Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna 4100-1SPPIWCZESO
Kurs Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna uwzględnia wiedzę specjalistyczną z zakresu: teoretycznych podstaw pracy opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej z dzieckiem, współpracy z rodzicami, diagnozowania rozwoju dziecka na etapie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.
Dobór treści nauczania pozwala na uzyskanie wiedzy respektującej zasady nowej podstawy programowej w zakresie wczesnej edukacji dziecka oraz kształtowanie postaw i umiejętności, które umożliwią studentowi wykonywanie zadań wychowawczych, opiekuńczych, stymulujących prawidłowy rozwój psychofizyczny i poznawczy dziecka oraz prowadzenie wybranych, prostych zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w przypadku wystąpienia trudności wychowawczych i edukacyjnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W04 w znacznym stopniu proces rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, społecznym i kulturowym oraz różne uwarunkowania tego procesu
K_W06 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące
K_W17 najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy psychologiczne oraz pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U03
diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K09 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych
Kryteria oceniania
Zaliczenie kursu internetowego oraz wykładów synchronicznych jest obowiązkowe dla uzyskania zaliczenia całego przedmiotu.
40% oceny końcowej obejmuje aktywność na platformie Kampus oraz wykonywanie na niej zadań cząstkowych w określonych terminach.
60% oceny końcowej stanowi obecność na zajęciach w sali (dopuszczalna jedna nieobecność)
Ocena końcowa za przedmiot jest średnią ważoną z obu form kształcenia.
Sposób obliczania oceny końcowej:
40% - kurs internetowy;
60% - ocena z testu "stacjonarnego", w teście można uzyskać maksymalnie 20 punktów
Sposób obliczania oceny końcowej z przedmiotu:
90-100% - 5
85-89,99% - 4,5
75-84,99% - 4
70-74,99% - 3,5
50-69,99% - 3
Poniżej 50% - przedmiot nie może zostać zaliczony.
Literatura
Literatura podstawowa:
R. Schaffer, Psychologia dziecka, PWN Warszawa 2012.
Dorota Klus-Stańska, Maria Szczepska-Pustkowska (red.) Pedagogika wczesnoszkolna. Dyskursy, problemy, rozwiązania, PWN Warszawa 2014.
Jean Piaget, Mowa i myślenie dziecka
Reddy Linda A.Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka.Interwencje przez zabawę, PWN , Warszawa 2014.
Literatura uzupełniająca:
Ewa Pisula, Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia, Wydawnictwo Harmonia, Warszawa 2012.
Grażyna Krasowicz-Kupis, Diagnoza dysleksji Najważniejsze problemy
Gdańsk, 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: