Polityki publiczne w Polsce 4100-IIIMPPWPL
Zajęcia rozwijają umiejętności studentów w zakresie analizy wybranych sektorowych i horyzontalnych polityk publicznych realizowanych w Polsce. Po zakończeniu przedmiotu studenci powinni szczegółowo wskazywać kryteria służące do oceny interwencji publicznych podejmowanych na różnych szczeblach władzy. Studenci w wyniku zajęć potrafią rozróżniać etapy realizacji polityk publicznych oraz znają problemy związane z ich wdrażaniem. Studenci posiadają wiedzę na temat metod planowania oraz wdrażania polityk publicznych oraz znają paradygmaty metodologiczne, które umożliwiają ich badanie. W trakcie zajęć zostaną szczegółowo przedstawione podmioty i instrumenty związane z realizacją polityk publicznych w obszarze systemu oświaty. Zajęcia podejmują problematykę funkcjonowania podmiotów sektora publicznego w Polsce. Studenci w wyniku zajęć rozróżniają typu administracji publicznej w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem administracji świadczącej (dostarczającej dobra publiczne).
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Posiada wiedzę na temat procesu tworzenia interwencji publicznych z uwzględnieniem powiązań istniejący pomiędzy rozstrzygnięciami politycznymi a działalnością administracji publicznej.
Posiada wiedzę na temat metod i kryteriów wykorzystywanych w analizie polityk publicznych.
Potrafi zastosować modele i metody analizy polityk publicznych do oceny konkretnych interwencji publicznych
Umie współpracować w zespole na rzecz rozwiązywania wybranych problemów publicznych.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest obecność na zajęciach (możliwe są trzy nieobecności w trakcie semestru) oraz aktywny ich udział. W przypadku przekroczenia liczby możliwych nieobecności, istnieje konieczność zaliczenia zajęć na dyżurze. nieobecność na ponad połowie spotkań prowadzi do niezaliczenia zajęć.
Podstawą oceny studenta jest:
- aktywność na zajęciach (20% całości oceny);
- przygotowanie założeń do analizy wybranej polityki publicznej (pisemna praca grupowa - 30% całości oceny).
- test pisemny sprawdzający wiedzę z
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Hausner J. (2008), Zarządzanie publiczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Kulesza M., Sześciło D. (2013), Polityka administracyjna i zarządzanie publiczne, Warszawa.
Mering T. (2018), Implementacja polityk publicznych. Aspekty metodologiczne i teoretyczne, (w:) B. Szatur-Jaworska (red), Polityki publiczne. Wybrane zagadnienia teoretyczne i metodologiczne.
MRR (2012), Planowanie strategiczne. Poradnik dla pracowników administracji publicznej, Warszawa.
Zawicki M. (red.) (2014), Wprowadzenie do nauki o polityce publicznej, Warszawa 2014.
W cyklu 2023Z:
Hausner J. (2008), Zarządzanie publiczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: