Kultura i historia Wielkiej Brytanii dla nauczycieli języka 4100-3SKIHWBDNJO
Konwersatorium poświęcone jest wprowadzeniu do kultury i historii Wielkiej Brytanii. Szczegółowy harmonogram kursu:
1. Podstawa programowa w zakresie nauczania języka nowożytnego na I i II etapie edukacyjnym w odniesieniu do treści w zakresie kultury i historii Wielkiej Brytanii.
2. Podstawowe informacje o Wyspach Brytyjskich (regiony geograficzne i kulturowe).
3. Struktura i system Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.
4. Wybrane wydarzenia historyczne:
- Rzymianie w Brytanii; Wikingowie;
- panowanie Elżbiety I; brytyjscy odkrywcy i kolonizacja;
- odkrycia naukowe i rewolucja przemysłowa;
- era królowej Wiktorii i Imperium Brytyjskie.
5. „Spotkanie” z Rodziną Królewską – royalsi w społeczeństwie i kulturze globalnej
6. Kraje Zjednoczonego Królestwa i wybrane miejsca
- Anglia: Londyn, Oxford, Bath, Cotswolds, York, Harrogate
- Szkocja: Edynburg, Glasgow, the Highlands
- Walia: Cardiff
- Irlandia Północna: Belfast i wybrzeże
W cyklu 2023Z:
Konwersatorium poświęcone jest kulturze i historii Wielkiej Brytanii. Poszczególne tematy mogą być omawiane fragmentarycznie na kilku zajęciach. |
Rodzaj przedmiotu
języki obce
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu historii i kultury brytyjskiej zorientowaną na zastosowania praktyczne w nauczaniu języka angielskiego H1P_W01
K_W02 ma uporządkowaną wiedzę podstawową w zakresie historii i kultury brytyjskiej, zorientowaną na zastosowania praktyczne w wybranej sferze działalności H1P_W02
K_W03 zna podstawową terminologię z zakresu historii i kulturoznawstwa, właściwych dla nauczania języków obcych H1P_W03
UMIEJĘTNOŚCI
K_U02 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych H1P_U02
K_U09 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków H1P_U10
K_U12 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku angielskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł H1P_U13
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie H1P_K01
K_K03 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania H1P_K03
K_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, różnojęzyczności i wielokulturowości w odniesieniu do grup etniczych zamieszkujących terytorium Wielkiej Brytanii H1P_K05
K_K10 dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki H1A_K04 S1A_K04
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową z zajęć składa się ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność), ocena za poniższe zadania, oraz kontrola obecności (dozwolone są dwie nieobecności nieusprawiedliwione):
Student otrzymuje ocenę na koniec zajęć, na którą składają się następujące elementy:
- ocena z prezentacji grupowej - 30 pkt. (wysoka jakość merytoryczna i techniczna, oryginalnie wykonane materiały – 30 pkt.; dobra jakość – 25 pkt.; jakość poprawna, nieliczne błędy – 20 pkt.; zła jakość i liczne błędy – 0 pkt.) (KW_01,02,03; KU_02,09,12; K_K03,05, 10)
- ocena z testu końcowego z podstawowych treści przedmiotowych - 30 pkt. (do 30 pkt. - ocena 5.0; do 25 pkt. - ocena 4.5; do 20 pkt. - ocena 4.0; od 15 pkt. - ocena 3.0, poniżej 15 pkt. - ocena 2.0) (K_W01,02,03, K_U01)
- aktywne zaangażowanie w kurs w sali dydaktycznej (20 pkt.) i na platformie (20 pkt. za 4 zadania obowiązkowe po max. 5 pkt.). Student jest zobowiązany wykonać w trakcie trwania zajęć wszystkie zadania umieszczone na platformie. (KW_01, 02, 03; K_U02; K_K01,03,05)
Brak prezentacji, wymaganej frekwencji, zaliczenia testu, otrzymanie mniej niż 10 pkt. za zadania z platformy i zgromadzenie poniżej 60 punktów za cały kurs uniemożliwia uzyskanie zaliczenia.
Student otrzymuje za cały kurs max. 100 punktów (do 100 - ocena 5.0; do 90 pkt. - ocena 4.5; do 80 pkt. - ocena 4.0; do 70 pkt. - ocena 3.5; od 60 pkt. - ocena 3.0, poniżej 60 pkt. - ocena 2.0).
Literatura
Diniejko, A. English-Speaking Countries: The United Kingdom and the Republic of Ireland (Warszawa: WSiP, 1999; updated e-book, 2023); Kenneth O. Morgan, ed., The Oxford Illustrated History of Britain (OUP, 1994 i nowsze wydania); John Oakland, British Civilization. An Introduction (Routledge: London and New York, 2011); lektura uzupełniająca: W. Lipoński, Dzieje kultury brytyjskiej, Warszawa 2005; PowerPoint Presentations.
W cyklu 2023Z:
Diniejko, A. English-Speaking Countries: The United Kingdom and the Republic of Ireland (Warszawa: WSiP, 1999; updated e-book, 2021); Kenneth O. Morgan, ed., The Oxford Illustrated History of Britain (OUP, 1994 i nowsze wydania); John Oakland, British Civilization. An Introduction (Routledge: London and New York, 2011); lektura uzupełniająca: W. Lipoński, Dzieje kultury brytyjskiej, Warszawa 2005; PowerPoint Presentations. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
zajęcia prowadzone w trybie hybrydowym: w sali (według planu zajęć-co drugi tydzień) oraz asynchronicznie na platformie KAMPUS COME. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: