Kultura i historia Wielkiej Brytanii dla nauczycieli języka II 4100-IMKIHWBDNJ
Konwersatorium poświęcone jest kulturze i historii Anglii (Wielkiej Brytanii). Poszczególne tematy mogą być omawiane fragmentarycznie na kilku zajęciach. (Uwaga: niektóre tematy studenci opracowują samodzielnie - nauka własna).
Szczegółowy harmonogram kursu:
1. Geografia Wysp Brytyjskich (regiony geograficzne i kulturowe).
2. Podstawowa wiedza o społeczeństwie brytyjskim: ustrój
polityczny, instytucje państwowe, rola monarchy.
3. Najważniejsze i przełomowe wydarzenia historyczne: okres anglosaski; chrystianizacja; Anglia pod panowaniem Normanów; Plantageneci; zmierzch feudalizmu; początki parlamentu angielskiego, wojna stuletnia, wojny Białej i Czerwonej Róży (1455-1485); monarchia Tudorów: schizma Henryka VIII, panowanie Elżbiety I; reformacja i rozwój kultury; panowanie Stuartów; wojna domowa; restauracja Stuartów; początki imperium; rewolucja naukowa i przemysłowa, imperium brytyjskie za czasów królowej Wiktorii i Edwarda VII; reformy wyborcze, walka Irlandii o niepodległość; I i II wojna światowa; stopniowy upadek Imperium; dekolonizacja i dewolucja; Brexit.
4. System edukacji w Zjednoczonym Królestwie.
5. Kultura wysoka (muzyka, malarstwo i architektura) i kultura
popularna.
6. Zwyczaje i obyczaje, święta oraz legendy Wysp Brytyjskich.
7. Kultura życia codziennego.
8. Sport na Wyspach Brytyjskich.
9. Wielokulturowość i wieloetniczność.
10. Jak nauczać wiedzę kulturze i historii Anglii/Wielkiej Brytanii na
lekcjach języka angielskiego w ramach komponentu kulturowego.
W cyklu 2023Z:
Konwersatorium poświęcone jest kulturze i historii Anglii (Wielkiej Brytanii). Poszczególne tematy mogą być omawiane fragmentarycznie na kilku zajęciach. (Uwaga: niektóre tematy studenci opracowują samodzielnie - nauka własna). |
Rodzaj przedmiotu
języki obce
obowiązkowe
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W pogłębionym stopniu wiedza o wybranych faktach, teoriach, instytucjach, procesach, zjawiskach z zakresu nauki o kulturze i historii, właściwa dla kierunku nauczanie języków obcych, zorientowana na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym, nauczania dorosłych i w dydaktyce szkoły wyższej (K_W01);
niezbędna terminologia z zakresu nauki o kulturze i historii, właściwą dla nauczania języków obcych (K_W02);
znaczenie społeczeństwa wielokulturowego, tolerancyjnego, wielojęzycznego (K_W20)
Kryteria oceniania
Przedmiotem oceny są wiadomości, umiejętność kojarzenia faktów, zdarzeń i idei w zakresie kultury i historii Wielkiej Brytanii, samodzielność myślenia oraz umiejętność przekazywania nabytej wiedzy i umiejętności z tego zakresu w języku angielskim w formie ustnej i pisemnej.
Zaliczenie kursu:
30% - aktywny udział w zajęciach;
30% - zaprezentowanie wyników projektu indywidualnego lub
grupowego;
40% - indywidualna rozmowa na temat omawianego materiału oraz przeczytanej publikacji dotyczącej kultury i historii Anglii/Wysp Brytyjskich.
Skala ocen: 95-100 punktów - ocena celująca (5+); 85-94 punktów - ocena bardzo dobra; 75-84 punktów - ocena dobra plus; 65-74 punktów; ocena dobra; 55-64 punktów - ocena dostateczna plus; 54%- 50% - ocena dostateczna; poniżej 50% - ocena niedostateczna.
* Dopuszczalna jedna nieobecność nieusprawiedliwiona
Literatura
Diniejko, A. English-Speaking Countries: The United Kingdom and the Republic of Ireland (Warszawa: WSiP, 1999; updated e-book, 2021); Kenneth O. Morgan, ed., The Oxford Illustrated History of Britain (OUP, 1994 i nowsze wydania); John Oakland, British Civilization. An Introduction (Routledge: London and New York, 2011); lektura uzupełniająca: W. Lipoński, Dzieje kultury brytyjskiej, Warszawa 2005; PowerPoint Presentations.
W cyklu 2023Z:
Diniejko, A. English-Speaking Countries: The United Kingdom and the Republic of Ireland (Warszawa: WSiP, 1999; updated e-book, 2020); Kenneth O. Morgan, ed., The Oxford Illustrated History of Britain (OUP, 1994 i nowsze wydania); John Oakland, British Civilization. An Introduction (Routledge: London and New York, 2011); lektura uzupełniająca: W. Lipoński, Dzieje kultury brytyjskiej, Warszawa 2005; PowerPoint Presentations. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: