Fonetyka korektywna języka angielskiego 4100-1SFKJAO
Celem kursu jest wspomaganie studentów w korygowaniu i pozbywaniu się niekorzystnych cech własnej wymowy; eliminowanie typowych błędów w wymowie angielskiej wynikających z różnic między systemami dźwiękowymi języka rodzimego i języka angielskiego na poziomie dźwięków mowy (samogłoski, spółgłoski) i prozodii (akcent wyrazowy i zdaniowy, intonacja); wspomaganie w osiągnięciu oczekiwanej od nauczyciela języka angielskiego płynności i poprawności wymowy (w odniesieniu do wybranego za wzór/model akcentu); rozbudzenie świadomości oraz wrażliwości fonetycznej studentów; przygotowanie ich do samodzielnej pracy nad własną wymową angielską w oparciu od dostępne narzędzia; wprowadzenie wybranych elementów opisu fonetycznego języka angielskiego oraz zagadnień fonologicznych.
Program zajęć obejmuje opis oraz intensywny trening artykulacji spółgłosek i samogłosek; wybranych zjawisk alofonicznych; fonetykę międzywyrazową; asymilacje oraz elizje; słabe i mocne formy wyrazów gramatycznych; przycisk wyrazowy, rytm oraz intonację; porównanie angielskiego i amerykańskiego standardu wymowy (SES oraz GA); wybrane zagadnienia z fonetyki języka polskiego; transkrypcję fonetyczną (fonemiczną, alofoniczną). Kurs prowadzony jest w trybie mieszanym (14 godzin stacjonarnie + 16 godzin zdalnie, asynchronicznie)
W cyklu 2023Z:
Zapoznanie z symbolami fonetycznymi IPA i zasadami transkrypcji fonetycznej oraz regularne warsztaty i prace domowe z transkrypcji pojedynczych słów i zdań. Porównanie dźwięków mowy j. polskiego z j. angielskim połączone z ćwiczeniami kondycyjnymi nieobejmującymi poszczególne samogłoski i spółgłoski angielskie w pojedynczych wyrazach oraz zdaniach, na podstawie naturalnych dialogów. Zapoznanie z podstawową literaturą oraz najlepszymi słownikami wymowy. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Ogólnie: obowiązkowe języki obce | W cyklu 2023Z: języki obce obowiązkowe |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
K_W02:
Absolwent zna niezbędną terminologię z zakresu językoznawstwa, właściwą dla nauczania języków obcych
K_W16:
w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego angielskim, ich prawidłowości i zakłócenia
C.W7:
znaczenie języka jako narzędzia pracy nauczyciela: problematykę pracy z uczniami z ograniczoną znajomością języka polskiego lub zaburzeniami komunikacji językowej, metody porozumiewania się w celach dydaktycznych – sztukę wykładania i zadawania pytań, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów, praktyczne aspekty wystąpień publicznych – poprawność językową, etykę języka, etykietę korespondencji tradycyjnej i elektronicznej oraz zagadnienia związane z emisją głosu – budowę, działanie i ochronę narządu mowy i zasady emisji głosu
K_U01
wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i angielskim,
K_U09
dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające zmian w przyszłym działaniu
K_U12
porozumiewać się w języku angielskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych,
ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie językoznawstwa, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, w języku angielskim
K_U14
przygotować wystąpienia ustne oraz wypowiadać się publicznie w języku angielskim, na tematy dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
K_U22
samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT) w języku angielskim
K_K01
Absolwent jest gotów do uczenia się przez całe życie
K_K02
refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności,ciągłego dokształcania się zawodowego
i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia
K_K05
współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
C.K2:
skutecznego korygowania swoich błędów językowych i doskonalenia aparatu emisji głosu
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach, zadania domowe z transkrypcji fonetycznej, systematyczna ocena opanowania poszczególnych dźwięków mowy (czytanie np. dialogów na ocenę), regularne testy z transkrypcji. Ocena końcowa jest średnią wypadkową wszystkich ocen. Materiały do pracy własnej w ramach zajęć asynchronicznych udostępniane są na stronie kursu na platformie Kampus 1 lub 2. Terminowe realizowanie zadań na platformie jest warunkiem zaliczenia.
Literatura
Allen, W.S., Living English Speech, Longmans, London, 1959.
Arnold, G. F. &. Gimson, A. C., English pronunciation practice. London University Press,
London, 1968.
Brazil, D., Pronunciation for advanced learners of English, CUP, Cambridge, 1994.
Cruttenden, A., Gimson's pronunciation of English, Edward Arnold, London, 1994, 2014.
Crystal, D., A dictionary of linguistics and phonetics, Blackwell, Oxford, 1996.
Hawkins, P., Introducing phonology, Routledge, London, 1992.
Jassem, W., Exercises in English pronunciation, PWN, Warszawa, 1995.
Jones, D. An English pronouncing dictionary, (15th ed), Roach, P.& Hartman, J. (eds), CUP, Cambridge, 1997.
Knowles, G. O., Patterns of spoken English, Longman, London, 1984.
Mortimer, C., Sound right! Longman, London, 1975.
O’Connor, J.D., Better English Pronunciation, CUP, Cambridge, 1980.
Ponsonby, M., How now brown cow? A course in the pronunciation of English, Prentice Hall, London, 1987.
Reszkiewicz, A., Correct your English pronunciation, PWN, Warszawa, 1981.
Roach, P., English phonetics and phonology, (2nd ed), CUP, Cambridge, 1991.
Roach, P., Introducing phonetics, Penguin, London, 1992.
Sobkowiak, W., English phonetics for Poles, Bene Nati, Poznań, 1996.
Underhill, A., Sound foundations, Heinemann, Oxford, 1994.
Wells, J. C. & Colson, G., Practical phonetics, Pitman, London, 1971.
Wells, J. C., Accents of English, CUP, Cambridge, 1982.
Wells, J. C., Longman pronunciation dictionary, Longman, Harlow, 2000.
Wełna, J., English spelling and pronunciation, PWN, Warszawa, 1982.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
możliwe 2 nieobecności podczas semestru |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: