Gramatyka niemiecka dla nauczycieli 4100-3SGNDNO
Opis przedmiotu
Zakres tematyczny obejmuje:
Powtórzenie materiału z I roku – czasy Präsens, Perfekt, Präteritum; rodzajniki; liczba mnoga rzeczowników; szyk zdania prostego i podstawowe zdania podrzędne (weil, dass).
Futur I – budowa i zastosowanie (mówienie o przyszłości, wyrażanie przypuszczeń).
Genitiv – użycie dopełniacza w języku pisanym i formalnym, konstrukcje z Genitivem.
Rekcja przymiotnika (Adjektivrektion) – najczęściej używane przymiotniki z przypadkami.
Odmiana przymiotnika (Adjektivdeklination) – mocna, słaba, mieszana; różnice i przykłady w kontekście.
Strona bierna (Passiv) – tworzenie w Präsens, Präteritum, Perfekt; różnice między Vorgangspassiv i Zustandspassiv.
Zdania złożone na poziomie B1/B2 – wprowadzenie do zdań względnych (Relativsätze) i zdań z obwohl, damit, um…zu.
Integralną częścią kursu są ćwiczenia interaktywne (platforma CKC) oraz praktyczne zastosowanie gramatyki w wypowiedziach ustnych i pisemnych.
Rodzaj przedmiotu
języki obce
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Umiejętności:
S1_U01 – student stosuje poprawnie złożone formy gramatyczne (odmiana przymiotnika, strona bierna, czasy) w kontekście wypowiedzi ustnych i pisemnych.
S1_U02 – student buduje spójne i adekwatne do sytuacji komunikacyjnej wypowiedzi, wykorzystując struktury gramatyczne na poziomie B1/B2.
Kompetencje społeczne:
S1_K01 – student współpracuje w grupie podczas rozwiązywania zadań językowych i projektów gramatycznych.
S1_K02 – student jest otwarty na wskazówki ekspertów i potrafi stosować je w doskonaleniu własnych wypowiedzi.
Kryteria oceniania
Kryteria i warunki zaliczenia
Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności).
Aktywność na zajęciach i prace domowe.
Zadania na platformie CKC (min. 60%).
Test semestralny (obejmujący: odmianę przymiotnika, stronę bierną, czasy, powtórkę materiału z I roku) – min. 60%.
Dłuższa wypowiedź pisemna lub ustna (np. krótki esej lub prezentacja) – min. 60%.
Skala ocen:
60%–68% – dostateczny
69%–76% – dostateczny plus
77%–84% – dobry
85%–89% – dobry plus
90%–100% – bardzo dobry
Literatura
Jin, Friederike & Voß, Ute (2018): Grammatik aktiv. A1-B1. Berlin: Cornelsen
Jin, Friederike & Voß, Ute (2018): Grammatik aktiv. B2-C1. Berlin: Cornelsen
Buscha, Anne & Szita Szilvia (2015): Grammatik (Teil B u C). Leipzig: Schubert Verlag
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: