- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Czy wiesz, gdzie studiujesz? Kampus Uniwersytetu Warszawskiego w praktyce 4031-CWGSKUW-OG
W semestrze zimowym zajęcia dotyczą czterech bloków merytorycznych: ■ historia UW (10h), ■ architektura i budownictwo kampusu głównego UW (10h), ■ podstawy opisu konserwatorskiego i zasady inwentaryzowania budynków (6h) oraz ■ strategie prowadzenia narracji przewodnickiej o miejscach na kampusie UW (4h). W semestrze letnim proporcja ww. bloków problemowych wygląda następująco: (odpowiednio) 4h, 4h, 12h i 4h. Dodatkowe 6 godzin jest przeznaczone na ■ praktykę inwentaryzacyjną.
Zajęcia składają się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Pierwsza część (semestr zimowy) obejmuje głównie cykl wykładów oraz kilku warsztatów terenowych, podczas których studenci nabywają wiedzę i kompetencje z zakresu historii sztuki i ochrony dziedzictwa kulturowego, konserwacji, architektury, architektury krajobrazu, historii, historii kultury w kontekście dziejów Uniwersytetu Warszawskiego (ludzie, wydarzenia, architektura, symbolika, instytucje) oraz przewodnictwa.
Druga część (semestr letni) poświęcona jest głównie praktycznym działaniom studentów, którzy wyposażeni w odpowiednią wiedzę i narzędzia prowadzą – pod kierunkiem i merytorycznym nadzorem wykładowców – własne badania i wykonują określone działania prowadzące do sporządzenia inwentaryzacji historyczno-kulturowo-architektonicznej wybranych obiektów (miejsc) kampusu UW oraz przygotowują przewodnicką narrację o nich.
Punktem odniesienia dla konkretnych już opisów budynków jest zmodyfikowana tzw. biała karta, czyli konserwatorska karta ewidencyjna zabytku nieruchomego.
Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu historii, historii sztuki, architektury i budownictwa, która pozwoli im sporządzić historyczno-architektoniczną inwentaryzację budynków kampusu UW przy Krakowskim Przedmieściu (wraz z budynkami przy Nowym Świecie oraz Powiślu).
Karta opracowywana jako praca projektowa składa się z dwóch części. Część A to opis budynku (pałacu, ruiny, komórki) zgodny z zasadami urzędowego opisu architektonicznego (tzw. białej karty konserwatorskiej). Część B to opis przygotowany przez potencjalnego przewodnika po Warszawie. Opis zindywidualizowany, uwzględniający to, co przewodnik widzi, na co chce innym zwrócić uwagę, uwzględnia historię obiektu, wydarzenia związane z tym obiektem, wprowadza ludzi uczelni, anegdoty itp.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Efekty z zakresu wiedzy:
1.student(ka) zna w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z historią kampusu UW, w szczególności w kontekście historii Warszawy;
2.student(ka) zna i rozumie specjalistyczną terminologię z zakresu historii sztuki, architektury, konserwatorstwa, ochrony dziedzictwa;
3.student(ka) zna i rozumie specjalistyczne zagadnienia z zakresu historii, historii sztuki, architektury, konserwatorstwa, architektury krajobrazu, w szczególności te, które są niezbędne w zakresie działań związanych z historyczno-architektoniczną inwentaryzacją obiektów zabytkowych
4.student(k) w stopniu zaawansowanym posiada wiedzę w zakresie przewodnictwa, w szczególności w odniesieniu do przestrzeni kampusu UW.
Efekty w zakresie umiejętności:
1.student(ka) potrafi wyszukiwać oraz interpretować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł;
2.w rozwiązywaniu problemów i opracowywaniu tematów badawczych student(ka) potrafi zastosować podstawowe ujęcia teoretyczne i paradygmaty właściwe wiedzy z zakresu historii, historii sztuki i konserwatorstwa;
3.student(ka) potrafi posługiwać się i właściwie stosować specjalistyczne słownictwo z zakresu historii sztuki i ochrony dziedzictwa;
4.student(ka) potrafi sporządzić inwentaryzację historyczno-kulturowo-architektoniczną wybranych obiektów (miejsc) kampusu UW;
5.student(ka) potrafi przygotować przewodnicką narrację po przestrzeni kampusu UW, wykorzystując zdobytą wiedzę w zakresie historii, historii sztuki, architektury, architektury krajobrazu.
Efekty w zakresie kompetencji społecznych:
1.student(ka) jest gotów do pracy w grupie – sporządzanie kart nieruchomości kampusu UW odbywać się będzie w kilkuosobowych zespołach (wymagać to będzie odpowiedniego podziału pracy i umiejętności współdziałania)
2.student(ka) jest gotów do krytycznego podejścia do efektów własnej pracy;
3.student(ka) jest gotów do działań w zgodzie z przyjętą etyką naukowa i zawodową.
Kryteria oceniania
Wariant podstawowy – max. ocena dobra (4): egzamin (obowiązuje znajomość problematyki poruszanej podczas wykładów i warsztatów plenerowych).
Wariant rozszerzony – max. ocena bardzo dobra! (5!): rozmowa egzaminacyjna (obowiązuje znajomość problematyki poruszanej podczas wykładów i warsztatów plenerowych), sporządzenie karty inwentaryzacyjnej dwóch miejsc na kampusie UW, narracja przewodnicka dotycząca ww. miejsc.
Ocena dotyczy: (a) w wariancie podstawowym wiedzy wyniesionej z zajęć kameralnych i plenerowych; (b) w wariancie rozszerzonym wiedzy wyniesionej z zajęć kameralnych i plenerowych, projektu – czyli karty opisu nieruchomości (karty inwentaryzacyjnej), jakości i sposobu narracji o tych nieruchomościach
Literatura
Wybrana literatura przedmiotu
- Bieniecki Z., 1950, Źródła ikonograficzne do historii budowy miast polskich i zagadnienie ich inwentaryzacji, Naczelna Dyrekcja Muzeów i Ochrony Zabytków, Instytut Urbanistyki i Architektury, Warszawa.
- Brzostek B., 2021, Wstecz. Historia Warszawy do początku, Muzeum Warszawy, Warszawa.
- Drozdowski M.M., Sołtan A., Zahorski ., 2017, Historia Warszawy, Oficyna Wydawnicza Aspra-JR, Wyd. Bellona, Warszawa.
- Jaroszewski T.S., 1991, Architektura Uniwersytetu Warszawskiego, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
- Kizwalter T. (red.), 2016, Dzieje Uniwersytetu Warszawskiego 1816–1915, seria „Monumenta Universitatis Varsoviensis 1816-2016”, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
- Kowalski H., 2008, Antyczne tradycje w dekoracji rzeźbiarskiej gmachów Uniwersytetu Warszawskiego przy Krakowskim Przedmieściu, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
- Majewski P.M., 2016, Dzieje Uniwersytetu Warszawskiego 1915–1945, seria „Monumenta Universitatis Varsoviensis 1816-2016”, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
- Majewski P.M., 2016, Dzieje Uniwersytetu Warszawskiego po 1945, seria „Monumenta Universitatis Varsoviensis 1816-2016”, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
- Matywiecki P., 2016, Stary gmach, Biblioteka "Więzi", Warszawa.
- Miziołek J. (red.), 2002, Kultura artystyczna Uniwersytetu Warszawskiego. Uwagi i rozważania, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
- Ponikiewski A., 2010, Zabytki architektury podziemnej i obronnej w Warszawie. Inwentaryzacja krajoznawcza, Wyd. Adam Marszałek, Toruń.
- Wichrowska E., Wdowik A. (red.), Kajety Korpusu Kadetów Szkoły Rycerskiej. Ludzie – wartości – kultura materialna, tom II, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
- Zieliński J., 2001, Atlas dawnej architektury ulic i placów Warszawy. Śródmieście historyczne, tom 7: Krakowskie Przedmieście, seria „Biblioteka Towarzystwa Opieki nad Zabytkami”, Wyd. Towarzystwo Opieki nad Zabytkami, Warszawa.
dodatkowo: poświęcone obiektom Uniwersytetu Warszawskiego adekwatne pozycje bibliograficzne z serii „Varsaviana. Zabytki Warszawy” (Państwowe Wydawnictwo Naukowe)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: