Dydaktyka przedmiotowa - szkoła wyższa (język francuski) 4100-IVDPFRASW
Po ukończeniu cyklu zajęć studenci posiadają wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu pracy nauczyciela na poziomie szkoły wyższej w kontekście nauczania języka obcego oraz nauczania przedmiotów w języku obcym w pracy z osobami dorosłymi. Studenci znają charakterystykę procesu uczenia się osób dorosłych, potrafią zaprojektować i prowadzić zajęcia z języka obcego i w języku obcym na poziomie uniwersyteckim. Studenci potrafią stosować aktywne metody nauczania oraz różne sposoby oceniania i weryfikacji wiedzy w szkole wyższej, także z wykorzystaniem nowoczesnych technologii edukacyjnych. Studenci znają specyfikę pracy w szkole wyższej i obowiązki nauczyciela akademickiego, również w zakresie samokształcenia i doskonalenia zawodowego.
W cyklu 2023L:
j.w. |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2023L: języki obce obowiązkowe | Ogólnie: obowiązkowe języki obce |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W04 opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych, szkołach wyższych i placówkach związanych z nauczaniem języków obcych
K_W10 opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej
K_W21 uwarunkowania kształcenia językowego w szkole wyższej
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U03 - dokonać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków obcych; diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania
K_U07 - ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
K_U12 - formułować i testować hipotezy w celu dokonania krytycznej analizy własnych działań i wskazania ewentualnych obszarów wymagających zmian w przyszłym działaniu
K_U14 - planować tok i program kształcenia językowego dostosowanego do pełnego spektrum odbiorców w otoczeniu społecznym, różnych obszarów dziedzin życia gospodarczego, naukowego i społecznego
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
S_K02 - krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
S_K13 - dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela, jak również rozwijania jego dorobku i podtrzymywania etosu zawodu nauczyciela
Kryteria oceniania
Postępy studentów w nauce są na bieżąco weryfikowane i oceniane. Metody bieżącej kontroli to, m.in.: testy, projekty i prezentacje, ocena aktywności na zajęciach.
Warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu jest:
- uzyskanie pozytywnych ocen z testów cząstkowych przeprowadzanych na bieżąco w ramach oceniania bieżącego oraz pracy projektowej (40%oceny)
- przygotowanie i aktywny udział w zajęciach m.in. znajomość zalecanych lektur i materiałów, udział w dyskusji, prezentacje związane z tematyką zajęć (40%oceny)
- obecność na zajęciach (dopuszcza się 1 nieobecność) 10%oceny
Realizacja materiału z zajęć asynchronicznych na platformie również podlega ocenie i jest konieczna do zaliczenia przedmiotu.
Procentowe wyliczenie oceny na koniec semestru:
60% -68%- ocena dostateczna
69%-76%- ocena dostateczny plus
77%-84%- ocena dobra
85%-92% - dobry plus
93%- 100%- bardzo dobry
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę.
Praktyki zawodowe
Zajęcia uzupełniają praktyki nauczycielskie kształtujące kompetencje dydaktyczne – szkoła wyższa.
Literatura
Courtillon J., 2002, Elaborer un cours de FLE, Paris, Hachette.
Cuq J.-P., Gruca I., 2002, Cours de didactique du français langue étrangère et
Seconde, Grenoble, PUG-FLE
Klett E. "L’apprenant adulte face à la langue étrangère : quels défis à surmonter ?", Synergies Mexique n°4 - 2014 p. 95-106.
Enseigner le FLE aux adultes avec TV5Monde: Des activités pour enseigner le français aux adultes autour de thématiques variées: https://enseigner.tv5monde.com/fiches-pedagogiques-fle/adultes
Cadre européen commun de référence pour les langues: apprendre, enseigner, évaluer, Conseil de l’Europe 2001, https://rm.coe.int/16802fc3a8
(les mises à jours du CECRL : https://www.coe.int/fr/web/common-european-framework-reference-languages)
Studenci zobowiązani są również do zapoznania się z materiałami dydaktycznymi dostarczonymi przez wykładowcę: artykułami, rozdziałami monograficznymi, opracowaniami i materiałami elektronicznymi (np. prezentacjami, filmikami video).
W cyklu 2023L:
j.w. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Zajęcia odbywają się w formie mieszanej: 14 godzin stacjonarnie i 16 godzin asynchronicznie poprzez uniwersytecką platformę Kampus. Realizacja materiału na platformie również podlega ocenie i jest konieczna do zaliczenia przedmiotu. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: