Nauka języka angielskiego 4100-1SNJAO
Opis poszczególnych kursów bloku przedmiotowego Nauka Języka Angielskiego:
NJA - Czytanie
Główne cele przedmiotu NJA - Czytanie: rozwijanie umiejętności krytycznej analizy, przyczynianie się do wykreowania analitycznie myślących absolwentów, zachęcenie studentów do czytania tekstów na różne tematy do celów akademickich. W przeważającej mierze na zajęciach będą wykorzystywane oryginalne materiały. Ćwiczenia mają na celu rozwijanie umiejętności pracy z tekstem w zakresie leksyki (strategie inferencji kontekstowej, praca ze słownikiem jednojęzycznym), struktury akapitu (zdania tematyczne i wspierające, kolejność zdań w akapicie, ogólny przekaz akapitu) , interpretacja tekstu 'non-fiction' : naukowego i gazetowego (teza, struktura argumentacji, typy tekstu / artykułów prasowych, tony / style np. ironiczny, neutralny, tropy i żarty językowe). W ramach pracy własnej student będzie zobowiązany do przygotowania szerokiej gamy zadań domowych związanych rozwijaniem słownictwa na poziomie zaawansowanym oraz z krytyczną analizą tekstu.
Zakres tematów w semestrze zimowym:
- rozwijanie znajomości i umiejętności zastosowania słownictwa akademickiego, ze szczególnym uwzględnieniem inferencji kontekstowej oraz użycia jednojęzycznych źródeł słownikowych
- rozwijanie umiejętności analizy organizacji i struktury tekstu, ze szczególnym uwzględnieniem budowy i głównej myśli akapitu
- rozwijanie umiejętności identyfikacji związków wewnątrz tekstu, wprowadzenie pojęcia i terminologii związanej z kohezją
- wprowadzenie elementów interpretacji i szczegółowej analizy tekstów opinii, artykułów prasowych o różnorodnej tematyce, felietonów, tekstów popularnonaukowych
- rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia
- wprowadzenie elementów interpretacji i krytycznej analizy tekstu:
- autor, intencja, odbiorca
- teza w tekście opinii
- argumenty na poparcie tezy
- ocena jakości i spójności argumentacji
- różnicowanie między faktem a opinią
- identyfikacja odniesień wewnątrz tekstu
- identyfikacja odniesień kulturowych
- ocena obiektywności tekstu
- środki stylistyczne, ukryte i podwójne znaczenia, ironia, żart językowy
Zakres tematów w semestrze letnim:
- wprowadzenie elementów interpretacji i szczegółowej analizy tekstów opinii, artykułów prasowych o różnorodnej tematyce, felietonów, tekstów popularnonaukowych
- rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia
- wprowadzenie elementów interpretacji i krytycznej analizy tekstu:
- autor, intencja, odbiorca
- teza w tekście opinii
- argumenty na poparcie tezy
- ocena jakości i spójności argumentacji
- różnicowanie między faktem a opinią
- identyfikacja odniesień wewnątrz tekstu
- identyfikacja odniesień kulturowych
- identyfikacja technik manipulacji i perswazji
- środki stylistyczne, ukryte i podwójne znaczenia, ironia, żart językowy
- rozwijanie znajomości i umiejętności zastosowania słownictwa akademickiego, ze szczególnym uwzględnieniem inferencji kontekstowej oraz użycia jednojęzycznych źródeł słownikowych
Szczegółowe informacje dotyczące realizacji przedmiotu NJA-Czytanie są zamieszczone w sylabusach dla poszczególnych grup zajęciowych.
NJA - Pisanie
Główne cele kursu NJA - Pisanie: rozwijanie umiejętności konstruowania akapitu i eseju w języku angielskim. Studenci uczą się zastosowania struktur leksykalno-gramatycznych, tworzenia prac pisemnych o określonych formatach, wykorzystania znaczników dyskursu, nadawania stylu i rejestru akademickiego oraz refleksji dotyczącej powyższych umiejętności na poziomie B2/B2+.
W semestrze zimowym studenci poznają poprawną strukturę paragrafu oraz uczą się formułować zdania kluczowe: zdanie wstępne, zdania pomocnicze, zdanie podsumowujące.
W semestrze letnim studenci analizują i piszą eseje, wdrażając w praktyce zdobytą w semestrze zimowym umiejętność pisania paragrafu jako części składowej eseju.
W trakcie całego kursu student uczy się poprawnego stosowania znaków interpunkcyjnych, tworzenia zdań złożonych z użyciem konektorów dyskursywnych oraz pracuje nad poprawnością użycia struktur leksykalno-gramatycznych.
Zakres tematów w semestrze zimowym:
Analiza i tworzenie paragrafów:
- struktura paragrafu: zdanie wstępne, zdania pomocnicze, zdanie podsumowujące
- spójność i logiczna argumentacja w wypowiedzi pisemnej
Zagadnienia językowe:
- struktura i rodzaje zdań (wprowadzenie)
- słownictwo akademickie
- konektory dyskursywne
- rejestr formalny
- poprawa błędów
Zakres tematów w semestrze letnim:
Analiza i tworzenie esejów formatu cause and effect, comparison and contrast, for and against:
- struktura eseju: podział na paragrafy, rola wstępu i zakończenia
- planowanie eseju danego formatu: spójność i dobór logicznej argumentacji
Zagadnienia językowe:
- struktura i rodzaje zdań (analiza i praktyka)
- znaczniki dyskursu w tworzeniu spójnego tekstu
- poprawne stosowanie słownictwa, struktur gramatycznych i interpunkcji
Szczegółowe informacje dotyczące realizacji przedmiotu NJA - Pisanie są zamieszczone w sylabusach dla poszczególnych grup zajęciowych.
NJA - Komunikacja ustna
Główne cele kursu NJA - Komunikacja ustna: rozwijanie umiejętności słuchania i mówienia, a także słownictwa na poziomie B2/B2+.
W trakcie zajęć studenci tworzą wypowiedzi ustne podczas wykonywania zadań, które angażują ich do podejmowania różnego rodzaju interakcji - pracy indywidualnej, w parach i grupowej, pozwalając im na rozwijanie poprawności i płynności w języku mówionym.
Zajęcia oparte na sytuacji problemowej zakładają:
przygotowanie się do zadania przy użyciu materiałów dydaktycznych (np. tekst, nagrania audio/video);
planowanie realizacji zadania;
wykonanie zadania (studenci pracują nad wyznaczonym tematem);
zrelacjonowanie rezultatów zadania oraz ich omówienie.
Zakres tematów w semestrze zimowym:
- Wygląd zewnętrzny, cechy charakteru i emocje
- Życie rodzinne
- Edukacja
- Turystyka i kultura
- Prawo
- Opis obrazka 1: opis i spekulacja; opis nastroju i wyglądu; sugerowanie
- Strategie zrozumienia ze słuchu 1
Uwaga: tematy mogą być omawiane na więcej niż jednych zajęciach
Zakres tematów w semestrze letnim:
- Dom i życie w mieście
- Pogoda i środowisko
- Lokalizacja i geografia
- Ekonomia i biznes
- Zdrowy tryb życia (medycyna, jedzenie i odżywianie)
- Opis obrazka 2: wyjaśnienie jak tematyka przedstawiona na obrazku jest związana ze wydarzeniami bieżącymi / problemami społecznymi
- Strategie zrozumienia ze słuchu 2
Uwaga: tematy mogą być omawiane na więcej niż jednych zajęciach
Szczegółowe informacje dotyczące realizacji przedmiotu NJA - Komunikacja ustna są zamieszczone w sylabusach dla poszczególnych grup zajęciowych.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zajęcia realizowane w ramach projektu „Zintegrowany Program Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego – Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027 (FERS) (nr umowy: FERS.01.05-IP.08-0365/23-
00).
W cyklu 2024Z:
Komponent PISANIE W czasie kursu „Pisanie na poziomie akademickim” student zyskuje wiedzę na temat poprawnego konstruowania akapitu (1 semestr) i eseju (2 semestr) w języku angielskim. W pierwszym semestrze student poznaje poprawną strukturę akapitu oraz uczy się formułować poprawne zdania kluczowe. Omawiane są akapity faktograficzne: narracja, porównanie i kontrast, przyczyna i skutek, opis/analiza procesu, a także wzory przedstawiania: chronologia, uwydatnianie, ilustracja. Zdobywa wiedzę o sposobach pracy nad tekstem oraz uczy się poprawnego zastosowania znaków interpunkcyjnych i tworzenia zdań złożonych z użyciem markerów dyskursu. Jednocześnie w czasie całego semestru student pracuje nad Semestr 2 Komponent CZYTANIE: Główne cele kursu to: dzielić się doświadczeniami czytelniczymi, rozwijać umiejętności krytycznej analizy, przyczynić się do wykreowania analitycznie myślących absolwentów, zachęcić studentów do czytania tekstów na różne tematy zarówno dla przyjemności jak i celów akademickich. Od studentów wymaga się prowadzenia teczki zawierającej notatki, dziennika doświadczeń nabytych w trakcie czytania oraz pracy ze słownikiem w teczce. Do teczki powinna być dołączona lingwistyczna/krytyczna analiza tekstów reklam i artykułów z poważnych gazet brytyjskich. W przeważającej mierze na zajęciach będą wykorzystywane oryginalne materiały. Ćwiczenia mają na celu rozwijanie umiejętności pracy z tekstem w zakresie leksyki (strategie inferencji kontekstowej, praca ze słownikiem jednojęzycznym), struktury akapitu ( zdania tematyczne i wspierające, kolejność zdań w akapicie, ogólny przekaz akapitu) , interpretacja tekstu 'non-fiction' : naukowego i gazetowego ( teza, struktura argumentacji, typy tekstu / artykułów prasowych, tony / style np. ironiczny, neutralny, tropy i żarty językowe). Zakres kursu obejmuje następujące obszary. Komponent KOMUNIKACJA USTNA: Na zajęciach z Komunikacji Ustnej studenci rozwijają umiejętności słuchania i mówienia na poziomie C1 w oparciu o podręczniki i materiały dodatkowe. Studenci rozwijają także swoje słownictwo na poziomie C1. Semestr 2 - Opis wyglądu zewnętrznego, uczuć i cech charakterystycznych |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2024Z: |
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe dla poszczególnych kursów bloku Nauka Języka Angielskiego:
NJA – Czytanie
Absolwent potrafi:
K_U09 posługiwać się językiem angielskim na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Absolwent jest gotów do:
K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w ramach przedmiotu szkolnego: język angielski na II etapie edukacyjnym
NJA – Pisanie
Absolwent potrafi:
K_U09 posługiwać się językiem angielskim na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Absolwent jest gotów do:
K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w ramach przedmiotu szkolnego: język angielski na II etapie edukacyjnym
NJA – Komunikacja ustna
Absolwent potrafi:
K_U09 posługiwać się językiem angielskim na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
K_U11 brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich
K_U12 planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole i współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych
Absolwent jest gotów do:
K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w ramach przedmiotu szkolnego: język angielski na II etapie edukacyjnym
Efekty przedmiotowe są opisane w sylabusach dla poszczególnych kursów bloku Nauka Języka Angielskiego:
Kryteria oceniania
W zajęciach bloku przedmiotowego Nauka Języka Angielskiego w semestrze letnim uczestniczą studenci, którzy uzyskali pozytywną ocenę ze wszystkich przedmiotów NJA w semestrze zimowym.
Wszystkie przedmioty z bloku Nauka Języka Angielskiego kończą się zaliczeniem na ocenę.
Warunkiem koniecznym do uzyskania zaliczenia jest:
- wymagana liczba obecności na zajęciach,
- systematyczna praca,
- dotrzymywanie terminów wykonywania zadań.
W ocenie będą uwzględnione jedynie prace wykonane samodzielnie.
Maksymalna dozwolona liczba nieusprawiedliwionych nieobecności:
NJA – Czytanie (kurs prowadzony w trybie mieszanym): 1 nieobecność
NJA – Pisanie (kurs prowadzony w trybie stacjonarnym): 2 nieobecności
NJA – Komunikacja ustna (kurs prowadzony w trybie stacjonarnym): 2 nieobecności
Szczegółowe informacje dotyczące metod i kryteriów oceniania zajęć z bloku przedmiotowego Nauka Języka Angielskiego są zamieszczone w sylabusach dla poszczególnych grup zajęciowych.
NJA - Egzamin
Blok przedmiotowy Nauka Języka Angielskiego na roku pierwszym studiów pierwszego stopnia kończy się egzaminem z praktycznej nauki języka angielskiego po zakończeniu semestru letniego.
Do egzaminu NJA są dopuszczeni studenci, którzy uzyskali pozytywną ocenę ze wszystkich kursów NJA w semestrze zimowym oraz letnim.
Szczegółowy opis egzaminu oraz metody i kryteria ocenia znajdują się w sylabusie Nauka Języka Angielskiego - Egzamin.
Literatura
Wybrana bibliografia dla poszczególnych kursów bloku Nauka Języka Angielskiego:
NJA – Czytanie
Alderson, C. (2000). Assessing Reading. Cambridge University Press
Baudoin, M., E. et al. (1977). Reader's Choice. The University of Michigan Press.
Grellet, F. (1981). Developing Reading Skills. CUP.
Muller, G. H, and Wiener Harvey S. (2002). The Short Prose Reader. McGraw Hill
Numrich, C. (2009) Raise the Issues. An Integrated Approach to Critical Thinking. Pearson Education ESL
Nuttal, C. (1999). Teaching Reading Skills in a Foreign Language. Heinemann.
Pye, D., and Simon Greenall (2007). CAE. Developing Reading Skills. Cambridge University Press
The British Council (1979). Reading and Thinking in English. Exploring Functions. OUP.
Selected essays./The Norton Reader, Dolphin Anthology
Wybrane artykuły prasowe
Wybrane eseje
NJA – Pisanie
Clabeaux, D., Folse, K. S. & Vestri, E. (2020). Great writing 3. National Geographic Learning.
Cory, H. (1999). Advanced Writing with English in Use CAE. Oxford.
de Chazal, E. & McCarter, S. (2012). Oxford EAP: Upper-Intermediate. Oxford.
Gould, Di Yanni & Smith (1998). The act of writing. Random House,
Oshima, A. & Hogue, A. (1999) Writing academic English. Pearson Educational.
Zemach, D. & Rumisek, L. (2006) Academic writing - from paragraph to essay. Macmillan.
Wybrane materiały z innych źródeł
NJA – Komunikacja ustna
Hancock, M. (1996). Pronunciation games. Cambridge.
McCarthy M. & O’Dell, F. (2007). English phrasal verbs in use (Advanced), CUP.
Marks, J. (2016). English pronunciation in use. Cambridge.
Rignall, M & Furneaux, C. (1997). Speaking. Prentice Hall.
Soars, L. & Soars, J. & Hancock, P. (2019) Headway upper-intermediate (5th ed.). OUP.
Ur, P. (1996). Discussions that work. CUP.
Vince, M. (2009). Advanced language practice. Macmillan Heinemann.
Wellman, G. (1998). The Heinemann English wordbuilder. Macmillan Heinemann.
BBC Radio / PBS podcasts
Wybrane materiały z innych źródeł
W cyklu 2024Z:
Komponent PISANIE Oshima, Alice and Hogue, Ann. Writing Academic English. Komponent CZYTANIE Alderson, Ch. 2000. Assessing Reading. Cambridge: Cambridge University Press Komponent KOMUNIKACJA Jones, L., New Cambridge Advanced English, CUP, Cambridge, 1998. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: