Przygotowanie do nauczania drugiego przedmiotu - Praktyczna nauka języka niemieckiego 2 4100-2DZWZPNJN
Zajęcia odbywają się wyłącznie w języku niemieckim. Podstawowe cele zajęć to: pogłębienie i rozwijanie słownictwa, stosowanie poprawnej wymowy, rozwijanie kompetencji gramatycznej jako środka do zrealizowania określonych celów komunikacyjnych oraz rozwijanie sprawności językowych.
W pierwszym roku nauki rozwijane są następujące sprawności językowe:
rozumienie: tekstów mówionych (na różnych nośnikach: kasety audio i video, płyty cd i dvd, internet) - reportaże, wiadomości, słuchowiska;
mówienie: jasne formułowanie logicznych wypowiedzi w obrębie własnych zainteresowań oraz precyzyjnej wypowiedzi na przygotowany temat, komunikacja językowa w sytuacjach życia codziennego;
czytanie: krótkich tekstów literackich, prostych tekstów z prasy codziennej, krótkich opowiadań literatury współczesnej;
pisanie: listy prywatne i formalne;
Zakres tematyczny:
- doświadczenie związane z nauką języków obcych/wielojęzyczność,
- rodzinna i krewni/uroczystości rodzinne,
- podróże prywatne i służbowe,
- spędzanie wolnego czasu, zrzeszenia i kluby,
- media na co dzień – wczoraj i dziś, pisanie listu, zakupy przez Internet,
- czas wolny poza domem, w restauracji, nowe znajomości,
- życie w mieście i na wsi, poszukiwanie mieszkania i przeprowadzka, wypadki w domu,
- europejskie stolice kultury, zwiedzanie Weimaru, muzyka i literatura, miasta wczoraj i dziś,
- wykształcenie i przekwalifikowanie się, poszukiwanie pracy, uprzejme prowadzenie rozmowy i telefonowanie w sprawach zawodowych,
- święta, prezenty, Wielkanoc w różnych krajach,
- język ciała, problemy osób niewidomych,
- wynalazki i ich historia, czekolada, słodkie oblicze Austrii.
Zagadnienia gramatyczne:
- deklinacja i koniugacja,
- rekcja,
- budowa zdań
Nakład pracy studenta:
– 120 godzin uczestnictwa w ćwiczeniach,
– oraz pogłębiona praca własna studenta (przygotowanie do zajęć i testów, praca konieczna do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia, w tym zadania na platformie moodle.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student:
K_W03 zna podstawowe słownictwo i struktury gramatyczne z zakresu praktycznej nauki języka niemieckiego nawiązujące do przerabianych tematów
K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów potrzebnych do poszerzenia znajomości języka niemieckiego, np. poprzez przygotowywanie prezentacji czy odpowiedzi ustnych z wykorzystaniem powyższych źródeł
K_U02 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności analizy, streszczenia, formułowania różnych wypowiedzi, referowania itd. w języku niemieckiego, korzystając z różnych źródeł (radio, internet, telewizja, prasa, kino) i nowoczesnych technologii (ICT)
K_U09 potrafi formułować wypowiedź ustną na zadany temat związany z programem zajęć ze szczególnym uwzględnieniem formułowania przyczynku do dyskusji, tez i wniosków, argumentowania, prowadzenia dyskusji z wykorzystaniem adekwatnego dla danego obszaru tematycznego słownictwa
K_U10 potrafi bez trudności rozumieć skomplikowane rozmowy i dyskusje, audycje radiowe na znane mu i omawiane na zajęciach tematy
K_U12 posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych i pisemnych, w języku niemieckim, dotyczących zagadnień omawianych na zajęciach, z wykorzystaniem różnych źródeł
K_U24 potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania,
K_K05 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
Kryteria oceniania
Elementy obowiązkowe w systemie oceniania:
pisemne zadania domowe (większe teksty pisane w domu), 10 pkt
wypowiedzi ustne – przygotowywana, dłuższa wypowiedź studenta (może być przedstawiona w parach), np. prezentacja, krótki referat, wypowiedź na konkretny temat, 10 pkt
prace sprawdzające, pisane na zajęciach, 20 pkt
aktywność na zajęciach – w tym przygotowanie krótkich wypowiedzi, mniejszych zadań pisemnych, dyskusje, dialogi itp.,10 pkt
test semestralny – obejmujący tematykę całego semestru u wszystkich wykładowców.
II. Kryteria oceny dłuższych wypowiedzi ustnych
Prezentacja, krótki referat, dłuższa wypowiedź ustna oceniane są według następujących kryteriów:
Gramatyka: 2,5 - 3 pkt.
Słownictwo: 2 - 2, 5 pkt.
Treść: 1 - 2 pkt.
Płynność wypowiedzi: 0,5 - 1 pkt.
Wymowa: 1, 5 - 2 pkt
ŁĄCZNIE 10 punktów
Dokładne kryteria oceny są także podane studentom przed każdym ocenianym wystąpieniem ustnym.
III. Kryteria oceny prac pisemnych
Ocena prac pisemnych obejmuje następujące elementy:
Poprawność językowa + Słownictwo + Komunikatywność oraz zgodność z tematem + Budowa tekstu – kompozycja i spójność tekstu.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Lektura obowiązkowa:
Menschen A2 Huerber Verlag
Materiały własne wykładowców
Literatura pomocnicza:
„Dimensionen“, Hueber
„Ja, genau“, Cornelsen
Podręczniki do gramatyki wydawnictwa Hueber
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: