Fonetyka korektywna niemiecka 4100-1SFKJNO
Program szczegółowy:
- niemiecki wyrazowy akcent centralizujący
- grupy akcentowe, struktura rytmiczna
- melodia zdaniowa, emocjonalizacja wypowiedzi
- cechy dystynktywne samoglosek
- budowa sylab, jej typy
- korelacja między akcentem wyrazowym, typem sylab a wymową samogłosek
- korelacja GPK
- typy łącznia samogłosek z kodą sylaby
- samogłoski przednie labialne
- zwokalizowane „r” i Schwa „e”
- spółgłoski szczelinowe (Ach-Laut, Ich-Laut)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_U01, K_U25 umie przeciwdziałać interferencji fonetycznej pomiędzy językiem polskim, a językiem niemieckim, H1P_U01, S1A_U06
• K_W0 3, K_U02 zna podstawową terminologię, wyćwiczył, wykształcił i ugruntował poprawną artykulację języka niemieckiego zgodnie z obowiązującą normą standardową H1P_W03, H1P_U02
H1A U01, H1A U03, H1A_U10
- K_U12, K_U17 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku niemieckim, dbając o poprawne stosowanie przestrzeganie reguł standardów wymowy niemieckiej. H1P_U13, H1A U01, H1A U06, H1A U11, H1A U12
Kryteria oceniania
Methody:
1. Identyfikacja i dyskryminacja gosek i prozodemow.
2. Korelacja grafemiczno-fonetyczne
3. Opozycje w parach minimalnych
4. Wizualizacje
5. karaoke fonetyczne
6. Gry fonetyczne
Okresowa kontrola osiągnięć praktycznych studenta na podstawie
1. testow identyfikacyjno-dyskryminacyjnych
2. dyktand (Pkt. 1 i 2 = 30%)
3. odpowiedzi ustnych dot. konkretnych zagadnień fonetycznych ćwiczonych w ramach zajęć praktycznych. ( 50 % =ogółem)
4. ustne kolokwium sprawdzające praktyczne umiejętności studenta. (10 %)
5. Aktywność na ćwiczeniach jest oceniana dodatkowymi punktami (10 %)
Warunkiem otrzymania zaliczenia jest:
1. Obecność na zajęciach ( w semestrze dopuszcza się dwie nieobecności)
2. Otrzymanie min. 60 % z całości punktów/sem. (tj. ze 100 pkt ogółem)
Obowiązująca skala ocen:
60-70% 3.0 dostateczny
71-76% 3,5 dostateczny plus
77 -86% 4,o dobry
87-92% 4.5 dobry plus
93-98% 5.0 bardzo dobry
99-100% 5! celujący
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Reinke, Kerstin (2013)"Phonetiktrainer A1- B1". Klett-Verlag
Hirschfeld, Ursula & Reinke Kerstin (2018) 44 Aussprachespiele. Stuttgart, Klett Verlag.
Dieling, Helga & Hirschfeld, Ursula (2000): Phonetik lehren und lernen. München, Langenscheidt.
Hirschfeld, Ursula & Reinke, Kerstin (2018): Phonetik im Fach Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Berlin, ESV.
Diehl, Debora, Hirschfeld, Ursula, Hang Le Thi, Voracek, Sara (2020): Laute(r ) bitte! Hanoi, Goethe-Institut.
Niebisch, Daniela (2021): Deutsch üben. Phonetik-Übungen und Tipps für eine gute Aussprache. A1-B1., München, Hueber-Verlag.
W cyklu 2023Z:
Hirschfeld, Ursula / Reinke, Kerstin (2018): Phonetik im Fach Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Erich Schmitt Verlag |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: