Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (III etap edukacyjny, język francuski) 4100-IIMPKKDFRA
Do najważniejszych zadań studentów-praktykantów w czasie praktyk należy:
1. Poznawanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w tym sposobu prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji, przepisów dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy
2. Prowadzenie lekcji języka francuskiego pod kierunkiem nauczyciela-opiekuna praktyk i 10 lekcji własnych.
3. Uczestnictwo w charakterze obserwatorów w zajęciach języka francuskiego prowadzonych przez mentora i innych praktykantów- 20 lekcji. Liczba obserwowanych i prowadzonych lekcji łącznie: 30 godzin.
Dzięki rzetelnej i refleksyjnej realizacji tych zadań studenci-praktykanci zdobędą:
1. Znajomość organizacji i zasad funkcjonowania szkoły
2. Umiejętność prowadzenia lekcji języka francuskiego
3. Wiedzę o uczniach i ich środowisku
4. Umiejętność współpracy z innymi osobami ważnymi w życiu ucznia
5. Umiejętność omawiania własnych lub obserwowanych zajęć
6. Informacje o samokształceniu
7. Wiedzę o sobie
Szczegółowe zadania – obowiązki praktykanta
1. Zapoznanie się ze statutem szkoły
2. Poznanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania
3. Rozmowa z wychowawcą klasy na temat oceniania uczniów
4. Zapoznanie się z przepisami dotyczącymi zasad bezpieczeństwa nauki, pracy w szkole i poza nią podczas zajęć z uczniami
5. Poznanie regulaminu uczniowskiego oraz programu wychowawczego szkoły i danej klasy
6. Poznanie sposobu prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji (dziennik lekcyjny klasy)
7. Rozpoznanie zwyczajów i tradycji szkoły
8. Zapoznanie się z programem nauczania zintegrowanego realizowanego w danej klasy
9.Obserwacja zajęć prowadzonych przez mentora i innych stażystów
10. Analizowanie obserwowanych zajęć
11. Dokonywanie analizy prowadzonych przez siebie lekcji z mentorem
12. Poznanie swoich słabych i silnych stron, ocena wiedzy i umiejętności
W cyklu 2023L:
Do najważniejszych zadań studentów-praktykantów w czasie praktyk należy: Dzięki rzetelnej i refleksyjnej realizacji tych zadań studenci-praktykanci zdobędą: Szczegółowe zadania – obowiązki praktykanta |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2023L: języki obce obowiązkowe uprawnienia pedagogiczne | Ogólnie: obowiązkowe języki obce uprawnienia pedagogiczne |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu praktyk na 3 etapie edukacyjnym student
WIEDZA
Student zna i rozumie:
- wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dydaktyki zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języka francuskiego na trzecim etapie edukacyjnym (K_W01)
- w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące (K_W07)
- strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych i wychowawczych (K_W08)
- różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, edukację włączającą, a także sposoby realizacji zasady inkluzji (K_W09)
- podstawę programową języka francuskiego na 3 etapie edukacyjnym (K_W21)
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi:
- samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik informacyjno-komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty związane z nauczaniem języka francuskiego w warunkach szkoły licealnej (K_U02)
- stosować założenia i wymagania podstawy programowej dla języka francuskiego dla trzeciego etapu edukacyjnego (K_U04)
- ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języka francuskiego oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania (K_U07)
- wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu krytycznego analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych i wychowawczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań (K_U08)
- posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych (K_U11)
- formułować i testować hipotezy w celu dokonania krytycznej analizy własnych działań i wskazania ewentualnych obszarów wymagających zmian w przyszłym działaniu (K_U12)
- wykorzystując pogłębione umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języka francuskiego na trzecim etapie edukacyjnym (K_U24)
- pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych, umie kierować pracą zespołu (K_U25)
- samodzielnie, przez całe życie, zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języka francuskiego, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (TIK) (K_U27)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student jest gotów do:
- uczenia się przez całe życie (K_K01)
- krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (K_K02)
- współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K06)
- odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (K_K07)
- prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela (K_K08)
- podejmowania działań dydaktycznych w środowisku szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych (K_K10)
- rozwiązywania konfliktów poprzez dialog i tworzenie dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią (K_K12)
- dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela, jak również rozwijania jego dorobku i podtrzymywania etosu zawodu nauczyciela (K_K13)
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania – student zobowiązany jest do zrealizowania 30 godzin praktyk. Nieobecności spowodowane chorobą, powinny być nadrobione do końca semestru.
a) systematyczne wywiązywanie się z zadań (przygotowywanie konspektów lekcji i innych materiałów oraz oddanie w terminie kompletnej dokumentacji z praktyk) - 50% oceny na koniec semestru
b) pozytywna ocena praktyk wydana przez mentora - 50% oceny końcowej
30 godzin praktyk obowiązkowych pozwala uzyskać 2 pkt ECTS:
1 ECTS- godziny kontaktowe
1 ECTS- terminowe oddanie prawidłowo wypełnionej dokumentacji (zgodnie z Instrukcją dla studentów realizujących praktyki pedagogiczne na IV roku UOKNJF UW)
Zalicza 60% możliwej liczby punktów.
60%-68%- ocena dostateczna
69%-76%- dostateczny plus
77%-84%- dobry
85%-92%- dobry plus
93%-100%- bardzo dobry
Praktyki zawodowe
Praktyki pedagogiczne odbywają się w wybranych samodzielnie przez studentów liceach.
Literatura
1. Studenci korzystają z literatury prezentowanej na zajęciach z dydaktyki w UOKNJF UW.
2. Na praktykach wykorzystywane są podręczniki przeznaczone do nauki języka francuskiego na danym etapie edukacyjnym.
3. Materiały wykorzystywane przez mentorów i studentów do prowadzenia lekcji języka francuskiego zgodnie z programem danej klasy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: