Podstawy meteorologii i klimatologii 4030-PMK-W
Najważniejsze zagadnienia
1. Przedmiot badań meteorologii i klimatologii, nurty badawcze.
2. Skład i budowa atmosfery ziemskiej. Rola atmosfery i jej głównych składowych. Efekt cieplarniany atmosfery Ziemi i jego antropogeniczny przyrost.
3. Zanieczyszczenie powietrza – historia i współczesność. Najważniejsze zanieczyszczenia powietrza: ich źródła, wpływ na człowieka i środowisko, czasowe zmiany stężenia i ich zależność od warunków pogodowych (informacje podstawowe).
4. Stany pionowej równowagi termiczno-dynamicznej w atmosferze i ich wpływ na rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń.
5. Hałas jako specyficzne zanieczyszczenie środowiska.
6. Ogólna cyrkulacja atmosfery: rozkład ciśnienia atmosferycznego na kuli ziemskiej, układy baryczne, ruch powietrza. Cyrkulacje regionalne i lokalne. Masy powietrza, fronty atmosferyczne, charakterystyka pogody w różnych układach barycznych.
7. Charakterystyczne cechy klimatu i pogody Polski.
8. Wpływ warunków środowiska na kształtowanie klimatu lokalnego. Klimat obszaru o urozmaiconej rzeźbie, klimat lasu, klimat obszarów zurbanizowanych, klimat obszarów przyległych do zbiorników wodnych. Melioracje klimatu lokalnego.
9. Przyczyny zmian klimatu. Źródła wiedzy na temat klimatu minionych okresów. Zmiany klimatu w czasach historycznych. Wpływ klimatu i pogody na wydarzenia historyczne.
10. Globalne ocieplenie. Przewidywane skutki zmian klimatu w XXI w.
11. Inne globalne problemy środowiskowe związane z atmosferą.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student rozumie wpływ atmosfery i jej składowych na środowisko oraz funkcjonowanie człowieka.
Student ma podstawową wiedzę na temat najważniejszych zanieczyszczeń powietrza.
Student rozumie działanie systemu klimatycznego Ziemi.
Student zna cechy warunków klimatycznych i pogodowych Polski
Student rozumie wpływ zmian klimatu na przyrodę i działalność człowieka.
Student zna najważniejsze problemy środowiskowe związane z atmosferą.
Umiejętności
Student potrafi określić charakterystyczne cechy przestrzennego zróżnicowania warunków topoklimatycznych.
Student potrafi rozpoznawać typowe w Polsce warunki pogodowe w różnych porach roku i rozumie ich uwarunkowania.
Student potrafi rozpoznać rozwój sytuacji prowadzący do znacznego wzrostu stężenia różnych zanieczyszczeń powietrza.
Kompetencje społeczne
Student rozumie znaczenie badań atmosfery i potrzebę ochrony atmosfery.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym. Test składa się z zadań zamkniętych i otwartych. Przy ich rozwiązywaniu student może korzystać z wybranych przez siebie źródeł informacji. W sumie za test można zdobyć do 40 punktów. Aby uzyskać ocenę pozytywną należy zdobyć co najmniej 21 punktów.
Przystąpienie do egzaminu kończącego przedmiot jest możliwe tylko dla tych uczestników wykładu, którzy wcześniej zaliczą na pozytywną ocenę ćwiczenia z Podstaw meteorologii i klimatologii.
Przystąpienie do egzaminu poprawkowego w sytuacji, gdy student uzyskał w pierwszym terminie egzaminacyjnym ocenę pozytywną, jest możliwe na takich samych zasadach, jakie podano w paragrafie 9 Uchwały Nr 18 Rady Dydaktycznej dla kierunków geografia i gospodarka przestrzenna z dnia 30 września 2020 r. w sprawie zasad przeprowadzania egzaminów i oceniania na kierunku geografia.
Sprawy organizacyjne
Obecność na wykładach nie jest bezwzględnie wymagana, jednak ciąg czterech nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach będzie potraktowany jako rezygnacja z uczestnictwa w zajęciach. Ponadto student opuszczający bez usprawiedliwienia zajęcia nie może liczyć na indywidualne rozszerzone konsultacje służące tym samym celom, którym służył pominięty przez niego wykład (może na to liczyć student, który usprawiedliwił swą nieobecność). Usprawiedliwienie powinno być przedstawione bezpośrednio po wykładzie, na którym student był nieobecny.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Czarnecka M., Koźmiński C., 2006, Meteorologia a zanieczyszczenie atmosfery, Akademia Rolnicza w Szczecinie, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin.
Falkowska L., Korzeniewski K., 1995, Chemia atmosfery, WUG, Gdańsk.
Juda-Rezler K., 2000, Oddziaływanie zanieczyszczeń powietrza na środowisko, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa.
Kożuchowski K. (red.), 2005, Meteorologia i klimatologia, PWN, Warszawa.
Kożuchowski K., 2011, Klimat Polski. Nowe spojrzenie, Wydawnictwo Naukowe SA, Warszawa.
Kundzewicz Z.W., 2013, Cieplejszy świat. Rzecz o zmianach klimatu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Olszewski K., 1995, Meteorologia zanieczyszczeń. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Tamulewicz J., 1997, Pogoda i klimat Ziemi, [w:] Wielka encyklopedia geografii świata, t. V, Wydawnictwo KURPISZ s.c., Poznań.
Woś A., 1996, Meteorologia dla geografów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Wpływ zmian klimatu na środowisko, gospodarkę i społeczeństwo, 2012, Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej – Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: