Kultura i historia USA dla nauczycieli języka II 4100-IMKIHUSADNJ
Kurs oferuje pogłębioną wiedzę o kulturze i społeczeństwie USA w czasach współczesnych. Skupienie na czasach współczesnych oferuje najefektywniejsze odniesienie do sytuacji i zainteresowań ucznia nastolatka i dorosłego. Skupia się kulturotwórczych wydarzeniach i zjawiskach oraz prezentuje kluczowe zagadnienia kultury dla przybliżenia rozmaitych aspektów tożsamości amerykańskiej, które mają zastosowanie do nauczania języka angielskiego.
Kurs składa się z trzech członów tematycznych:
1. kluczowych wydarzeń historycznych i społecznych XX i XXI wieku w USA w perspektywie transatlantyckiej (I i II wojna światowa a sprawa polska; Zimna Wojna, lata sześćdziesiąte, upadek komunizmu, wojna z terroryzmem)
2. kluczowe mechanizmy i instytucje amerykańskie: gospodarka, technologia i polityka, w szczególności wybory prezydenckie.
3. zagadnienia kultury adekwatne dla młodzieżowego i dorosłego ucznia
- z kręgu kultury masowej (muzyka, kultura popularna, film),
- kultury użytkowej (architektura, miasto, design, moda, ubiór, kuchnia, motoryzacja),
- kultury wysokiej (sztuki piękne, muzea i miejsca pamięci).
Co ważne, studenci uczestniczący w zajęciach są zaproszeni do rozszerzania i modyfikowania listy tematycznej, wspólnie konstruując treści przedmiotowe. Analiza kulturowa prowadzi do praktycznego zastosowania treści przedmiotowych do nauczania języka angielskiego na III etapie edukacyjnym oraz w kształceniu dorosłych. Studenci otrzymują przegląd reprezentatywnych zjawisk, analizują ich znaczenie, aplikują perspektywę krytyczną. W następnym kroku studenci samodzielnie poszukują informacji i zasobów oraz stosownych materiałów w celu skonstruowania w małych grupach lekcji lub zadań dla uczniów w szkołach ponadpodstawowych i wyższych. Finalnym rezultatem są prezentacje grupowe przygotowanych materiałów dydaktycznych w trakcie zajęć i ich omówienie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
- w pogłębionym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy,
zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, nauki o kulturze i religii, historia, nauki o polityce i administracji, nauki socjologiczne, nauki o komunikacji społecznej i mediach, właściwych dla nauczania języka angielskiego, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym, nauczania dorosłych i w dydaktyce szkoły wyższej (KW 01)
- różne rodzaje struktur społecznych i instytucji życia społecznego oraz
zachodzące między nimi relacje, ze szczególnym uwzględnieniem USA (KW 06)
- znaczenie społeczeństwa wielokulturowego, tolerancyjnego, wielojęzycznego (KW 20)
- podstawę programową języka angielskiego na trzecim etapie edukacyjnym oraz uwarunkowania kształcenia językowego w szkole wyższej (KW 21)
Student potrafi:
- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku polskim i angielskim (KU 01)
- samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik informacyjno-komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkoły licealnej, branżowej, wyższej oraz w kształceniu dorosłych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym (KU 02)
- stosować założenia i wymagania podstawy programowej dla języka angielskiego dla trzeciego etapu edukacyjnego oraz wymagania kształcenia językowego w szkole wyższej (KU 04)
- porozumiewać się w języku polskim i obcym, prowadzić debatę z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, w języku polskim i i angielskim (KU 18)
Student jest gotów do:
- odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata (KK 03)
- współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role (KK 06)
- uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form (KK 09)
Kryteria oceniania
Student otrzymuje ocenę na koniec zajęć, na którą składają się następujące elementy:
- ocena z prezentacji (zadanie domowe) - 50% (wysoka jakość merytoryczna i techniczna, oryginalnie wykonane materiały – 5.0; dobra jakość i sporadyczne błędy – 4.0; jakość poprawna, nieliczne błędy – 3.0; zła jakość i liczne błędy – 2.0)
-aktywne zaangażowanie w kurs i obecność (50%) w wersji synchronicznej. Student jest zobowiązany wykonać w trakcie trwania zajęć wszystkie zadania umieszczone na platformie Kampus2.
Brak prezentacji, wymaganej frekwencji (2 nieobecności na zajęciach synchronicznych/stacjonarnych) lub zadań wykonanych na platformie uniemożliwia uzyskanie zaliczenia.
Praktyki zawodowe
Praktyczne zadania do potencjalnego zastosowania na praktykach dydaktycznych.
Literatura
Chris Barker, Cultural Studies: Theory and Practice, London: Sage, 2005.
Kottak, Conrad P., ed. Researching American Culture: A Guide for Student Anthropologists. Ann Arbor: The University of Michigan Press, 1998.
Wayne Craven, American Art: History and Culture, Boston: McGraw-Hill, 2003.
Marek Gołębiowski, Dzieje kultury Stanów Zjednoczonych, Warszawa: PWN, 2004.
Zbigniew Lewicki, Historia cywilizacji amerykańskiej. Era konfrontacji 1941-1980, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2017.
David Mauk and John Oakland, American Civilization: An Introduction, London: Routledge, 2010.
Mark Rawlinson, American Visual Culture, London: Bloomsbury, 2009.
https://www.khanacademy.org/
www.pbs.org
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: