Nauka języka francuskiego 4100-3SNJFO
Cele zajęć w zakresie rozumienia ze słuchu:
1.rozwijanie zdolności percepcji słuchowej studentów w odniesieniu do różnych typów materiałów audio zawartych w podręczniku oraz o charakterze autentycznym, wykorzystanie materiałów towarzyszących metodom FLE
2.ćwiczenie umiejętności słuchania selektywnego krótkich materiałów, ukierunkowane na wybór najważniejszych informacji (robienie notatek, wiązanie ze sobą istotnych informacji w celu ich przedstawienia w formie uporządkowanej wypowiedzi ustnej)
3.ćwiczenie umiejętności rozwijania poruszanych w nagraniu treści
4.ćwiczenie zdolności rozpoznawania form języka potocznego oraz odróżnianie form używanych w języku mówionym i pisanym.
Cele zajęć w zakresie czytania ze zrozumieniem :
1.rozwijanie zdolności czytania ze zrozumieniem, przy wykorzystaniu różnych typów tekstów zawartych w podręczniku
2.zapoznanie studentów ze strategiami czytania, niezbędnymi w rozwijaniu umiejętności rozumienia tekstów oryginalnych oraz ćwiczenie umiejętności dostosowania formy czytania do celu lektury
3.rozwijanie u studentów kompetencji warunkujących czytanie ze zrozumieniem, a mianowicie kompetencji: gramatycznej, leksykalnej i pragmatycznej ; ćwiczenie umiejętności wyławiania najważniejszych informacji z tekstu i organizowania ich w formie planu.
Cele zajęć w zakresie rozwijania sprawności mówienia:
1.rozwijanie umiejętności studentów w zakresie:
- formułowania pytań i precyzyjnych odpowiedzi
- prowadzenia rozmowy ( też telefonicznej) na tematy dotyczące życia codziennego
- przedstawiania własnego zdania na tematy poruszane przez omawiane teksty i nagrania z
podręcznika oraz inne
- przedstawiania krótkiej wypowiedzi na podstawie tematyki poruszanej w tekście lub w nagraniu
- zabierania głosu w dyskusji (obrona własnego zdania, precyzowanie myśli, przeciwstawienie się opinii przeciwnej);
2. ćwiczenie zdolności spójnej wypowiedzi ustnej na wybrany temat w języku obcym przy jednoczesnej kontroli poprawności językowej oraz fonetycznej na poziomie odpowiednio do poziomu znajomości języka.
Cele zajęć w zakresie rozwijania sprawności pisania:
1. zapoznanie studentów z odpowiednimi wzorcami, których analiza struktury pozwoli im opanować pisanie krótkich listów, krótkich opisów, opowiadań, tekstu prezentującego własny punkt widzenia na podany temat i o określonej strukturze
2. wdrażanie studentów do ćwiczeń polegających na poprawianiu błędów językowych, rozwijanie i pogłębianie wiedzy studentów w zakresie poprawności gramatycznej i stylistycznej poprzez ćwiczenia transformacyjne.
|
W cyklu 2024Z:
Cele zajęć w zakresie rozumienia ze słuchu: Cele zajęć w zakresie rozwijania sprawności mówienia: |
W cyklu 2025Z:
Cele zajęć w zakresie rozumienia ze słuchu: Cele zajęć w zakresie rozwijania sprawności mówienia: |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
S_W16 - w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku francuskim, ich prawidłowości i zakłócenia
Student potrafi:
S_U01 - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku francuskim
S_U09 - dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu
S_U11 - argumentować merytorycznie w języku francuskim z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski
S_U12 - porozumiewać się w języku francuskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik
komunikacyjnych, ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S_U13 - przygotować typowe prace pisemne w języku francuskim, właściwe dla studiowanego kierunku studiów, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S_U14 - przygotować wystąpienia ustne oraz wypowiadać się publicznie w języku francuskim, na tematy dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S_U15 - w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie w języku francuskim na tematy dotyczące wybranych zagadnień nauczycielskich z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin właściwych dla kierunku studiów
S_K01 - uczenia się przez całe życie
S_K02 - refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się
zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia
S_K04 - prowadzenia komunikacji interpersonalnej i interkulturowej z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym
-
Kryteria oceniania
1. Zasady zaliczenia przedmiotu
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach
(dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze); po
przekroczeniu tego progu student powtarza przedmiot.
Dodatkowym warunkiem jest terminowe wykonanie wszystkich zadań cząstkowych pisemnych i ustnych na poziomie A2 zgodnie z ESKIOJ, przewidzianych do realizacji podczas zajęć stacjonarnych i w ramach pracy własnej.
Ocena końcowa ustalana jest na podstawie wyników uzyskanych w ramach
przyjętych metod i kryteriów oceniania, zgodnie z podanymi wagami .
W ramach przedmiotu NJF organizowane są także zajęcia uzupełniające (self access), które mają charakter zajęć wspierających. Zajęcia obejmują 30 godzin w semestrze w formie zajęć zdalnych z udziałem wykładowcy. Każdy student jest zobowiązany uzyskać 80% obecności w semestrze, aby zostać dopuszczonym do zaliczenia całości zajęć z bloku NJF.
2. Metody oceniania
a/ Wypowiedź ustna na koniec semestru (30% oceny końcowej; przygotowane
tematy do opracowania w domu; ESOKJ A2 (S_W16, S_U01; S_U11; S_U12; S_U14; S_U15; K01; S_K02):
- krótka rozmowa, dialog, zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi, opis sytuacji, wydarzenia, wyrażenie opinii i preferencji, krótka prezentacja, uczestnictwo w scenkach sytuacyjnych, tematy w nawiązaniu do konkretnych etapów podręcznika wiodącego z użyciem czasów gramatycznych: présent, passé composé, imparfait, futur proche, futur simple oraz podstawowych struktur gramatycznych, np. opisywanie swojego dnia, hobby, ulubionych zajęć, robienie zakupów, zamawianie jedzenia w restauracji, opowiadanie o wydarzeniach z przeszłości, planach na przyszłość, odgrywanie ról w restauracji, w sklepie, u lekarza, na lotnisku - kryteria oceny wypowiedzi ustnej – Wypowiedź ustna (20 pkt): treść – 3 pkt; poprawność gramatyczna – 5 pkt; bogactwo słownictwa – 5 pkt; poprawność fonetyczna – 4 pkt; struktura i spójność –3 pkt. Zaliczenie od 12 pkt (60%). Waga: 30% oceny końcowej. (S_W16, S_U01; S_U11; S_U12; S_U14; S_U15; K01; S_K02)
b/ Testy semestralne (3x) (60% oceny końcowej); obejmują gramatykę, słownictwo, słuchanie, czytanie, pisanie.
Kryteria oceniania swobodnej wypowiedzi pisemnej - wypowiedź pisemna na poziomie A2 zgodnie z ESKIOJ, (S_U01; S_U11; S_U12; S_U13; S_U15; K01; S_K02)
- proste teksty opisujące codzienne sytuacje na ok. 80 słów, np. e-mail, opis osób, miejsc, krótka relacja z wydarzeń, opowiadanie na znane tematy w odniesieniu do konkretnych etapów podręcznika wiodącego z użyciem czasów gramatycznych présent, passé composé, imparfait, futur proche, futur simple oraz podstawowych struktur gramatycznych.
c) Zadania domowe – odnotowywane i sprawdzane ustnie na początku każdych zajęć; komplet zadań podnosi ocenę o 10% przy ocenie końcowej, systematyczne wywiązywanie się z zadań domowych odnotowywane i sprawdzane ustnie na początku każdych zajęć (S_U09; S_U13; K01; S_K02).
Kryteria oceniania i ich waga punktowa
- Wypowiedź ustna (20 pkt): treść – 3 pkt; poprawność gramatyczna – 5 pkt;
bogactwo słownictwa – 5 pkt; poprawność fonetyczna – 4 pkt; struktura i spójność –3 pkt. Zaliczenie od 12 pkt (60%). Waga: 30% oceny końcowej.
- Wypowiedź pisemna w testach (20 pkt)
treść – 3 punkty, poprawność gramatyczna – 8 punktów, bogactwo słownictwa – 6 punktów,; struktura wypowiedzi, spójność - 3 punkty; - zalicza 60% punktów za całość testu. Ostatni, trzeci test obejmuje całość przerabianego w semestrze materiału. Oceny za testy stanowią 60% oceny końcowej. (S_U01; S_U11; S_U12; S_U13; S_U15; K01; S_K02).
- Testy (łącznie): trzy testy, w tym trzeci całościowy, zaliczenie od 60 % punktów za całość testu.
Waga: 60 % oceny końcowej.
- Zadania domowe: komplet zadań = +10 % do oceny końcowej.
Student może poprawić niezaliczony ostatni test i/lub wypowiedź ustną dodatkowo raz w ostatnim tygodniu zajęć w semestrze.
Skala ocen (z progiem zaliczenia) :
60% -68%- ocena dostateczna
69%-76%- ocena dostateczny plus
77%-84%- ocena dobra
85%-92% - dobry plus
93%- 100%- bardzo dobry
Punkty ECTS 4
1 ECTS = 25 godzin lekcyjnych
Praca w ramach zajęć obejmuje
75 godzin lekcyjnych w klasie - ćwiczenia
25 godzin pracy własnej studenta
Formy pracy własnej studenta obejmują:
• przygotowanie do zajęć i utrwalanie materiału (ok. 15 godzin),
• przygotowanie krótkich wypowiedzi ustnych i pisemnych (ok. 4 godziny),
• przygotowanie do testów cząstkowych i egzaminu końcowego (ok. 6 godzin).
Łącznie: 25 godzin.
Literatura
Literatura –
1. Piotrowska-Skrzypek M., Deckert M., Gajos M., Kalinowska E. , Sowa M. "C'est parti!2", Draco, 2019
2 . Artykuły z prasy francuskojęzycznej, nagrania autentyczne radiowe i telewizyjne i ćwiczenia opracowane przez prowadzących zajęcia.
3. Dostępne słowniki francusko-francuskie.
4. Materiały z innych metod do nauki języka francuskiego na poziomie A2./B1.
5. Ćwiczenia gramatyczne i leksykalne na poziomie A2/B1.
|
W cyklu 2024Z:
Literatura – |
W cyklu 2025Z:
Literatura – |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: