Przygotowanie do nauczania drugiego przedmiotu: Praktyczna nauka języka angielskiego 4100-5SPNJA
Cele i założenia
• Uświadomienie studentom specyfiki biernych i czynnych sprawności językowych zarówno dla celów akademickich jak i ogólnych.
• Umożliwienie studentom prawidłowego rozumienia i samodzielnego tworzenia rozmaitego rodzaju wypowiedzi ustnych.
• Wzbogacenie i uporządkowanie funkcjonalnego słownictwa w użyciu studenta.
• Wypracowanie zwięzłości i spójności wypowiedzi ustnej i pisemnej przez zastosowanie odpowiednich znaczników dyskursu, spójników i zwrotów.
• Przywiązywanie odpowiedniej wagi do poprawności wymowy, akcentu i intonacji.
• Praca nad różnymi odmianami wymowy angielskiej i dostarczenie studentom praktycznych ćwiczeń z wybranych zagadnień z tego zakresu.
• Troska o poprawność ortografii, interpunkcji i gramatyki w wypowiedziach pisemnych.
• Zachęcanie studentów do korzystania z internetu oraz biblioteki uczelnianej jako źródeł przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej.
• Wdrażanie do wykorzystywania i doceniania roli samodzielnej lub wzajemnej pracy w parach nad poprawą tekstu.
Treści kursu:
Semestr I
Uwzględnione zostaną następujące zagadnienia:
• Zadawanie pytań w klasie
• Wyrażanie upodobań i preferencji oraz ich hierarchizacja
• Zadawanie pytań w celu uzyskania informacji oraz jej udzielanie
• Identyfikacja lub wyrażenie opinii i werbalna reakcja na opinię
• Zgadzanie się lub wyrażanie niezgody wraz z odpowiednim uzasadnieniem
• Werbalizacja różnego stopnia pewności
• Proponowanie i przyjecie względnie odrzucenie propozycji
• Ekspozycja w komunikacji ustnej i pisemnej (opis, narracja, porównanie i kontrast, przyczyna i skutek, definicja, klasyfikacja)
• 2-3 prace pisemne w semestrze – na ocenę
• krótka wypowiedź ustna
• Semestralne powtórzenie materiału/próbne zadania egzaminacyjne
Semestr II
Uwzględnione zostaną następujące zagadnienia:
• Wyrażanie zobowiązania lub przymusu względnie ich braku
• Prośba o przyzwolenie oraz udzielenie go lub odmowa
• Prośba o radę, udzielanie rad
• Sugerowanie lub zalecanie działań, ostrzeżenia, groźby
• Pisemna reklamacja. Sposoby przepraszania i przyjmowania przeprosin.
• Polemika i perswazja w komunikacji ustnej i pisemnej
• Werbalizacja danych liczbowych/Język wykresów i badań statystycznych
• Reklamy
• Słowotwórstwo, rzeczownik odsłowny + konstrukcje bezokolicznikowe, mylące skojarzenia
• 2-3 prace pisemne w semestrze – na ocenę
• Krótkie wypowiedzi ustna
• Semestralne powtórzenie materiału/próbne zadania egzaminacyjne
Realizacja i ocena
• Bardzo ważne jest, aby nauczyciel często przeprowadzał na zajęciach ćwiczenia na rozumienie ze słuchu na poziomie C1.
• Zasadnicze znaczenie ma także przywiązywanie wagi do fonetyki na zajęciach w klasie. Nauczyciel powinien zachęcać do korzystania z transkrypcji fonetycznej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student potrafi:
S_U11 argumentować merytorycznie w języku obcym z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski
S_U12 porozumiewać się w języku obcym z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych
S_U13 przygotować prace pisemne w języku obcym, właściwe dla studiowanego kierunku studiów, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S_U14 przygotować wystąpienia ustne oraz wypowiadać się publicznie w języku obcym, na tematy dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S_U17 posługiwać się językiem angielskim na poziomie C1 ESOKJ, z uwzględnieniem specyfiki języka akademickiego i języka komunikacji szkolnej
Kryteria oceniania
Ocena oparta jest na aktywnym udziale w zajęciach, ocenach z dwóch testów o takiej samej wartości, 2-3 pisemnych pracach domowych oraz jednej krótkiej wypowiedzi ustnej w semestrze (każda po 25% końcowej oceny). Podstawą zaliczenia jest 75%. Obowiązuje obecność na zajęciach zgodna z zasadami regulaminu UW.
Literatura
Materiały głowne:
Hadfield, J., Advanced Communication Games. Harlow: Longman, 2003.
Stanton, Alan, and Susan Morris. Fast Track to CAE. Harlow: Longman, 1999.
Wellman, G., Wordbuilder. London: Heinemann, 1989.
Vince, Michael. Advanced Language Practice. London: Macmillan Heinemann, 1994.
Cambridge CAE Practice Tests. Cambridge: CUP,Black, V, McNorton, M., Maldrez, A. & Parker, S., Speaking Advanced, OUP, Oxford, 1992.
Briggs, D. & Dummet, P., Listening and Speaking Advanced, Heineman, Oxford, 1995.
Gude, K., Advanced Listening and Speaking, CAE. OUP, Oxford, 1999.
Harmer, J. & Rossner, R., More Than Words, Longman, Harlow, 1991.
Jones, L., New Cambridge Advanced English, CUP, Cambridge, 1998.
Lynch, T. & Anderson, K., Study Speaking, CUP, Cambridge, 1992.
Porter Ladouse, G., Speaking Personally, CUP, Cambridge, 1983.
Preiss, S., Focus on Listening and Speaking Advanced, Longman, Harlow, 1998.
Ponsonby, M., How Now Brown Cow? A course in the pronunciation of English, Prentice Hall
Stanton, A. & Morris, S., CAE Practice Tests Plus (1+2), Pearson Education, Harlow, 2000.
Soars, J. & Soars, L., Headway Advanced, OUP, Oxford, 1989.
Norris, R., Straightforward Advanced, Macmillan, 2017.
Ur, P., Discussions that work, CUP, Cambridge, 1996
Zbiory testów egzaminacyjnych CAE – z różnych źródeł
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: