Dydaktyka ogólna 4100-2SDYDOGOLO
Celem wykładu jest wyposażenie studentów w wiedzę z dydaktyki ogólnej jako teorii uczenia się i nauczania, przygotowującą ich do roli nauczyciela. Uczestnicy poznają podstawowe pojęcia z zakresu dydaktyki jako subdyscypliny pedagogicznej, oraz zapoznają się podstawowymi nurtami i ujęciami teoretycznymi związanymi z dydaktyką ogólną i teorią nauczania - uczenia się. Zdobywają wiedzę dotyczącą procesu kształcenia, jego celów, prawidłowości, zasad, doboru jego treści, form realizacji oraz środków dydaktycznych. Poznają przeszłe i współczesne koncepcje kształcenia i zapoznają się z charakterystyką najważniejszych systemów dydaktycznych. Uczą się o planowaniu i organizacji procesu dydaktycznego. Zdobyta wiedza z zakresu dydaktyki ogólnej pozwala im dokonać refleksji nad własną pracą dydaktyczną i analizować i projektować działania dydaktyczne na wszystkich etapach edukacyjnych.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2023L: obowiązkowe uprawnienia pedagogiczne | Ogólnie: obowiązkowe |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W01 w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dydaktyki ogólnej/podstaw dydaktyki
K_W02 niezbędną terminologię z zakresu dydaktyki ogólnej/podstaw dydaktyki
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U09 dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające zmian w przyszłym działaniu
K_U16 prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie w języku polskim i obcym popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
K_K09 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych
S_K13 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela, jak również rozwijania jego dorobku i podtrzymywania etosu zawodu nauczyciela.
Kryteria oceniania
Student uzyskuje zaliczenie na podstawie:
1) obecności na zajęciach - limit nieobecności nieusprawiedliwionych wynosi 1,
2) przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach prowadzonych stacjonarnie i w trybie zdalnym asynchronicznym (K_U16, K_U09),
3) terminowego i zgodnego z instrukcją wykonywania pisemnych i ustnych zadań na zajęciach i na platformie CKC UW, zgodnie z planem danego semestru (K_W01, K_W02, K_U16, K_U09),
4) zaliczenie testu końcowego na poziomie 60% (S_W01, S_W02),
Ocena końcowa z przedmiotu jest oceną z testu końcowego. Skala ocen:
90-100% - 5
85-89% - 4,5
75-84% - 4
70-74% - 3,5
60-69% - 3
0-59% - 2
Osoby aktywnie i regularnie uczestniczące w wykładach stacjonarnych mogą być zwolnione z testu końcowego i egzaminu.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Bereźnicki F. (2007). Dydaktyka kształcenia ogólnego. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Bereźnicki F. (2011). Podstawy kształcenia ogólnego. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Bereźnicki F. (2015). Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Kruszewski K. (2007). (red.) Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa: PWN.
Kupisiewicz C. (2000). Dydaktyka ogólna, Warszawa: Graf-Punkt.
Kupisiewicz C. (2005). Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa: WSiP.
Niemierko B. (2007). Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki. Warszawa: WAiP.
Okoń W. (2003). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Półturzycki J. (2002). Dydaktyka dla nauczycieli. Płock: Wydawnictwo Naukowe Novum.
Zaczyński W. (1988). Metodologiczna tożsamość dydaktyki, Warszawa: PWN.
W cyklu 2023L:
Bereźnicki F. (2007). Dydaktyka kształcenia ogólnego. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
W semestrze letnim 2023/2024 zajęcia prowadzone są w trybie mieszanym ("blended learning"): Limit nieobecności nieusprawiedliwionych wynosi 1. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: