Unia Europejska - aspekty historyczne, polityczne i społeczno -gospodarcze 4100-6SUNEO
Wykład ogólny, wprowadzający do problematyki integracji europejskiej w ujęciu historyczno-politycznym, społeczno-ekonomicznym i kulturalnym. Celem wykładu jest ukazanie długiej tradycji planów i dążeń zjednoczeniowych na kontynencie europejskim, z której wyrósł współczesny proces integracji europejskiej i sama Unia Europejska. Wykład składa się z trzech bloków: kulturowego, historyczno-politycznego i ekonomicznego. Wykład rozpoczyna się od przedstawienia najważniejszych elementów tożsamości europejskiej. Następnie przedstawione są europejskie procesy integracyjne w ujęciu historycznym i politycznym, w tym zwłaszcza w okresie powojennym. W części ekonomicznej są omówione najważniejsze zagadnienia związane z ekonomicznymi aspektami integracji europejskiej.
1. Blok kulturowy: geograficzne, historyczne, kulturowe i gospodarcze składniki wspólnej europejskiej tożsamości
2. Blok historyczno-polityczny:
- Geneza procesów integracyjnych
- Filozoficzno-ideologiczne koncepcje jedności europejskiej
- Polityczne i ekonomiczne przedsięwzięcia integracyjne
- Współczesne procesy integracyjne
- Zasadnicze modele integracji europejskiej: konfederacja (model międzyrządowy) i federacja (model wspólnotowy)
- Główne etapy integracji europejskiej
3. Blok ekonomiczny: europejska integracja gospodarcza (unia celna, wspólny rynek, unia walutowa, interwencjonizm, polska gospodarka w procesie integracji)
Perspektywy rozwoju procesów integracyjnych w Europie
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu procesu uczenia student powinien:
w zakresie WIEDZY znać:
- podstawowe elementy pojęcia "Europy"
- genezę idei zjednoczenia Europy
- główne etapy europejskich procesów integracyjnych w przeszłości oraz współcześnie
- podstawowe uwarunkowania mechanizmów politycznych, ekonomicznych i kulturowych funkcjonowania Unii Europejskiej
- czynniki mogące wpływać na przyszły kształt procesów integracji w Europie
w zakresie UMIEJĘTNOŚCI potrafić:
- wyjaśnić genezę współczesnych procesów integracyjnych w Europie
- rozpoznawać główne nurty, kierunki oraz modele europejskich procesów integracyjnych
- dokonywać analizy ewolucji integracji europejskiej z perspektywy historyczno-politologicznej, ekonomicznej i kulturowej
- podawać krytyce prace naukowe oraz przekazy medialne dotyczące funkcjonowania UE
w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH umieć:
- samodzielnie formułować opinie na temat genezy oraz współczesnego przebiegu europejskich procesów integracyjnych
- krytycznie analizować różnorodne przekazy dotyczące historycznych oraz aktualnych wydarzeń w Europie
- samodzielne i ustawiczne poszukiwać informacji oraz wiedzy na temat historii i współczesności zjednoczonej Europy.
Kryteria oceniania
Zaliczenie z oceną: na podstawie obecności lub referatu i egzaminu ustnego.
Literatura
O.Barburska, D.Milczarek, Historia integracji europejskiej w zarysie, Warszawa 2013
- A.Blair, The European Union since 1945, Harlow 2010
- M.Gilbert, European Integration. A Concise History, Lanham 2012
- T.Judt, Powojnie. Historia Europy od roku 1945, Poznań 2008
- A.Landuyt, European integration between history and new challenges, Bologna 2014
- K.Łastawski, Historia integracji europejskiej, Warszawa 2011
- D.Milczarek, Europejskie procesy integracyjne po II wojnie światowej w: Europeistyka w zarysie, red. A.Z.Nowak, D.Milczarek, Warszawa 2006
- D.Milczarek, O.Barburska, Past and Present of European Integration. Poland's Perspective, Warsaw 2015
- M.Nadolski, Z dziejów integracji europejskiej, Warszawa 2004
- B.F.Nelsen, A.C.G.Stubb, The European Union: readings on the theory and practice of European integration, Boulder 2014
- K.Popowicz, Historia integracji europejskiej, Warszawa 2006
- J.Siemek, Korzenie europejskiej integracji w: Encyklopedia Unii Europejskiej, red. K.A.Wojtaszczyk, Warszawa 2004
- Z.Bauman, Europa niedokończona przygoda, Kraków 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: