Dydaktyka przedmiotowa - III etap edukacyjny 4100-IIMDPANG
Kurs skupia się na przygotowaniu studentów do planowania i przeprowadzania lekcji języka angielskiego jako obcego w polskich szkołach ponadpodstawowych oraz z uczniami pełnoletnimi. Kurs kładzie nacisk na metody, zasady i techniki nauczania gramatyki, słownictwa, wymowy i rozwijania sprawności językowych w tej grupie wiekowej. Ponadto kurs zwraca uwagę na przygotowanie relewantnych i aktualnych materiałów dydaktycznych z zastosowaniem nowoczesnych technologii w tym generatywnej SI oraz na rolę jaką odgrywa mowa nauczyciela i jego fizyczna obecność w klasie w zarządzaniu klasa językową. Omawiane są techniki prezentacji nowego materiału językowego i sposoby udzielania uczniom konstruktywnej informacji zwrotnej. Podczas kursu studenci zapoznają się rownież z podstawą programową dla III etapu edukacyjnego.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
K_W21 podstawę programową języka angielskiego na trzecim etapie edukacyjnym
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U02 samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik informacyjno-komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkoły ponadpodstawowej,
K_U03 dokonać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków obcych; diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia,
K_U04 stosować założenia i wymagania podstawy programowej dla języka angielskiego dla trzeciego etapu edukacyjnego,
K_U07 ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
K_U11 posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych
K_U24 wykorzystując pogłębione umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym
K_U28 animować prace nad rozwojem uczestników procesów dydaktycznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych
K_K02 krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
K_K08 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela
K_K12 porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej; rozwiązywania konfliktów poprzez dialog i tworzenie dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią
K_K13 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela, jak również rozwijania jego dorobku i podtrzymywania etosu zawodu nauczyciela
Kryteria oceniania
Student uzyskuje zaliczenie na podstawie:
1) obecności na zajęciach - limit nieobecności nieusprawiedliwionych wynosi 1,
2) przygotowania i regularnego aktywnego udziału w zajęciach prowadzonych stacjonarnie i w trybie zdalnym asynchronicznym,
3) terminowego i zgodnego z instrukcją wykonywania pisemnych i ustnych zadań na zajęciach i na platformie CKC UW, zgodnie z planem danego semestru,
4) wykonanie "micro-teaching assignment" symulacji części lekcji podczas zajęć stacjonarnych,
Ocena końcowa z przedmiotu jest oceną z "micro-teaching assignment" z uwzględnieniem aktywności na zajęciach stacjonarnych.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
McGregor, D., & Cartwright, L. Exploring language assessment and testing: Language in action. Routledge introductions to applied linguistics. Routledge.
Nunan, D., & Lamb, C. The practice of English language teaching (Fifth edition). Longman handbooks for language teaching. Pearson Longman.
Testing for language teachers (2nd ed.). Cambridge language teaching library. Cambridge University Press.
Metodyka nauczania języków obcych. Wydawnictwa Szkolne i Pedgogiczne.
Open University Press.
The self-directed teacher. Cambridge University Press.
Richards, J. C., & Lockhart, C. (1994). Reflective Teaching in Second Language Classrooms. Cambridge University Press.
Scrivener, J. (2011). Learning Teaching (3., neue Aufl.). Macmillan Books for Teachers. Hueber Verlag.
Stanley, G. (2015). Language learning with technology: Ideas for integrating technology in the language classroom (S. Thornbury, Ed.) [1st ed.], reprinted.). Cambridge University Press.
Thornbury, S. (2015). An A-Z of ELT: A dictionary of terms and concepts used in English Language Teaching [1st ed..]. MacMillan Education.
Ur, P. (2010). Course in Language Teaching. Cambridge Teacher Training and Development. Cambridge University Press.
Walker, A., & White, G. (2013). Technology enhanced language learning: Connecting theory and practice. Oxford handbooks for language teachers. Oxford University Press.
Woodward, T. (2005). Planning lessons and courses: Designing sequences of work for the language classroom (5th print). Cambridge handbooks for language teachers. Cambridge University Press.
W cyklu 2023L:
McGregor, D., & Cartwright, L. Exploring language assessment and testing: Language in action. Routledge introductions to applied linguistics. Routledge. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
W semestrze letnim 2022/2023 zajęcia prowadzone są w trybie mieszanym ("blended learning"): |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: