Międzynarodowe tendencje w edukacji 4100-IVMTwED
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z globalnym wymiarem edukacji oraz najnowszymi tendencjami w edukacji na podstawie najlepszych zagranicznych praktyk. Cel jest realizowany poprzez zidentyfikowanie i dokonanie krytycznego przeglądu procesów i trendów rozwojowych charakteryzujących współcześnie edukację na świecie w odniesieniu do Europy i Polski. W toku zajęć omówione zostaną związki pomiędzy dokonującymi się zmianami w świecie społecznym (tworzącymi szeroko pojęty kontekst szkolnictwa) a społecznym funkcjonowaniem wszystkich uczestników tych zmian w skali globalnej. Ogólnym rezultatem udziału studentów w realizacji przedmiotu jest pogłębiona świadomość toczących się przemian i procesów globalnych wpływających na kształcenie oraz nabycie wiedzy i umiejętności pozwalających na świadome uczestniczenie w edukacji i zarządzanie procesem wychowania i kształcenia poprzez nabywanie obiektywnego światopoglądu oraz praktyki zawodowej.
Zagadnienia podejmowane w czasie realizacji przedmiotu tworzą sześć pól tematycznych:
1 .Wstęp: główne trendy i wyzwania współczesnej edukacji: Polska – Europa – świat. Projekty oparte na metodzie Problem Based Learning.
2. Edukacja po COVID-19
3. Umiędzynarodowienie, mobilność, inkluzywność
4. Globalne trendy rozwojowe a: natura a technologia; tożsamość i przynależność; wiedza i władza
5. Europejska Przestrzeń Edukacyjna, Uniwersytety Europejskie, globalna przestrzeń edukacyjna, edukacja globalna
6. Umiejętności i kompetencje przyszłości; kształcenie ustawiczne
7. Prezentacje projektów studenckich PBL.
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent studiów
w zakresie wiedzy zna i rozumie:
- terminologię używaną w edukacji w wymiarze światowym oraz jej zastosowania w dyskursie społecznym, politycznym, oraz w działaniach edukacyjnych K_W02
- najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy edukacyjne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania K_W18
- znaczenie społeczeństwa wielokulturowego, tolerancyjnego, wielojęzycznego K_W20
w zakresie umiejętności potrafi:
- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim K_U01
- prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie, popierając je argumentacją w kontekście wybranych procesów edukacyjnych i społecznych K_U22
- wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez przystosowanie istniejących lub opracowanie nowych metod i narzędzi K_U13
- pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych, potrafi przyjąć rolę lidera w zespole K_U25
w zakresie kompetencji społecznych jest gotów do:
- prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów edukacyjnych i społecznych, związanych z wykonywaniem zawodu K_K08
- wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego, budowania społeczeństwa obywatelskiego, inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy K_K04
- podejmowania działań edukacyjnych w środowisku szkolnym, pozaszkolnym i akademickim będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych K_K10
- podejmowania działań edukacyjnych w kontekście międzynarodowym i funkcjonowania na globalnym rynku pracy K_K11
- odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata K_K03
Kryteria oceniania
Podstawą ustalenia oceny końcowej jest:
1/ uczestnictwo w zajęciach w sali (dopuszczalna jest 1 nieobecność nieusprawiedliwiona) – 30% oceny końcowej
2/ aktywne uczestnictwo w dyskusjach na zajęciach i bieżące przygotowanie do zajęć – do 30%
3/ wykonanie w zespole i zaprezentowanie projektu edukacyjnego wykonanego metodą PBL (do 40% oceny końcowej liczone następująco: 5.0=40%; 4.5=35%; 4.0=30%; 3.5=25%; 3.0=20%).
Ocena końcowa jest średnią ważoną, a jej przedział procentowy kształtuje się następująco:
100- 90%- ocena bardzo dobra (5)
89,99- 85-% - ocena dobra plus (4,5)
84,99- 75-% - ocena dobra (4,0)
74,99- 70-% - ocena dostateczna plus (3,5)
69,99- 50-% - ocena dostateczna (3,0)
49,99 i poniżej % - przedmiot niezaliczony.
Literatura
Podstawowa:
Języki Obce w Szkole. FRSE. www.jows.pl
OECD. Trends Shaping Education, 2022 https://www.oecd.org/education/trends-shaping-education-22187049.htm
Poszytek, Paweł. The Competences 4.0 as Facilitators in the Realisation, Management and Sustainability of Erasmus+ Projects in the Times of the COVID-19 Pandemic. Warszawa: Poltext, 2021.
Żyłkiewicz-Płońska, Emilia. Europejski wymiar w edukacji młodzieży akademickiej: Studium porównawcze. Białystok: Katedra Wydawnictwo Naukowe, 2016.
Verger, Antoni, Mario Novelli, and Hülya Kosar Altinyelken, eds. Global Education Policy and International Development: New Agendas, Issues and Policies. London: Bloomsbury Academic, 2012.
Uzupełniająca:
Barrett, Martyn. ed. Interculturalism and Multiculturalism: similarities and differences. Council of Europe Publishing, 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: