
- pracy projektowej na zakończenie semestru nt.: „Plan realizacji kryteriów związanych z oceną pracy nauczyciela początkującego” – dokument zaprojektowany przez studenta w kontekście działalności pedagogicznej (uwarunkowania, kontekst problemowy, zadania) wybranej placówki oświatowej: przedszkola, szkoły podstawowej lub szkoły ponadpodstawowej. W ocenie planu uwzględnia się odniesienia do zagadnień teoretycznych omawianych podczas zajęć (W07, W08, W09, W12), umiejętność rekonstrukcji i opisu działań zawodowych (U06, U11, U12, U21,U25, U27) oraz kompetencje społeczne (K02, K11, K13), w tym pracy w grupie przy wspólnej pracy nad założeniami projektu (K06 i K07)
Praktyki zawodowe
Istnieje możliwość korzystania z materiału zebranego podczas praktyk studenckich.
Literatura
- Day Ch., Rozwój zawodowy nauczyciela. Uczenie się przez całe życie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.
- Szumiec M., Rozwój kompetencji osobowościowych jako istotny element rozwoju zawodowego nauczyciela. 2021 Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, 2021. Dostęp: file:///C:/Users/User/Downloads/8483-49222-1-PB.pdf
- FRSE - Nauczyciele w Europie. Kariera, rozwój zawodowy i ogólne samopoczucie. Raport Eurydice, 2022. Dostęp: https://www.frse.org.pl/czytelnia/nauczyciele-w-europie-kariera-rozwoj-zawodowy-i-ogolne-samopoczucie
- Portal Oświatowy - e-book, Stara i nowa ścieżka awansu zawodowego. Porównanie. 19 kroków postępowania. Warszawa 2022.
- Ustawa z 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z. 2023 r., poz. 1672). Dostęp: https://www.portaloswiatowy.pl/bezpieczenstwo-w-szkole/ustawa-z-26-stycznia-1982-r.-karta-nauczyciela-tekst-jedn.-dz.u.-z-2023-r.-poz.-984-10459.html
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 września 2022 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Dz.U. 2022 poz. 1914. Dostęp: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20220001914
- Program eTwinning
W cyklu 2023L:
j.w. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Tryb prowadzenia zajęć: zdalnie, w tym: 10h zajęć synchronicznych (ZOOM) i 5h zajęć asynchronicznych (platforma CKC UW). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: