Językoznawstwo dla nauczycieli 4100-IIMJDNO
Przedmiot Językoznawstwo dla nauczycieli porusza zagadnienia językoznawstwa teoretycznego z perspektywy glottodydaktyki.
Zakres konwersatorium obejmuje:
- rozwinięcie wiedzy w zakresie językoznawstwa opisowego;
- językoznawstwo kontrastywne i komparatywne na przykładzie języka angielskiego i polskiego;
- wybrane zagadnienia fonetyki i fonologii kontrastywnej i komparatywnej;
- wybrane zagadnienia składni języka angielskiego;
- wybrane elementy semantyki i pragmatyki języka oraz ich zastosowanie w nauczaniu języka obcego;
- analizę zagadnień gramatycznych poruszanych w trakcie nauczania języka obcego z perspektywy gramatyki kontrastywnej.
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do:
- krytycznej analizy metod nauczania i materiałów dydaktycznych wykorzystywanych w nauczaniu języka obcego z perspektywy językoznawstwa;
- odpowiedniego doboru metod kształcenia do nauczanych zagadnień języka obcego;
- identyfikowania źródeł błędów językowych uczniów;
- odpowiedniego doboru sposobu przekazywania wiedzy, dopasowanego do indywidualnych umiejętności i wymagań uczniów;
- przygotowywania materiałów i zadań dotyczących gramatyki, słownictwa i wymowy języka obcego w oparciu o posiadaną wiedzę w zakresie językoznawstwa.
W cyklu 2023L:
Tematyka zajęć w semestrze letnim:
Tematyka poruszana w semestrze letnim skupia się na wykorzystaniu języka w komunikacji międzyludzkiej.
|
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
Absolwent:
K_W01 ma uporządkowaną wiedzę w zakresie wykorzystania teoretycznej wiedzy z zakresu językoznawstwa w procesie nauczania języków obcych na każdym etapie edukacji;
K_W02 zna terminologię używaną w językoznawstwie;
K_W17 rozumie rolę językoznawstwa w komunikacji interpersonalnej.
Umiejętności
Absolwent potrafi:
K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów docierania do informacji;
K_U03 dokonywać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków obcych w odniesieniu do teorii językoznawczych oraz diagnozować indywidualne potrzeby uczniów w zakresie ich kompetencji lingwistycznych;
K_U07 ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych z perspektywy językoznawstwa teoretycznego;
K_U12 dokonać krytycznej analizy bazując na zdobytej wiedzy w zakresie językoznawstwa;
K_U14 wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu językoznawstwa do tworzenia efektywnych metod nauczania, uwzględniając indywidualne potrzeby uczniów;
K_U16 formułować i testować hipotezy w zakresie praktycznego zastosowania językoznawstwa w nauczaniu języka obcego;
K_U17 komunikować się na tematy specjalistyczne i argumentować merytorycznie w języku angielskim i/lub polskim;
K_U18 używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauczania i wychowania, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów;
K_U21 w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się ustnie i pisemnie w języku polskim i angielskim na tematy dotyczące wybranych zagadnień nauczycielskich z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku językoznawstwa;
K_U22 prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie w języku angielskim i/lub polskim, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów.
Kompetencje społeczne
Absolwent:
K_K02 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
K_K07 właściwie określa priorytety w zakresie kształcenia
K_K08 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela
Kryteria oceniania
Opis ocen w odniesieniu do efektów kształcenia:
2 - ndst
Wiedza
Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu językoznawstwa.
Umiejętności
Student nie potrafi powiązać teorii językoznawczych z dydaktyką; nie potrafi przewidzieć najczęstszych błędów językowych uczniów i/lub wytłumaczyć ich źródła.
Kompetencje społeczne
Student nie potrafi prawidłowo określić celu dydaktyki od strony językoznawstwa; nie potrafi projektować zadań dydaktycznych dotyczących zagadnień językowych.
3 (+) - dst (+)
Wiedza
Student posiada ogólną, podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa.
Umiejętności
Student w podstawowym zakresie potrafi powiązać teorie językoznawcze z dydaktyką; identyfikuje najczęstsze błędy językowe uczniów, ale nie potrafi określić ich źródła i powiązać go z konkretnymi zagadnieniami językoznawczymi.
Kompetencje społeczne
Student potrafi określić cel dydaktyki od strony językoznawstwa; potrafi projektować podstawowe zadania dydaktyczne dotyczące zagadnień językowych lub korzystać z gotowych materiałów dydaktycznych.
4 (+) - db (+)
Wiedza
Student posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa.
Umiejętności
Student potrafi powiązać teorie językoznawcze z dydaktyką; identyfikuje najczęstsze błędy językowych uczniów, określa ich źródła i łączy je z konkretnymi zagadnieniami językoznawczymi.
Kompetencje społeczne
Student potrafi określić cel dydaktyki od strony językoznawstwa; potrafi projektować zadania dydaktyczne dotyczące zagadnień językowych oraz korzystać z gotowych materiałów dydaktycznych.
5 (!) - bdb (!)
Wiedza
Student posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa; z łatwością posługuje się terminologią językoznawczą oraz odnosi się do literatury.
Umiejętności
Student z łatwością łączy teorie językoznawcze z dydaktyką; identyfikuje i przewiduje typowe i nietypowe błędy językowe uczniów, określa ich źródła i łączy je z konkretnymi zagadnieniami językoznawczymi.
Kompetencje społeczne
Student potrafi określić cel dydaktyki od strony językoznawstwa; potrafi samodzielnie projektować zaawansowane i skuteczne zadania dydaktyczne dotyczące zagadnień językowych; potrafi określić priorytety w nauczaniu języka obcego.
Skala ocen:
99-100% - 5!
91-98% - 5
83-90% - 4+
75-82% - 4
70-74% - 3+
60-69% - 3
0-59% - 2
Na ocenę końcową składają się:
Zadania wykonywane w trakcie semestru = 60%
Testy zaliczeniowe = 40%
Aby uzyskać zaliczenie student nie może przekroczyć dopuszczalnej liczby nieobecności oraz otrzymać przynajmniej 60% punktów z zadań wykonywanych w trakcie semestru i przynajmniej 60% z testów zaliczeniowych.
Uwagi
W cyklu 2023L:
W przypadku konieczności prowadzenia zajęć w trybie zdalnym, zajęcia odbywają się za pośrednictwem platformy Zoom. Link do zajęć dostępny jest na platformie Kampus. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: