Ocena i pomiar kompetencji językowej 4100-3SOPKJO
Kurs rozwija wiedzę i umiejętności studentów w zakresie diagnozy, kontroli i oceniania osiągnięć językowych uczniów szkoły podstawowej. Analizowane są dwie perspektywy oceny: globalna – odnosząca się do ogólnej biegłości językowej ucznia w świetle skali ESOKJ (A1–C2), oraz lokalna – związana z postępami i osiągnięciami uczniów w procesie dydaktycznym. Studenci poznają rolę i rodzaje oceniania, ze szczególnym uwzględnieniem oceniania formalnego i nieformalnego, kształtującego i podsumowującego. Uczą się oceniać wypowiedzi ustne i pisemne uczniów języka angielskiego na różnych poziomach biegłości językowej oraz stosować odpowiednie narzędzia w pracy dydaktycznej. Kurs obejmuje także zasady konstruowania testów, sprawdzianów i innych narzędzi oceny, a następnie ich tworzenie i stosowanie w szkole podstawowej zgodnie z wymaganiami Podstawy Programowej. Omawiane są struktura i cele egzaminu ósmoklasisty z języka angielskiego oraz wybrane międzynarodowe narzędzia pomiaru kompetencji językowej dzieci i młodzieży.
|
W cyklu 2024Z:
Kurs rozwija wiedzę i umiejętności studentów w zakresie opisu, oceny i pomiaru języka ucznia w dwóch perspektywach: 1) w ujęciu globalnym czyli w odniesieniu do ogólnej biegłości językowej ucznia niezależnie od przebiegu procesu kształcenia; 2) ujęciu lokalnym - w odniesieniu do osiągnięć/postępów uczniów pozyskanych w procesie kształcenia na I i II etapie edukacyjnym.Kurs wprowadza pojęcie biegłości językowej rozumianej jako stopień znajomości języka obcego na 6-stopniowej skali Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (A1-C2). Podczas kursu studenci uczą się rozumieć rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej oraz merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu. Zapoznają się również z procesem oceniania, jego zasadami i rodzajami w tym ocenianiem kształtującym i sumatywnym (semestralnym i rocznym), ocenianiem bieżącym oraz funkcjami oceny. Uczą się rozpoznawać typowe błędy uczniowskie popełniane przez uczniów języka angielskiego w mowie i piśmie na różnych poziomach biegłości językowej i wykorzystać je w procesie dydaktycznym. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2025Z: języki obce obowiązkowe uprawnienia pedagogiczne | Ogólnie: obowiązkowe języki obce uprawnienia pedagogiczne | W cyklu 2024Z: obowiązkowe uprawnienia pedagogiczne języki obce |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Symbole efektów kierunkowych: K_W01 K_W03 K_W09 K_W19 K_W21 K_U09 K_U19 K_U20 K_U23 K_K06 K_K09
Efekty przedmiotowe:
Wiedza – w zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
Kryteria oceniania
1. Zasady zaliczenia przedmiotu
Kryteria nie mają przypisanych wag punktowych, ponieważ są stosowane łącznie przy ocenie każdego narzędzia. 3.1 Dla autorskiego sprawdzianu:
Ocena sprawdzianu odbywa się na podstawie spełnienia powyższych kryteriów w sposób całościowy.
3.2 Dla testu sprawdzającego:
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura:
|
W cyklu 2024Z:
Bachman L., Damböck, B. (2018). Language assessment for classroom teachers. Oxford: OUP. (zasoby biblioteczne CKNJOiEE) |
W cyklu 2025Z:
Literatura: |
Uwagi
|
W cyklu 2024Z:
Kurs "Ocena i Pomiar ..." jest kursem internetowym prowadzonym w trybie zdalnym synchronicznym. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: