Gramatyka niemiecka dla nauczycieli 4100-1SGNDNO
Gramatyka praktyczna prowadzona jest przez dwa semestry I roku. Omawiane zagadnienia: rekcja przymiotnika, czasownik i rzeczownik; rodzajnik; liczba mnoga rzeczowników; użycie partykuł; deklinacja przymiotników; budowa zdania (zdania przydawkowe, przydawki imiesłowowe, strona bierna)
Składnia
1. zdania złożone
1.1 zdania złożone wielokrotnie
1.2 tworzenie zdań ze spójnikami złożonymi
1.3 wybrane klasy semantyczne zdań okolicznikowych
1.4 wybrane konstrukcje bezokolicznikowe
1.5 zdania względne z zaimkami względnymi w dopełniaczu
2. szyk części zdania
2.1 lokalizacja zaimka zwrotnego sich
2.2 lokalizacja rzeczownikowych i zaimkowych dopełnień w celowniku i bierniku
2.3 lokalizacja nicht
2.4 lokalizacja odmienionych i nieodmienionych form czasownika
II. morfologia
1. czasownik
1.1 tworzenie i użycie Perfektu
1.2 tworzenie i użycie strony biernej procesu i stanu
1.3 szczególne przypadki związku zgody
1.4 rekcja
2. rzeczownik i przymiotnik
1.1 odmiana rzeczownikowa i przymiotnikowa
1.2 rekcja rzeczownika i przymiotnika
3. przyimki wtórne
Przykładowe metody dydaktyczne:
burza mózgów
odkrywanie reguł gramatycznych metodą dedukcji
rozwiązywanie zadań interaktywnych
formy socjalne:
praca w plenum
praca w parach
praca w grupach
Integralną częścią przedmiotu jest kurs na platformie CKC z ćwiczeniami interaktywnymi, które mają na celu utrwalenie oraz zautomatyzowanie zagadnień poznanych na zajęciach stacjonarnych.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie:
K_W16 - procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku niemieckim
Umiejętności: student potrafi:
K_U01- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i zasobów w języku niemieckim;
K_U09 - dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające zmian w przyszłym działaniu;
K_U11 - argumentować merytorycznie w języku polskim i niemieckim z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski;
K_U12 - porozumiewać się w języku polskim i niemieckim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, w języku polskim i niemieckim;
K_U13 - przygotowywać prace pisemne w języku polskim i niemieckim, właściwe dla studiowanego kierunku, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł;
K_U14 - przygotowywać wystąpienia ustne w języku polskim i niemieckim, właściwe dla studiowanego kierunku, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł;
Kompetencje społeczne: student jest gotów do:
K_K01 - uczenia się przez całe życie
K_K02 - refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia;
K_04 - prowadzenia komunikacji interpersonalnej i interkulturowej z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym;
K_K05 - współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role
Kryteria oceniania
Metody oceny:prace kontrolne, udział w zajęciach (2 nieobecności), praca pisemna na koniec semestru I,
aktywny udział w zajęciach
forma oceny semestr I: zaliczenie pisemne
• Forma oceny rocznej: ocena wystawiana na podstawie prac kontrolnych pisanych na zajęciach przez cały rok i pisemnego testu rocznego. (test roczny przeprowadzany na ostatnich zajęciach)
Na zajęciach obowiązuje metoda punktowa. Aby zaliczyć przedmiot należy uzyskać:
w semestrze zimowym
60% za pracę własną na zajęciach
60% praca samodzielna na platformie CKC
60% test semestralny
w semestrze letnim:
60% za pracę własną na zajęciach
60% praca samodzielna na platformie CKC
60% test końcowrroczny
60% -68%- ocena dostateczna
69%-76%- ocena dostateczny plus
77%-84%- ocena dobra
85%-89% - dobry plus
90%- 100%- bardzo dobry
Termin testu: w sesji egzaminacyjnej po zakończeniu zajęć
Literatura
Jin, Friederike & Voß, Ute (2018): Grammatik aktiv. A1-B1. Berlin: Cornelsen
Jin, Friederike & Voß, Ute (2018): Grammatik aktiv. B2-C1. Berlin: Cornelsen
Buscha, Anne & Szita Szilvia (2015): Grammatik (Teil B u C). Leipzig: Schubert Verlag
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: