Nauka języka francuskiego - komunikacja akademicka 1 4100-IMNJFKA
Student kończąc kurs powinien potrafić brać udział w dyskursie na poziomie akademickim i posiadać kompetencje związane z prowadzeniem takiegoż szeroko pojętego dyskursu w mowie i piśmie.
W tym celu kurs stanowi zintegrowane kształcenia wszystkich kompetencji językowych: mówienie, pisanie, czytanie i rozumienie ze słuchu jednocześnie na przestrzeni semestru.
Student kończąc kurs powinien rozumieć szeroki zakres tekstów o charakterze złożonym, w tym tekstów specjalistycznych, popularnonaukowych, naukowych i literackich, wypowiadać się stosując precyzyjne i poprawne sformułowania , budować wypowiedzi dotyczące złożonych problemów, streszczać informacje ze źródeł pisanych lub mówionych w sposób spójny, odtwarzając zawarte w nich tezy.
Student powinien potrafić brać udział w dyskusji, stawiając tezy i argumentując, formułując z precyzją i klarownie swoje poglądy i wypowiedzi dotyczące skomplikowanych zagadnień, rozwijać w nich poszczególne kwestie i kończyć je odpowiednią konkluzją.
Student powinien wypowiadać się w mowie i piśmie na temat złożonych zagadnień, ujętych w opracowaniach lub artykułach, logicznie prezentując problemy w swoim wywodzie, tak by ułatwić odbiorcy zrozumienie i zapamiętanie najważniejszych kwestii.
Student powinien umieć robić notatki z wykładu, a także przygotowywać wystąpienia publiczne, potrafiąc odpowiedzieć na zadane pytania, umiejętnie gospodarując czasem przeznaczonym na wypowiedź.
W cyklu 2023Z:
Patrz: Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Ogólnie: obowiązkowe języki obce | W cyklu 2023Z: języki obce obowiązkowe |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
S_W01
w pogłębionym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, literaturoznawstwo, nauki o kulturze, historia, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym, nauczania dorosłych i w dydaktyce szkoły wyższej.
S_W17
w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku francuskim, ich prawidłowości i zakłócenia
Umiejętności: absolwent potrafi
S_U01
wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku francuskim
S_U03
dokonać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków obcych; diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania
1.2.3
S_U07
ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
S_U12
formułować i testować hipotezy w celu dokonania krytycznej analizy własnych działań i wskazania ewentualnych obszarów wymagających zmian w przyszłym działaniu
S_U18
porozumiewać się w języku francuskim, prowadzić debatę z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych.
S_U19
przygotować zaawansowane prace pisemne w języku francuskim, właściwe dla studiowanego kierunku studiów, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem zaawansowanych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S_U20
przygotować wystąpienia ustne oraz wypowiadać się publicznie w języku francuskim, na temat zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem zaawansowanych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S_U21
w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się ustnie i pisemnie w języku francuskim na tematy dotyczące wybranych zagadnień z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin właściwych dla kierunku studiów nauczanie języków obcych
S_U22
prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie w języku francuskim popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów
S_U23
posługiwać się językiem francuskim na poziomie C1+ESOKJ, z uwzględnieniem specyfiki języka akademickiego
S_U25
pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych, umie kierować pracą zespołu
S_U27
samodzielnie, przez całe życie, zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (TIK) w języku francuskim
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
S_K01
uczenia się przez całe życie
S_K02
krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
S_K06
współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
S_K07 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Kryteria oceniania
Student zalicza przedmiot wykazując się odpowiednią liczbą obecności (dopuszczalna jest jedna nieobecność w semestrze), aktywnością na zajęciach, zaliczeniem poszczególnych kompetencji w proporcjach:
Mówienie 25%
Pisanie 25%
Czytanie 25 %
Rozumienie ze słuchu 25%
Do zaliczenia poszczególnych kompetencji zostaną dobrane odpowiednie zadania – prace pisemne, wystąpienia publiczne, referowanie w ramach rozumienia ze słuchu, streszczanie, udział w dyskusji i inne, dobrane do specyfiki danej grupy studentów i ich indywidualnych potrzeb.
Semestr zimowy kończy się zaliczeniem na ocenę uzyskanym z wyżej wymienionych czterech kompetencji przy minimum 60% uzyskanych z każdej z kompetencji.
Procentowa skala ocen:
Poniżej 51%. – ocena niedostateczna (2,0)
- od 51 do 60 %. - ocena dostateczna (3,0),
- od 61 do 70 %. - ocena dostateczna plus (3,5),
- od 71 do 80 %. - ocena dobra (4,0),
- od 81 do 90 %. - ocena dobra plus (4,5),
- od 91 do 100 %. - ocena bardzo dobra (5,0).
Ocenę celującą (5!) otrzymuje student, który spełnia na 100%, zgodnie z powyższą skalą, wymagania wynikające z realizowanego programu, ale także dzieli się wiedzą i umiejętnościami wykraczającymi poza program oraz wykazuje zainteresowanie ciągłym poszerzaniem posiadanych kompetencji poprzez udokumentowany i obserwowalny nakład pracy.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Baril, D. (2008). Techniques de l'expression écrite et orale. Paris: Sirey.
Calvet, J-L. (dir). (2014). Histoire de l'écriture. / J.-L.Calvet. Paris : A. Fayard.
Garnier S., Savage A.D. (2018). Rédiger un texte académique en français.
Paris: Editions Ophrys.
Guyot-Clément, C. (2012). Apprendre la langue de l'argumentation. Paris: Belin Sup Langues.
Lundquist, L. (2013). Lire un texte académique en français. Paris: Editions Ophrys.
Mortureux, M-F. (2015). La lexicologie entre langue et discours. Paris: Armand Colin.
Riegel, M., Pellat, J-C., Rioul, R. (2018). Grammaire méthodique du français. Paris : Presses Universitaires de France.
Wybrane artykuły i opracowania naukowe i publicystyczne
Wybrane audycje radiowo-telewizyjne o charakterze popularno-naukowym
W cyklu 2023Z:
Patrz: Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: