Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (II etap edukacyjny, język francuski) 4100-5SPKKDIIEEFRA
Do najważniejszych zadań studentów-stażystów w czasie praktyk należy:
1. Poznawanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły w tym sposobu prowadzenia obowiązującej dokumentacji, przepisów dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy;
2. Prowadzenie lekcji języka francuskiego w tandemie z drugim studentem-stażystą samodzielnie lub pod kierunkiem mentora praktyk.
3. Uczestnictwo w charakterze obserwatorów w zajęciach języka francuskiego prowadzonych przez innych studentów-stażystów i mentora.
Dzięki rzetelnej i refleksyjnej realizacji tych zadań studenci-stażyści zdobędą:
1. Znajomość organizacji i zasad funkcjonowania szkoły
2. Umiejętność wnikliwej obserwacji lekcji mentora i innych stażystów;
3. Umiejętność prowadzenia lekcji języka francuskiego;
4. Wiedzę o uczniach i ich środowisku;
5. Umiejętność współpracy z innymi osobami ważnymi w życiu dziecka ( wychowawca klasy, nauczyciel wspomagający itp.)
6. Wiedzę o sobie jako przyszłym nauczycielu
Szczegółowe zadania – obowiązki praktykanta
1. Zapoznanie się ze statutem szkoły
2. Poznanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania
3. Rozmowa z wychowawcą klasy na temat oceniania uczniów
4. Zapoznanie się z przepisami dotyczącymi zasad bezpieczeństwa nauki, pracy w szkole i poza nią podczas zajęć z uczniami
5. Poznanie regulaminu uczniowskiego oraz programu wychowawczego szkoły i danej klasy
6. Poznanie sposobu prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji (dziennik lekcyjny klasy)
7. Rozpoznanie zwyczajów i tradycji szkoły
8. Przygotowanie programu nauczania języka francuskiego realizowanego dla danej klasy na cały semestr
9.Obserwacja zajęć prowadzonych przez mentora i innych stażystów
10. Analizowanie obserwowanych zajęć
11. Dokonywanie analizy prowadzonych przez siebie lekcji z nauczycielem-opiekunem praktyk (metodyk CKNJOiEE)
12. Poznanie swoich słabych i mocnych stron, ocena wiedzy i umiejętności
13. Regularne i terminowe przygotowywanie dokumentacji (konspekty lekcji, tabele obserwacyjne, oceny opisowe, końcowy raport z praktyk)
14. Prowadzenie w ramach lekcji języka francuskiego edukacji różnojęzycznej i różnokulturowej.
Dokumentacja składa się z:
1. 10 tabel obserwacyjnych (zamieszczanych na platformie na koniec praktyk)
2. konspektów przeprowadzonych lekcji (zamieszczanych na platformie raz w tygodniu)
3. raport z praktyk (zamieszczany na platformie na koniec praktyk)
Student-stażysta zobowiązany jest oddać dokumentację z Praktyk w terminie. Jeśli student nie odda dokumentacji z praktyk w terminie traci punkty zgodnie zasadami oceniania przedstawionymi w Regulaminu Praktyk Pedagogicznych dla studentów III roku, co wpływa na jego końcową ocenę z praktyk. Nie zwrócenie dokumentacji do końca sesji poprawkowej oznacza konieczność odpłatnego powtórzenia praktyk.
W cyklu 2023Z:
Do najważniejszych zadań studentów-stażystów w czasie praktyk należy: Szczegółowe zadania – obowiązki praktykanta Dokumentacja składa się z: Student-stażysta zobowiązany jest oddać dokumentację z Praktyk w terminie. Jeśli student nie odda dokumentacji z praktyk w terminie traci punkty zgodnie zasadami oceniania przedstawionymi w Regulaminu Praktyk Pedagogicznych dla studentów III roku, co wpływa na jego końcową ocenę z praktyk. Nie zwrócenie dokumentacji do końca sesji poprawkowej oznacza konieczność odpłatnego powtórzenia praktyk. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Ogólnie: języki obce obowiązkowe | W cyklu 2023Z: obowiązkowe języki obce |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu cyklu praktyk:
Wiedza
Student zna
1. metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki
stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem
języków obcych - K_W03
2.w niezbędnym zakresie zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w
instytucjach związanych z edukacją- K_W12
3. w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i
społecznego w języku polskim i francuskim - K_W16
4. podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka francuskiego na II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich
opanowaniem - K_W19
Umiejętności
Student potrafi
1.wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować
informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku
polskim i francuskim - K_U01
2. obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur,
dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów
dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować
właściwy sposób postępowania- K_U05
3. dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary
wymagające zmian w przyszłym działaniu - K_U09
4. pracować z dziećmi pochodzącymi ze środowisk odmiennych
kulturowo i posiadających ograniczoną znajomość języka polskiego - K_U10
5. wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i
realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych - K_U19
6. pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać
zadania - K_U20
7. samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne
związane z nauczaniem języków obcych, korzystając z różnych źródeł i
nowoczesnych technologii (ICT) w języku polskim i obcym - K_U22
Kompetencje społeczne
Student jest zdolny do
1. współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role - K_K05
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania –
a)student jest zobowiązany zrealizować wszystkie 30 godzin praktyk w semestrze. Obecności stanowią 20% oceny.
b) systematyczne wywiązywanie się z zadań (przesyłanie konspektów lekcji i innych materiałów oraz oddanie w terminie kompletnej dokumentacji z praktyk - 20% oceny na koniec semestru
c) pozytywna ocena praktyk wydana przez wychowawcę klasy ze szkoły podstawowej - 20% oceny końcowej
d) pozytywna ocena praktyk wydana przez mentora, którego lekcje języka francuskiego student będzie obserwował - 20% oceny końcowej
d) pozytywna ocena metodyka wizytującego lekcje- 20% oceny końcowej
30 godzin praktyk obowiązkowych pozwala uzyskać 2,5 pkt ECTS:
1 ECTS- godziny kontaktowe
1,5 ECTS- terminowe oddanie prawidłowo wypełnionej dokumentacji
Zalicza 60% możliwej liczby punktów.
60%-68%- ocena dostateczna
69%-76%- dostateczny plus
77%-84%- dobry
85%-92%- dobry plus
93%-100%- bardzo dobry
Praktyki zawodowe
Student odbywa praktyki pedagogiczne- 30 godzin- w Szkole Podstawowej nr 146 w Warszawie.
Literatura
Capouet M., Denisot H., Les Loustics 1, Hachette FLE, Paris 2013
Denisot H., Macquart-Martin C. , Super Max1, Paris 2012
Denisot H., Macquart-Martin C., Super Max2, Paris 2012
Gallon S., Capelli S., Robein G., En avant 1, Paris 2017
Antier M., Gallon F., Marty R., Robein G., En avant 2, Paris 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: