Interpretacja dowodów biologiczno-genetycznych 4027-22BIDB
W trakcie zajęć z przedmiotu studenci poznają i przećwiczą na praktycznych przykładach sposoby interpretacji dowodów materialnych. Celem przedmiotu jest przekazanie studentom praktycznej wiedzy na temat teoretycznych podstaw w zakresie optymalnego prezentowania wyników badań, ich interpretacji na potrzeby procesu wykrywczego i dowodowego oraz poprawnego formułowania opinii biegłego. Efektywne opanowanie materiału realizowanego w ramach przedmiotu będzie wymagało od studenta posiadania wiedzy teoretycznej dotyczącej elementów prawa karnego, prawa karnego procesowego, zwalczania przestępczości oraz podstawowej wiedzy z zakresu techniki kryminalistycznej, medycyny sądowej i psychologii. W trakcie pierwszych zajęć zostaną omówione źródła niepewności w badaniach kryminalistycznych oraz ich wpływ na metodykę badań kryminalistycznych, interpretację wyniku badań, a także prezentację ustaleń. Na kolejnych zajęciach studenci poznają zagadnienia z zakresu wnioskowania w warunkach niepewności oraz sposoby prezentacji wyników badań w oparciu o dane statystyczne i probabilistyczne. Kolejne zajęcia będą poświęcone praktycznym ćwiczeniom warsztatowym dotyczącym kryminalistycznej interpretacji wyników badań. Po serii ćwiczeń praktycznych będzie dokonane wspólne podsumowanie warsztatów, na którym odbędzie się dyskusja nad najtrudniejszymi kwestiami pojawiającymi się w trakcie ćwiczeń. W trakcie zajęć z przedmiotu będą wykorzystane następujące formy i metody pracy dydaktycznej: prelekcja prowadzącego, prezentacje multimedialne, ćwiczenia nad wybranymi przykładami.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
K_W02; K_U02; K_K02;
Student uczy się podstaw i metod interpretacji materiału dowodowego. Wie jakie wyciągać wnioski z opinii biegłych oraz wyników badań biologicznych. Potrafi powiązać ze sobą badania biologiczne z innymi rodzajami badań kryminalistycznych oraz wyciągać na tej podstawie wnioski. Potrafi współpracować z innymi ekspertami, bazując na wynikach przeprowadzonych przez siebie badań.
Po ukończeniu zajęć z przedmiotu student powinien:
- w zakresie wiedzy: posiadać rozszerzoną wiedzę z zakresu prawidłowej analizy wyników badań i ich optymalnego wykorzystania w procesie wykrywczym i dowodowym;
- w zakresie umiejętności: potrafić właściwie zaplanować proces zarządzania badań kryminalistycznych i ocenić ich wyniki oraz wykorzystać je do wnioskowania o przebiegu zdarzenia i w procesie wykrywczym i dowodowym;
- w zakresie kompetencji społecznych: dokonać krytycznej oceny prawidłowości procesu pozyskiwania materialnych źródeł dowodowych oraz jej wpływu na dalszy bieg postępowania.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się testem sprawdzającym odbywającym się w formie pisemnej, zawierającym zestaw zamkniętych pytań jednokrotnego bądź wielokrotnego wyboru, przy czym za udzielenie poprawnej odpowiedzi na jedno pytanie możliwe jest otrzymanie jednego punktu. Kryteria oceniania bazują na wskaźnikach procentowych udzielonych poprawnych odpowiedzi w stosunku do wszystkich pytań zawartych w teście, przy czym:
51-60% udzielonych poprawnych odpowiedzi – ocena 3 (dostateczna),
61-70% udzielonych poprawnych odpowiedzi – ocena 3,5 (dostateczna plus),
71-80% udzielonych poprawnych odpowiedzi – ocena 4 (dobra),
81-90% udzielonych poprawnych odpowiedzi – ocena 4,5 (dobra plus),
91-100% udzielonych poprawnych odpowiedzi – ocena 5 (bardzo dobra).
Istnieje także możliwość zaliczenia ustnego obejmującego zagadnienia omawiane na zajęciach, przy czym studenci w trakcie zaliczenia będą musieli wykazać się znajomością tych zagadnień, a także umiejętnością ich zastosowania w praktyce, na podstawie konkretnego przykładu.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Colin Aitken, Paul Roberts, Graham Jackson: Practitioner Guide No 1 – Fundamentals of Probability and Statistical Evidence in Criminal Proceedings Guidance for Judges, Lawyers, Forensic Scientists and Expert Witnesses; Royal Statistical Society (dostępne: http://www.rss.org.uk/Images/PDF/influencing-change/rss-fundamentals-probability-statistical-evidence.pdf )
2. Roberto Puch-Solis, Paul Roberts, Susan Pope, Colin Aitken – Practitioner Guide No 2 - Assessing the Probative Value of DNA Evidence – Guidance for Judges, Lawyers, Forensic Scientists and Expert Witnesses; Royal Statistical Society (dostępne: http://www.rss.org.uk/Images/PDF/influencing-change/rss-assessing-probative-value.pdf )
3. ENFSI guideline for evaluative reporting in forensic science - European Network of Forensic Science Institutes (dostępne: http://enfsi.eu/wp-content/uploads/2016/09/m1_guideline.pdf ).
Literatura uzupełniająca:
1. Paul Roberts, Colin Aitken – Practitioner Guide No 3 – The Logic of Forensic Proof: Inferential Reasoning in Criminal Evidence and Forensic Science – Guidance for Judges, Lawyers, Forensic Scientists and Expert Witnesses; Royal Statistical Society (dostępne: http://www.rss.org.uk/Images/PDF/influencing-change/rss-inferential-reasoning-criminal-evidence-forensic-science.pdf);
2. Graham Jackson, Colin Aitken, Paul Roberts – Practitioner Guide No 4 – Case Assessment and Interpretation of Expert Evidence – Guidance for Judges, Lawyers, Forensic Scientists and Expert Witnesses; Royal Statistical Society (dostępne: http://www.rss.org.uk/Images/PDF/influencing-change/rss-case-assessment-interpretation-expert-evidence.pdf).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: