Przygotowanie do nauczania drugiego przedmiotu: Praktyczna nauka języka niemieckiego 4100-5SPNJN
Zajęcia mają na celu podniesienie kompetencji językowej studentów, tzn, że wszystkie cztery umiejętności: słuchanie, mówienie, czytanie i pisanie będą – dzięki celowym strategiom – w dalszym ciągu ćwiczone i poszerzane. Ponieważ studenci powinni już dysponować odpowiednią znajomością języka niemieckiego, będą mogli w trakcie zajęć umiejętności te praktycznie realizować.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu studenci:
- rozumieją bez trudności język mówiony niezależnie od tempa wypowiedzi i to zarówno w kontakcie bezpośrednim z rozmówcą, jak też i we fragmentach zaczerpniętych z mediów. (rozumienie ze słuchu)
- uczestniczą bez trudu we wszelkich rozmowach i dyskusjach; znane im są zwroty idiomatyczne i potoczne. Potrafią wypowiadać się płynnie i wyrażać niuanse znaczeniowe - np. przejąć zaproponowaną rolę. Gdy pojawią się problemy z wyrażeniem myśli powinni móc bez trudu je przeformułować. Ich wypowiedzi i wyjaśnienia powinny być zbudowane logicznie i dopasowane do sytuacji. (mówienie
- opanowują standardową wymowę (intonację, rytm, przerwy w wypowiedzi, długie i krótkie samogłoski, samogłoski z przegłosem, prawidłową wymowę spółgłosek, asymilację). (fonetyka)
- czytają i rozumieją wszelkie rodzaje tekstów pisanych, również wtedy, gdy one są abstrakcyjne i językowo złożone. (czytanie)
- potrafią pisać różne rodzaje tekstów, uwzględniając przy tym ich charakterystyczną budowę i cechy stylistyczne oraz specyficzne słownictwo. Sformułowane przez nich teksty zbudowane są klarownie, tak że czytelnik bez trudu ogarnia najistotniejsze punkty. Potrafią też streścić pisemnie przeczytane teksty, omówić teksty fachowe i literackie a w razie potrzeby do nich się odnieść. (pisanie)
- znają zasady nowej pisowni. (ortografia)
- nie popełniają błędów gramatycznych zakłócających komunikację.
- poszerzają swoje słownictwo i umieją je praktycznie zastosować.
Zakres tematów
semestr zimowy:
1. Ludzie i życiorysy
2. W domu i w drodze
3. Miedzy kulturami
4. Praca i Studia
Zakres tematów
semestr letni:
1. Sztuka
2. Tabu
3. Technika i wynalazki
4. Szczęście
5. Zaangażowanie społeczne
6. Pieniądze
7. Popkultura i życie nowczesne
Kryteria oceniania
Ocenie podlegają:
- Aktywność: studenci są zobligowani do czynnego uczestnictwa w zajęciach, by w ten sposób potwierdzić swe zainteresowanie i przygotowanie;
- Odpowiedzi ustne: wszyscy studenci muszą w trakcie semestru udzielić przynajmniej dwóch dłuższych, nieprzygotowanych wypowiedzi;
- Prezentacja w oparciu o samodzielnie znaleziony i opracowany artykuł prasowy. Jej długość może zależeć, po uzgodnieniu z prowadzącym zajęcia, od objętości artykułu i tematu,
- Prace domowe: w trakcie semestru piszą studenci dwie obowiązkowe prace domowe (tematy zostaną ustalone na zajęciach);
- Prace klauzurowe: dwie w semestrze - jedna przed praktykami, jedna pod koniec semestru;
- Na ocenę końcową składa się suma tych ocen cząstkowych. Jeśli liczba punktów nie przekracza wymaganego minimum, przewidziana jest dodatkowa praca klauzurowa.
- Obecność: według programu studiów nie mniej niż 90%;
Literatura
Erkundungen B2 kompakt Schubert Verlag, Anne Buscha, Ingrid Grigull, Susanne Raven
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: