Ocena i pomiar kompetencji językowej 4100-3SOPKJO
Kurs rozwija wiedzę i umiejętności w zakresie opisu, oceny i pomiaru języka ucznia w dwóch perspektywach: 1) w ujęciu globalnym czyli w odniesieniu do ogólnej biegłości językowej ucznia niezależnie od przebiegu procesu kształcenia; 2) ujęciu lokalnym - w odniesieniu do osiągnięć/postępów uczniów pozyskanych w procesie kształcenia na I i II etapie edukacyjnym. Kurs przeprowadzany jest w formie ćwiczeń. Kurs wprowadza pojęcie biegłości językowej rozumianej jako stopień znajomości języka obcego na 6-stopniowej skali Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (A1-C2). Podczas kursu studenci zapoznają się również z zasadami oceniania kształtującego i sumatywnego. Wprowadzone zostają zasady konstruowania testów sprawdzających oraz rozwijana jest umiejętność ich tworzenia i przeprowadzania w klasach I-III i IV-VIII w odniesieniu do treści kształcenia zawartych w Podstawie Programowej. Kurs omawia strukturę i cele egzaminu ósmoklasisty w zakresie języka obcego. Przedstawione są zasady zasady przygotowania uczniów do tego egzaminu. Studenci zapoznają się także z międzynarodowymi narzędziami pomiaru kompetencji językowej u dzieci i młodzieży. Omówione są przykładowe międzynarodowe językowe egzaminy zewnętrzne certyfikujące biegłość językową dzieci na I i II etapie edukacyjnym: A2 Key (wcześniej KET); B1 Preliminary (wcześniej PET), w nowej formule obowiązującej od roku 2020; Pearson Test of English Young Learners i TOEFL Primary.
W cyklu 2023Z:
Kurs rozwija wiedzę i umiejętności w zakresie opisu, oceny i pomiaru języka ucznia w dwóch perspektywach: 1) w ujęciu globalnym czyli w odniesieniu do ogólnej biegłości językowej ucznia niezależnie od przebiegu procesu kształcenia; 2) ujęciu lokalnym - w odniesieniu do osiągnięć/postępów uczniów pozyskanych w procesie kształcenia na I i II etapie edukacyjnym. Kurs przeprowadzany jest w formie ćwiczeń. Kurs wprowadza pojęcie biegłości językowej rozumianej jako stopień znajomości języka obcego na 6-stopniowej skali Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (A1-C2). Podczas kursu studenci zapoznają się również z zasadami oceniania kształtującego i sumatywnego. Wprowadzone zostają zasady konstruowania testów sprawdzających oraz rozwijana jest umiejętność ich tworzenia i przeprowadzania w klasach I-III i IV-VIII w odniesieniu do treści kształcenia zawartych w Podstawie Programowej. Kurs omawia strukturę i cele egzaminu ósmoklasisty w zakresie języka obcego. Przedstawione są zasady zasady przygotowania uczniów do tego egzaminu. Studenci zapoznają się także z międzynarodowymi narzędziami pomiaru kompetencji językowej u dzieci i młodzieży. Omówione są przykładowe międzynarodowe językowe egzaminy zewnętrzne certyfikujące biegłość językową dzieci na I i II etapie edukacyjnym: A2 Key (wcześniej KET); B1 Preliminary (wcześniej PET), w nowej formule obowiązującej od roku 2020; Pearson Test of English Young Learners i TOEFL Primary. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
S_W03 metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem języków obcych w w szczególności sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów; ocenianie kształtujące w kontekście efektywności nauczania; wewnątrzszkolny system oceniania; rodzaje i sposoby przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny (D.1/E.1.W10. w standardzie kształcenia);
S_W19 podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka angielskiego i opcjonalnie języka francuskiego lub niemieckiego, w przedszkolu oraz na I i II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem a w szczególności egzaminy kończące etap edukacyjny; sposoby konstruowania testów i sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach określonego przedmiotu
Umiejętności: absolwent potrafi
S_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych a w szczególności fachowo i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu i skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów
S_U03 diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania
S_U05 obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
S_U19 wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych, opcjonalnie z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
S_K06 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S_K09 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych
S_K10 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela
Kryteria oceniania
Student uzyskuje zaliczenie na podstawie:
1) obecności na zajęciach - kurs obejmuje 7 spotkań w semestrze, wymagana jest 100% obecność;
2) przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach;
3) terminowego i zgodnego z instrukcją wykonywania pisemnych zadań na zajęciach i/lub na platformie CKC UW, zgodnie z planem studiów;
4) uzyskania pozytywnych ocen z dwóch zadań kluczowych
-1 autorski sprawdzian dla klas VII-VIII weryfikujący opanowanie wskazanego zakresu materiału z podręczników do nauki języka angielskiego realizujących Podstawę programową na II etapie edukacyjnym; - praca w parach, termin złożenia styczeń 2021
5) uzyskania pozytywnej oceny z z testu sprawdzającego;
Testy skonstruowane przez studentów ocenianie są na podstawie następujących kryetriów:
1) poprawność językowa (gramatyka, słownictwo, pisownia);
2) zakres testu i jego wiarygodność ("validity") - zgodność z wskazanym zakresem materiału, kompletność testu;
3) typy zadań/ćwiczeń i stopień ich znajomości;
4) organizacja treści w teście, kolejność ćwiczeń;
5) kompletność i poprawność poleceń, przykłady;
6) stopień trudności i wykonalność testu'
7) wygląd testu, rozkład ćwiczeń, czytelność testu;
8) punktacja i skala ocen, waga ćwiczeń/pytań;
9) terminowość wykonania zadania,
10) zgodność z instrukcją (również w zakresie formatowania).
Ocena końcowa z kursu w poszczególnych semestrach stanowi:
- 90% oceny za zrealizowanie zadań kluczowych (weryfikowane efekty uczenia się S_W03, S_W19, S_U02, S_U03, S_U05, S_U02, S_K09, S_K10)
- 10% oceny za przygotowanie zadań cząstkowych i aktywny udział w zajęciach (weryfikowane efekty uczenia się S_W03, S_W19, S_U02, S_U03, S_U05, S_U19, S_K06, S_K09, S_K10)
Skala ocen:
90-100% - 5
85-89% - 4,5
75-84% - 4
70-74% - 3,5
60-69% - 3
0-59% - 2
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Bachman L., Damböck, B. (2018). Language assessment for classroom teachers. Oxford: OUP. (zasoby biblioteczne CKNJOiEE)
Brown, H. D. (2004). Language assessment: Principles and classroom practices. White Plains, NY: Pearson Education.
Carr, N.T. (2018). Designing and analyzing language tests, Book with CD-ROM. Oxford: OUP. (zasoby biblioteczne CKNJOiEE)
Dooley, J. (2019). Egzamin ósmoklasisty. Repetytorium. Język angielski. Student's book: Answer key. Warszawa: Express Publishing. (zasoby biblioteczne CKNJOiEE)
Dooley, J. (2019). Egzamin ósmoklasisty. Practice Test (+CD). Warszawa: Express Publishing.(zasoby biblioteczne CKNJOiEE)
Douglas, D. (2009). Understanding language testing. London: Hodder Education.
Green, A. (2013). Exploring language assessment and testing. Language in action. Routledge.
Hughes A. (2013). Testing for language teachers, (2nd edition). Cambridge: CUP. (zasoby biblioteczne CKNJOiEE)
Ioannou-Georgiou, P., Pavlou, P. (2003). Assessing young learners. Oxford: OUP.
Jang E. E. (2014). Focus on assessment. Oxford: OUP. (zasoby biblioteczne CKNJOiEE)
McKay, P. (2006). Assessing young language learners. Cambridge: CUP.
McNamara, T. (2008) Language testing. Oxford: OUP. (zasoby biblioteczne CKNJOiEE)
Ministerstwo Edukacji Narodowej (2019). Podstawa Programowa 2019/2020 https://podstawaprogramowa.pl
Nikolov. M. (2016). Assessing young learners of English: Global and local perspectives. New York: Springer.
Pinter, A. (2017). Teaching young language learners (Chapter 10, Assessment), (2nd edition). Oxford: OUP.
University of Cambridge ESOL Examinations (2011). Using the CEFR: Principles of Good Practice October 2011. https://www.cambridgeenglish.org/Images/126011-using-cefr-principles-of-good-practice.pdf
Ur, P. (1996). A course in language teaching: Practice and theory. Oxford: OUP.(zasoby biblioteczne CKNJOiEE)
+ podręczniki do nauki języka angielskiego w klasach I-III i IV-VIII z wykazu podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego do kształcenia ogólnego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki
! Lista pozycji bibliograficznych może ulec zmianie w zależności od potrzeb studentów i przebiegu/realizacji celów kursu.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Kurs "Ocena i Pomiar ..." jest kursem internetowym prowadzonym w trybie zdalnym synchronicznym. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: