Dydaktyka przedmiotowa - nowe technologie w nauczaniu 4100-IIIMDPNTWN
Program zajęć obejmuje następujące zagadnienia:
1. Nowe technologie - wprowadzenie: narzędzia, którymi będziemy się posługiwać i komunikować
2. Biografia cyfrowa - nasi uczniowie i my (cyfrowi tubylcy a cyfrowi imigranci); kim jest cyfrowy nauczyciel
3. Prawa własności w Internecie; licencje Creative Commons a wykorzystanie materiałów cyfrowych do celów edukacyjnych
4. Nauczanie elementów języka przy pomocy nowych technologii
- słownictwo
- gramatyka
- ortografia
- wymowa
5. Uczenie i ćwiczenie umiejętności językowych przy pomocy nowych technologii:
- mówienie
- słuchanie
- pisanie
- czytanie
- interakcja
- mediacja
6. Rola i zastosowania słowników i tłumaczy elektronicznych
7. Video-lekcje na żywo; narzędzia do wideo-konferencji i streamingu
8. Gamifikacja - używanie mechaniki gier do wspierania edukacji
9. Cyfrowe portfolio ucznia
10.Organizacja pracy zdalnej i zblendowanej – systemy zarządzania procesem nauczania (LMS)
11.Testowanie i ocenianie postępów online
W cyklu 2023Z:
Program zajęć obejmuje następujące zagadnienia: 1. Nowe technologie - wprowadzenie: narzędzia, którymi będziemy się posługiwać i komunikować |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: absolwent zna i rozumie
K_W03 innowacyjne koncepcje i techniki zintegrowanego kształcenia w zakresie języków oraz przedmiotów niejęzykowych
K_W04 opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych, szkołach wyższych i placówkach związanych z nauczaniem języków obcych
K_W10 opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej
UMIEJĘTNOŚCI: absolwent potrafi
K_U02 samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik informacyjno-komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkoły licealnej, branżowej, wyższej oraz w kształceniu dorosłych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych
K_U05 wykonywać zadania związane z edukacją z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych oraz metod zdalnej komunikacji i różnych mediów
K_U07 ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: absolwent jest gotów do
K_K02 krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
K_K07 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Kryteria oceniania
- wykonanie jednej prezentacji, przedstawiającej trzy różne aplikacje/programy/narzędzia online, które można zastosować na lekcjach językowych w szkole podstawowej LUB przeprowadzenie jednej mini-lekcji, wykorzystującej co najmniej trzy różne narzędzia cyfrowe w ramach realizacji wybranego zagadnienia językowego dla dowolnej klasy szkoły podstawowej.
- obecność i udział w zajęciach
- terminowe wykonywanie zadań na platformie Kampus
- dopuszczalna 1 nieobecność
Literatura
1. B, Bodomo, Adams. Computer-Mediated Communication for Linguistics and Literacy: Technology and Natural Language Education: Technology and Natural Language Education. IGI Global, 2009.
2. Chapelle, Carol A. English Language Learning and Technology: Lectures on Applied Linguistics in the Age of Information and Communication Technology. John Benjamins Publishing, 2003.
3. Dudeney, Gavin, i Nicky Hockly. How to Teach English with Technology. Pearson/Longman, 2007.
4. Harasim, Linda. Learning Theory and Online Technologies. Taylor & Francis, 2017.
5. Huang, Ronghuai, i in. Educational Technology: A Primer for the 21st Century. Springer, 2019.
6. Iinuma, Mizuho. Learning and Teaching with Technology in the Knowledge Society: New Literacy, Collaboration and Digital Content. Springer, 2015.
7. McFarlane, Angela. Information Technology and Authentic Learning: Realising the Potential of Computers in the Primary Classroom. Routledge, 2003.
8. Mehlenbacher, Brad. Instruction and Technology: Designs for Everyday Learning. MIT Press, 2010.
9. Miller, Michelle D. Minds Online. Harvard University Press, 2014.
10. Reich, Justin. Best Ideas for Teaching with Technology: A Practical Guide for Teachers, by Teachers. M.E. Sharpe.
11. Shank, Patti. The Online Learning Idea Book: 95 Proven Ways to Enhance Technology-Based and Blended Learning. John Wiley & Sons, 2011.
12. Thomas, Michael. Deconstructing Digital Natives: Young People, Technology, and the New Literacies. Taylor & Francis, 2011.
13. Thomas, Michael, i Hayo Reinders. Task-Based Language Learning and Teaching with Technology. Bloomsbury Publishing, 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: