Dydaktyka przedmiotowa II etapu edukacyjnego (WoS) 4100-5SDPIIEEWOS
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do praktyk dydaktycznych i do rozpoczęcia pracy w zakresie nauczania Wiedzy o Społeczeństwie w szkole podstawowej. Studenci na podstawie podstawy programowej kształtują umiejętność doboru programu nauczania i rozkładu materiału. Poznają różne metody nauczania ze szczególnym uwzględnieniem: różnych form pracy z uczniami zdolnymi i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz kształtują umiejętność korzystania z metod aktywizujących. Potrafią korzystać z różnych koncepcji dydaktycznych, m.in.: neurodydaktyki i oceniania kształtującego. Doskonalą umiejętność opracowania dobrego scenariusza lekcji, doboru i tworzenia pomocy dydaktycznych. Studenci rozpoznają problemy współczesnej szkoły oraz kształtują umiejętność bycia wspierającym nauczycielem. Zajęcia przygotowują także do współpracy z rodzicami, szkolnymi specjalistami oraz z placówkami edukacyjnymi. Ponadto studenci zostaną zapoznani z podstawowymi dokumentami i zasadami funkcjonującymi w szkole podstawowej, w tym z zasadami oceniania.
|
W cyklu 2024Z:
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do praktyk dydaktycznych i do rozpoczęcia pracy w zakresie nauczania Wiedzy o Społeczeństwie w szkole podstawowej. Studenci poznają szczegółowo podstawę programową, metody nauczania ze szczególnym uwzględnieniem: różnych form pracy z uczniami zdolnymi i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz kształtują umiejętność korzystania z metod aktywizujących. Potrafią korzystać z różnych koncepcji dydaktycznych, m.in.: neurodydaktyki i oceniania kształtującego. Doskonalą umiejętność opracowania dobrego scenariusza lekcji, doboru i tworzenia pomocy dydaktycznych. Studenci potrafią wskazać problemy współczesnej szkoły, rozumieją, jak ważne są relacje nauczyciel - uczeń i kształtują umiejętność bycia wspierającym uczniów nauczycielem. Ponadto zostaną zapoznani z podstawowymi dokumentami i zasadami funkcjonującymi w szkole podstawowej, w tym z zasadami oceniania. |
W cyklu 2025Z:
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do praktyk dydaktycznych i do rozpoczęcia pracy w zakresie nauczania Wiedzy o Społeczeństwie w szkole podstawowej. Studenci na podstawie podstawy programowej kształtują umiejętność doboru programu nauczania i rozkładu materiału. Poznają różne metody nauczania ze szczególnym uwzględnieniem: różnych form pracy z uczniami zdolnymi i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz kształtują umiejętność korzystania z metod aktywizujących. Potrafią korzystać z różnych koncepcji dydaktycznych, m.in.: neurodydaktyki i oceniania kształtującego. Doskonalą umiejętność opracowania dobrego scenariusza lekcji, doboru i tworzenia pomocy dydaktycznych. Studenci rozpoznają problemy współczesnej szkoły oraz kształtują umiejętność bycia wspierającym nauczycielem. Zajęcia przygotowują także do współpracy z rodzicami, szkolnymi specjalistami oraz z placówkami edukacyjnymi. Ponadto studenci zostaną zapoznani z podstawowymi dokumentami i zasadami funkcjonującymi w szkole podstawowej, w tym z zasadami oceniania. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student zna, rozumie, potrafi:
S_W01 w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedziny Wiedza o Społeczeństwie, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania na drugim etapie edukacyjnym
S_W03 metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem przedmiotu Wiedza o Społeczeństwie
S_W04 w znacznym stopniu proces rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, społecznym i kulturowym oraz różnorodne uwarunkowania tego procesu
S_W06 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące
S_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem WOS-u w warunkach szkolnych oraz w warunkach innych instytucji edukacyjnych
S_U03 diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania
S_U06 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania, interpretowania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
S_U13 przygotować typowe prace pisemne, właściwe dla dydaktyki Wiedzy o Społeczeństwie, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a
także różnych źródeł w kontekście lokalnym i globalnym
S_K06 odpowiednio określa priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S_K10 dostrzega wag zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzega zasady etyki zawodu nauczyciela
Kryteria oceniania
1. Warunkiem otrzymania oceny z zajęć jest uczestnictwo studenta w zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze);
- w przypadku trzech nieobecności: Student, w szczególnych przypadkach, może otrzymać dodatkowe zadanie, którego wykonanie jest warunkiem zaliczenia przedmiotu.
2. Weryfikacja efektów kształcenia odbywa się w oparciu o:
a. aktywność studenta podczas zajęć: prowadząca konwersatorium stawia plusy za poszczególne działania (od 1 do 3), które umożliwią ocenę aktywności w skali 2-5!, tj.:
100%-95% możliwych do uzyskania plusów – 5!
94% - 90% - 5
89% - 85% - 4+
84% - 71% - 4
70% - 61% - 3+
60% - 51% - 3
<50% - 2
w tym:
- wykonywanie zadań podczas zajęć polegających na przećwiczeniu sytuacji szkolnych ( S_W01; S_W03; S_W04; S_W06; S_U06; S_K10 );
- analizy podstawy programowej ( S_W01; S_W06; S_U02; S_U03 )
- opracowaniu scenariusza ( S_W01; S_W06; S_U02; S_U13; S_K06 );
wykonanie zadań związanych z planowymi tematami, m.in.:
- analiza i wykorzystanie w praktyce dokumentów związanych z oświatą ( S_W03; S_W06; S_U03; S_U06 );
- problemy współczesnej szkoły ( S_W04; S_W06; S_U03; S_U06; S_K10 );
- aktywne przetwarzanie wiedzy i umiejętności przez uczniów ( S_W04; S_U03; S_U13 );
- ocenianie uczniów (S_W06; S_U03; S_U13 );
- wzajemne ocenianie i udzielanie informacji zwrotnej ( S_U02; S_K06; S_K10 ).
b. prezentacja podczas zajęć (microteaching) jednej, wybranej metody dydaktycznej (S_W01; S_W04; S_U02; S_U03; S_U13; S_K06).
Prowadząca ocenia prezentację w skali 2-5! ( pod uwagę brane są: zgodność z podstawą programową, dostosowanie metody do wieku uczniów, kreatywność Studenta oraz umiejętność prezentacji).
WAŻNE: użycie z narzędzi AI jest dopuszczalne wyłącznie za zgodą prowadzącej i po wcześniejszym ustaleniu zakresu; wykorzystanie bez zgody będzie traktowane jako naruszenie zasad samodzielności i skutkuje oceną niedostateczną.
c. ocena końcowa jest średnią z powyższych elementów.
3. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest pozytywna ocena z konwersatorium (3-5).
4. Wysoka aktywność i bardzo dobra ocena z prezentacji oraz obecność na zajęciach umożliwia uzyskanie oceny bardzo dobrej oraz możliwość zwolnienia z egzaminu.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy; praktyki odbywają się w ramach zajęć: Praktyki Dydaktyczne.
Literatura
1. Podstawa programowa nauczania ogólnego dla szkół podstawowych: Wiedza o Społeczeństwie.
2. Podręczniki dla szkół podstawowych z zakresu Wiedzy o Społeczeństwie
wydawnictw: CEO, WSiP, Nowa Era, Operon, MAC
3. Eurudice, Levels of Autonomy and Responsibilities of Teachers in Europe;
tłum. E. Kolanowska dla Dyrekcji Generalnej ds. Edukacji i Kultury, Zakres autonomii i odpowiedzialności nauczycieli w Europie
4. J. Bauer, Co z tą szkołą?, Słupsk 2015
5. J. Bielski, Nauczyciel doskonały – kształtowanie się nauczycielskiego zawodu, warunki, kryteria i mierniki efektywności pracy nauczyciela, Kraków 2017
6. J. Brophy, Motywowanie uczniów do nauki, Warszawa 2012
7. M. Kaczmarzyk, Szkoła neuronów, Słupsk 2018
8. K. Robinson, Kreatywne szkoły, Kraków 2015
9. A. Pacewicz, A. Pawlicki, Scenariusze lekcji KOSS, Warszawa 2018
10. P. Ripp, Uczyć (się) z pasją, Słupsk 2017
Uwagi
|
W cyklu 2025Z:
Literaturę może również wskazać Mentor podczas praktyk pedagogicznych. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: